استانی 10:30 - 29 دی 1398

مرمت مسجد شیخ لطف الله به اتمام نرسیده است

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله از تابستان سال گذشته اظهار داشت: تاکنون عملیات دو ترک (بخش) از مجموع ۸ «دوترک» این گنبد به اتمام رسید و با توجه به اینکه ترک مرمت شده سطح همواری بود انباشت کمتری از برف را به خود دید و حجم بیشتر برف بر سطوح کاشی، آجر و بندهای مرمت نشده که ناهموار بودند نشست و دیرتر ذوب شد.

وی با بیان اینکه هر ترک گنبد شیخ لطف الله شامل ۲۴ هزار قطعه کاشی (آجرلعابدار) است افزود: بالغ بر ۹۵ درصد از ۲۴ هزار کاشی (آجرلعابدار) ترک مرمت شده گنبد شیخ لطف الله متعلق به دوره پهلوی اول است که در فرایند مرمتی و با زیرسازی گنبد توسط استادکاران باتجربه و مطالعات دقیق صاحب نظران سعی شد که از همین کاشی ها استفاده شود.

تنها دلیل برچیده شدن داربست ها کمبود اعتبار است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان علت برچیده شدن داربست مسجد شیخ لطف الله را تنها محدودیت اعتبار دانست و گفت: بر اساس نظر کارشناسان و صاحب نظران پایگاه های جهانی و کارشناسان ارشد معماری و مرمت از وزارت میراث فرهنگی و دانشگاه های هنر و اصفهان مرمت دو ترک از ۱۶ ترک مسجد شیخ لطف الله اصولی انجام شده است.

وی افزود: در آینده نزدیک با نصب داربست ها و عقد قرارداد با پیمانکار مربوطه، کارگاه مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف الله ادامه پیدا می کند و از پیشنهادهای سازنده در راستای مرمت آثار تاریخی استقبال خواهیم کرد.

بخش خصوصی به یاری میراث اصفهان آمده است

وی به ۲۲ هزار اثر واجد ارزش تاریخی، طبیعی و میراثی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: هزار و ۹۰۰ اثر در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است که عمده آنها به صورت سازه معماری است که مرمت و نگهداری آنها هزینه بر است و با توجه به دشواری وضعیت اقتصادی کشور، امیدواریم با تشویق و حمایت بخش خصوصی جبران کمبود اعتبار دولتی در این زمینه شود.

اداره هیات امنایی مجموعه میدان امام (ره) و باغ فین کاشان

الهیاری با اشاره به اینکه در آینده بسیار نزدیک پایگاه میراث جهانی میدان امام (ره) و باغ فین کاشان به صورت هیات امنایی اداره خواهند شدتصریح کرد: مقرر شده آیین نامه هیات امنا ابلاغ شود و مراحل پایانی خود را می گذراند که این اعتبار می تواند تحرک موثری در مرمت بناها و توسعه خدمت رسانی به گردشگران را فراهم کند.

وی افزود: بر طبق برنامه ششم توسعه دوازده پایگاه برای اداره به روش هیات امنایی انتخاب شدند که سهم استان اصفهان مجموعه میدان امام (ره) و باغ فین کاشان است و در سال ۹۷ در قانون بودجه پیش بینی شد که در مراحل پایانی به سر می برد و امیدواریم در سال آینده بنای چهلستون به این لیست اضافه شود.

کمبود استادکارها علت تغییر سیاست از تصدی گری به برون سپاری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان یکی از نگرانی های جدی را کمبود استادکارهای مرمت دانست و گفت: در گذشته بسیاری از نیروها در طی سی سال در بدنه میراث فرهنگی و در نظام سلسله مراتبی بر اساس توانمندی ها و تجربیات زیر نظر استادکارها آموزش می دیدند.

وی ادامه داد: اما با تغییر سیاست های سازمان میراث فرهنگی، تصدی گری کاهش یافت و امور برون سپاری شد؛ همین امر موجب بازنشستگی استادکارها شد و امروزه مرمت بناهای تاریخی از طریق فعالیت پیمانکاری انجام می شود. پیمانکارها هم اساتید باتجربه اداره کل میراث فرهنگی هستند؛ اما این روند از پایداری تربیت شاگرد کاست و بیشتر به سمت تربیت شاگرد در قالب خانوادگی پیش رفت. درصورتیکه در گذشته نیروهای اداره کل میراث فرهنگی با پایداری زیر نظر اساتید تجربه آموزی می کردند.

الهیاری با اعلام اینکه امروزه پایداری شاگردانی که زیر نظر استادکارهای میراث فرهنگی مشغول فعالیت هستند بسیار معدود و محدود شده است بیان داشت: امیدواریم در چارچوب اقدامات پیمانی هم بتوان انتقال تجربه به صورت پایدار تداوم یابد و هم دانشجویان، دانش کسب کرده را با تجربه بیامیزند و بر توانمندی های خود بیافزایند و باید برای این نگرانی کمبود استادکارها در مرمت بناهای تاریخی چاره ای اندیشید.

گفتنی است مسجد شیخ لطف الله یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده در ضلع شرقی میدان امام خمینی (ره) اصفهان است که به توصیه آرتور پوپ در دوره پهلوی اول بازسازی و مرمت کلی شد. با اینکه براوردهای کارشناسان دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان حاکی است برای مرمت هر ترک از گنبد این مسجد تاریخی اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و سیصد میلیون ریال نیاز است و مجموعه میدان امام (ره) در سال جاری تاکنون بالغ بر ۶۷ میلیارد و ۴۲۳ میلیون و ۵۷۵ هزار ریال درآمد داشته است اما هیچ گونه اعتبار ملی در راستای مرمت و حفظ و نگهداری بناهای این مجموعه تخصیص داده نشده است. از سوی دیگر کمبود استادکاران مرمت که پا به کهنسالی گذاشته اند یکی دیگر از نگرانی های مرمت بناهای میراثی و تاریخی این استان است که در آینده نه چندان دور بیش از پیش جلوه خواهد کرد.


10351491
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است