گوناگون 07:01 - 25 فروردین 1400

کلسترول خوب با التهاب مقابله می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، محققان معتقدند اندازه گیری ظرفیت ضدالتهابی کلسترول HDL ممکن است روزی ارزیابی خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد.

ارزیابی سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، معروف به «کلسترول خوب» ، در حال حاضر یک بخش استاندارد از فرمول‌های مورد استفاده برای پیش بینی خطر بیماری قلبی عروقی است.

به نظر می‌رسد یک آزمایش جدید از عملکرد ضدالتهابی HDL اطلاعات بیشتری را مستقل از مقدار HDL ارائه می‌نماید. اگر نتایج در جمعیت‌های وسیع‌تر تأیید شود، افزودن مورد ضدالتهابی به موارد خطر ممکن است پیش بینی خطر را بهبود بخشد و به افراد کمک کند تا گام‌هایی برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های قلبی بردارند.

«یووی تیتج» سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه تحقیقاتی کارولینسکا سوئد، در این باره می‌گوید: HDL ذرات بسیار پیچیده با عملکردهای ضد تصلب شریان است که فقط با اندازه گیری مقدار کلسترول مشخص نمی‌شود. تصلب شرایین [تجمع پلاک در رگ‌ها] زمینه‌ای برای بیماری قلبی عروقی به طور فزاینده ای به عنوان یک بیماری با یک جز التهابی قوی شناخته می‌شود و عملکرد بیولوژیکی اصلی HDL کاهش التهاب است.

محققان در مطالعه داده‌های مربوط به ۶۸۰ نفر که از سال ۱۹۹۷ تحت مطالعه بودند دریافتند:

ظرفیت ضد التهابی HDL در افرادی که سالم بودند (۶/۳۱ درصد) نسبت به افرادی که یک رویداد قلبی عروقی را تجربه کرده بودند (۲۷ درصد) به طور قابل توجهی بالاتر بود.

به ازای هر ۲۲ درصد افزایش توانایی ذرات HDL در سرکوب التهاب در سلول‌های اندوتلیال، شرکت کنندگان ۲۳٪ کمتر با احتمال یک رویداد قلبی عروقی در دهه آینده زندگی شأن روبرو هستند.

همچنین میزان محافظت در برابر افزایش ظرفیت ضد التهابی HDL در زنان بیشتر از مردان بود.


11024776
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است