استانی 19:21 - 21 آبان 1397

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری از کتیبه های گنجنامه بازدید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، زوراب پلولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به اتفاق علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی عصر دوشنبه از کتیبه های گنجنامه بازدید کرد.

وی در این بازدید ضمن حضور در مجموعه توریستی تفریحی گنجنامه همدان از نزدیک با ظرفیت های این دهکده گردشگری آشنا شد.

در این بازدید یکساعته زوراب پلولیکاشویلی از واحد تهیه و عرضه سفال، غار آگواریوم و ظرفیت های گردشگری مجموعه گنجنامه همدان بازدید کرد و در ادامه سری به کتیبه های گنجنامه زد.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری زیبایی های این مجموعه را قابل توجه دانست و در این بازدید از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده توسط این مجموعه در راستای جذب گردشگر قرار گرفت.

گفتنی است؛ غار آکواریوم زیبا و شگفت انگیز گنجنامه در مساحتی بالغ بر یک هزار متر مربع و ارتفاع متغیر ۲.۵ تا ۱۵ متر با ظرفیت ۸۵ هزار لیتر دو سالن اصلی دارد.

این غار با تلفیق دو عنصر متفاوت، صخره و کوهستان با اعماق آبهای دریا و الهام از غار علیصدر طراحی شده و دارای ۲۱ آکواریوم آب شور و شیرین است.

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه نیز نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است.

کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند و متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی‌متر دارد.


9971612
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است