گوناگون 15:59 - 21 آبان 1397

دانشگاه مذاهب اسلامی؛تجلی‌گاه شعائر انقلابی مبنی بر انسجام و وحدت

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب ظهر امروز در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

مختاری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بنیانگذار پروژه تقریب، مقام معظم رهبری است، گفت: مجمع جهانی تقریب مذاهب حاصل تدبیر مقام معظم رهبری است که به شکل عالمانه‌ای به مسئله وحدت هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی پرداخته است. مأموریت دانشگاه مذاهب بسیار حساس و پیچیده است چون در راستای تنویر افکار جامعه به شکل علمی گام برمی‌دارد. این دانشگاه، استاد، مربی و دانشجو، تربیت و وحدت و انسجام را در میان جوامع اسلامی نهادینه می‌کند. نخبگان جامعه هم نقش بسزایی در وحدت و انسجام جامعه دارد و رسالت عظیمی بر دوش عالمان دین و دانشگاهیان است.

وی افزود: مسئولیت دانشگاه مذاهب در پروسه‌های زمانی گوناگون، بروز و ظهور پیدا می‌کند. اگر اتحاد و انسجام ایجاد شود، جامعه اسلامی از آن بهره می‌گیرد. کشورهای اسلامی استفاده بهینه‌ای از وحدت می‌برند، اقتدار جامعه اسلامی وقتی بروز پیدا می‌کند که پیروان آن دین به صورت متحد از مکتب حیات‌بخش اسلام دفاع کند. در سایه وحدت، سلطه دشمنان دین کاملاً برچیده می‌شود.

حجت‌الاسلام مختاری ادامه داد: اگر جامعه اسلامی بر اساس آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران آرامش بخواهد، نیاز به وحدت همه‌جانبه پیروان مذاهب اسلامی دارد. مسلمانان با افکار مختلف می‌توانند در قالب اشتراکات دینی در برابر استکبار جهانی مقابله کنند. خیرخواهی افراد نسبت به همدیگر در گروی اتحاد در جامعه اسلامی است. در قرآن کریم هم بر تمسّک ریسمان و حبل الهی شده است و دانشگاه مذاهب در راستای تحقق فرامین حضرت حق به شکل علمی مأموریت خود را دنبال می‌کند. انحرافاتی که امروز شاهد آن هستیم، ناشی از جعل است بنابراین امروزه کار علمی و فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: دانشگاه مذاهب یک عمر ۲۵-۲۴ ساله دارد. شاید انتظار این بود که این دانشگاه، در رأس دانشگاه‌های جهان اسلام قرار بگیرد یا حداقل در سطح کشور خوب معرفی شود ولی متأسفانه این دانشگاه بروز و ظهور واقعی پیدا نکرده است. بنده از حدود یک سال و نیم پیش مأموریت ریاست این دانشگاه را به عهده گرفته‌ام. اسفند سال ۹۵ که ما کارمان را شروع کردیم، واحد خواهران در مقطع کارشناسی در حال تعطیل شدن بود ولی با یک کار جهادی در یک بازه زمانی یک ماهه این مشکل حل شد و حدود ۱۱۸ نفر در واحد خواهران جذب شدند و این واحد دوباره احیا شد. همچنین امروز در سه استان بندرعباس، سنندج و زاهدان، شعبه فعال داریم. این در حالی است که این شعبه‌ها قبلاً جذب حداکثری داشتند.

وی تصریح کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی تنها دانشگاهی است که فقه حنفی و شافعی تدریس می‌کند. همچنین تنها دانشگاهی است که بر سر کلاس‌های آن، دانشجویان شیعه هستند ولی اساتید اهل سنت یا برعکس؛ بنابراین می‌توان گفت تجلی‌گاه شعائر انقلابی مبنی بر انسجام و وحدت، دانشگاه مذاهب اسلامی است. یکی از کارهایی که در این مدت انجام شد، این بود که شعبه‌های دانشگاه مذاهب اسلامی را در ۴-۳ استان دیگر هم فعال کردیم. استان گلستان، بوشهر و قم از جمله این استان‌ها هستند. همچنین بنا داریم در استان آذربایجان غربی در شهر ارومیه یا ماکو یک مرکز دانشگاهی تأسیس کنیم. حتی برخی از استان‌ها خودشان درخواست دادند که دانشگاه مذاهب در شهر یا استانشان دایر شود. به طور مثال استان گیلان بارها از ما درخواست کرده که در شهرستان رضوان‌شهر یا شهرهای دیگر که اهل سنت هستند، دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی شود. به تازگی در شعبه بندرعباس هم دو، سه گروه در مقطع کارشناسی ارشد دایر کردیم. به طور کلی ارتقای مقاطع تحصیلی از جمله اهداف اصلی ما است.

مختاری افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی بر اساس مأموریتش ۵۰-۴۰ درصد مأموریت برون‌مرزی دارد. در ابتدا که من این مسئولیت را بر عهده گرفتم، بیشتر دانشجویان از کشورهای افغانستان و آفریقا بودند اما در این مدت از بیش از ۱۲ ملیت به دانشگاه جذب شدند و هم‌اکنون ۱۲۰ نفر از کشورهای مختلف جذب این دانشگاه شدند و ما از کشورهایی مانند سنگال، عراق، سوریه، ترکیه، نیجریه، پاکستان، افغانستان، لبنان، بورکینافاسو و... دانشجو داریم. بر اساس مطالبه رهبری، دانشگاه مذاهب اسلامی بایستی در تراز دانشگاه برتر جهان اسلام قرار بگیرد و خوشبختانه امروز دانشگاه مذاهب اسلامی دیگر گمنام نیست. چشم‌انداز ما هم این است که قطب مطالعات تقریبی در جهان شویم. همچنین در طی این مدت با بیش از ۳۰ کشور جهان تفاهمنامه‌هایی منعقد کردیم و در مراکز معتبر جهان مثل IAUP و دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام عضو شدیم. علاوه بر این برای اولین‌بار دوره‌های کوتاه مدت تقریبی را در کشورهای مختلف برگزار می‌کنیم که اولین دوره آن در قرقیزستان برگزار شد. فعال شدن بخش عربی و انگلیسی سایت و فعال شدن در شبکه‌های اجتماعی، از دیگر فعالیت‌های دانشگاه مذاهب است.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: تاکنون ۷۰۰ هیئت خارجی از کشورهای مختلف از دانشگاه مذاهب اسلامی بازدید داشتند. به طور مثال دولت عراق به تازگی از ما درخواست کرده تا کمک کنیم چنین دانشگاهی را در بغداد راه‌اندازی کند. بر این اساس می‌توان گفت دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند یک مرجع آکادمیک برای مسلمانان باشد. در طول این یک سال و نیم ما رابطه خوب و مستمری با یکی از دانشگاه‌های معتبر اندونزی و روسیه داشتیم و همکاری و تفاهمنامه‌هایی هم برای تعامل بیشتر بین ما منعقد شد. در آینده هم قرار است کنفرانس دین و مقابله با خشونت با همکاری دانشگاه رودِن روسیه برگزار شود. در معاونت‌های مختلف دانشگاه هم کارهای خوب و بسیاری انجام شده است. راه‌اندازی سامانه آموزشی گلستان از جمله این کارها است. مورد دیگری که در معاونت پژوهشی انجام گرفته، اینکه از یک سال و نیم پیش تاکنون حدود ۱۶ جلد کتاب چاپ و منتشر شده است. این در حالی است که در تمام ۲۳ سال گذشته این دانشگاه فقط ۱۳ یا ۱۴ جلد کتاب چاپ کرده بود. برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی و کرسی‌های تقریبی، از دیگر برنامه‌های این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه مذاهب با اشاره به اینکه قوام وجودی دانشگاه به استاد، دانشجو و ایده‌پردازی است، گفت: در معاونت آموزشی ما جذب حداکثری دانشجویان را داشتیم. برگزاری آزمون اختصاصی طلاب و آزمون جامع، از جمله فعالیت‌های معاونت آموزشی است؛ به طوری که حدود ۶۰۰ نفر داوطلب از طلاب در سراسر کشور داشتیم. در خصوص هیئت علمی هم باید بگویم که افزایش جذب هیئت علمی را در این سال‌ها داشته‌ایم به طوری که ما هر سال ۱۰ نفر به هیئت علمی جذب می‌کنیم. راه‌اندازی مرکز آموزشی مجازی هم از دیگر مأموریت‌های دانشگاه مذاهب است که در دست اجراست و در تلاش هستیم که با موافقت وزارت علوم، مجوز راه‌اندازی این مرکز را هم بگیریم.

این نشست با پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و حجت‌الاسلام مختاری به پایان رسید.

مختاری در پایان این جلسه در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا برای انجام فعالیت‌های تقریبی به سراغ کشورهای اروپایی و آمریکایی نمی‌روید؟ خاطرنشان کرد: برخی‌ها نظر مخالف شما را دارند و معتقدند که لازم است برای فعالیت‌های تقریبی و وحدت با کشورهای عربی و جهان اسلام، بیشتر ارتباط داشته باشیم و اسلام ناب را آموزش دهیم؛ البته برخی هم نظر مشابه شما دارند و معتقدند که باید در اروپا و آمریکا هم فعالیت تقریبی انجام داد. پاسخ من این است که دانشگاه مذاهب اسلامی در برخی از کشورها حضور فیزیکی ندارد ولی حضور مجازی دارد و ما در حال رایزنی با کشورهای مختلفی هستیم. هم‌اکنون هم از ایتالیا در دانشگاه مذاهب دانشجو داریم و تعاملات خوبی با میلان ایتالیا انجام داده‌ایم. همچنین قرار است در آذرماه کنفرانسی هم با موضوع وحدت با همفکری مجمع جهانی تقریب برگزار شود.


9971434
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است