اجتماعی 11:10 - 10 اردیبهشت 1396
ضرورت استفاده از مدیران غیرپزشک در حوزه سلامت
وزیربهداشت گفت: حیف است پزشکانی را که در عرصه‌های تخصصی می توانند بسیار موفق باشند، وادار به کارهای مدیریتی کنیم.

وزیر بهداشت: پزشکان موفق را به کارهای مدیریتی وادار نکنیم

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی، در حاشیه اختتامیه هجدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری در پاسخ به پرسشی مبنی بر آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته مدیریت سلامت گفت:  متخصصان موفق را به مدیریت بیمارستان‌ها منصوب می‌کنیم؛ درحالی‌که دانشجوی مدیریت بیمارستانی تربیت می کنیم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه به طورسنتی بیشتر کارها دست پزشکان بوده است و باید اعتراف کنم در این دوره چهار معاونت از وزارت بهداشت را غیر پزشک انتخاب کردیم که موفق عمل کردند و این به معنی این نیست که باید خود را از مدیران شایسته در حوزه پزشکی محروم کنیم.

وزیر بهداشت با بیان این که باید در دوره بعدی از افراد غیر پزشک استفاده بیشتری شود، اظهارکرد: بخش اعظم آموزش‌های رشته مدیریت بیمارستانی تئوریک است لذا آموزش‌های این افراد باید با آموزش‌های عملی همراه شود تا به تدریج وارد شغل‌های مدیریتی شوند.

هاشمی با بیان اینکه اهتمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مدیریت سلامت قابل تقدیر است،گفت: امید است سایر دانشگاه‌ها نیر براین روش حسنه همت و از تخصص‌های مختلف مدیریتی استفاده کنند.

وزیر بهداشت درخصوص بسط و گسترش فعالیت رشته‌های مدیریتی در حیطه سلامت اظهارکرد: این رشته‌ها باید توسط معاونت توسعه - که مسئولیت منابع نیروی انسانی را داشته است- گسترش پیدا کند چراکه بودجه‌ها اعم از درآمد و هزینه در آن بخش کنترل می‌ شود. لذا باید این افراد را توانمند کرد تا از سویی جایگزین مدیریت‌های کم‌توان شوند و از سوی دیگر باید توجه داشت، کاربرد مدیران غیرپزشک مقرون به صرفه است.

هاشمی افزود: وقتی یک جراح برجسته را مدیر بیمارستانی می کنیم، شرایط سخت می‌شود. زیرا همان جراح ها در رشته های مختلف می توانند تحت نظر یک مدیر باشند و این مسیری است که در بسیاری از کشورهای دنیا جریان داشته و نتیجه خوب حاصل شده است.

مسئولیت توانبخشی با سازمان بهزیستی است

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اکثر بیماران در طرح تحول نظام سلامت از سطح رضایتمندی بالایی برخوردار بودند، اما بیماران توانبخشی در این طرح دیده نشدند، گفت: توانبخشی نیازی است که در طول تاریخ ایران در حوزه سلامت دیده نشده است و پزشکان از این بابت گرفتاری های زیادی دارند. به عنوان نمونه زمانی که برای دیسک کمر، شنوایی، ارتوپدی و سایر بیماریها یک عمل جراحی انجام می‌شود، تازه شروع ماجرا است چرا که جراحی با اقدامات توانبخشی پروسه خود را با موفقیت به سرانجام می‌رساند و در واقع توانبخشی حلقه مفقوده خدمات درمانی است.

وی  با بیان این که در حال حاضر مسئولیت توانبخشی با سازمان بهزیستی است، گفت: مخالف این موضوع هستیم. چراکه اعتقاد داریم، اقدامات مشترک زیادی مثلا در حوزه سالمندان، معلولان و ناتوانی های جسمی و ذهنی داریم که دانش آن در وزارت بهداشت است و تنها حمایت آن می‌تواند از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باشد.

براساس گزارش وبدا، هاشمی در پایان اظهارکرد: علاقه‌مند بودیم که هلال احمر و بنیاد شهید نیز در این زمینه به کمک بیایند که البته اقدامات بنیاد شهید قابل تقدیر است و شش بیمارستان را تاکنون آماده کرده‌اند.

انتهای پیام


9055748
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۱۴/۳ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای در سفر‌های نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طرح انضباط شهری سد معبر سیار از جمله وانتی‌ها و چرخی‌ها در ۱۲ منطقه تهران با مشارکت پلیس راهور تهران در حال اجراست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است