بین‌الملل 09:29 - 03 مهر 1397
/گزارش- الحیاة/
توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب در مرحله اول باعث ممانعت از عملیات نظامی ارتش سوریه شد اما تحلیلگران در توانایی آنکارا برای قانع کردن تندروها به اجرای این توافق تردید دارند.

تردیدها درباره توانایی ترکیه در همراه کردن تندروها با توافق ادلب

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، بعد از چند هفته ارسال تجهیزات نظامی به اطراف استان ادلب در شمال غرب سوریه که مهم‌ترین مقر هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) و دیگر گروه‌های شورشی است و بعد از مذاکرات فشرده، روسیه و ترکیه توانستند به توافقی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح در این استان دست یابند.

ترکیه به عنوان یک قدرت بین‌المللی صاحب نفوذ بیشتر در ادلب مسؤولیت بزرگتر را در اجرای این توافق و قانع کردن شورشیان به تحویل سلاح‌های سنگین‌شان و تضمین عقب‌نشینی کامل تندروها از منطقه عاری از سلاح تا ۱۵ اکتبر برعهده دارد اما این ماموریت برای ترکیه که طی مرحله‌ گذشته بارها برای ایجاد راهکار و انحلال گروه تحریرالشام تلاش کرده سخت به نظر می‌رسد، چرا که یکی از دلایلی که موجب شده مسکو و دمشق به دنبال عملیات نظامی در ادلب باشند حضور همین تحریرالشام در این استان است.

فابریس بالانش، یک کارشناس در امور سوریه، گفت: من فکر نمی‌کنم ترکیه بتواند تندروها را به اجرای این توافق قانع کند و اجرای این توافق بسیار سخت خواهد بود، حتی احتمال دارد توافق آتش‌بس شکست خورده و ارتش سوریه طی چند ماه آینده به این استان حمله کند.

تحریرالشام و گروه‌های تروریستی دیگر کنترل حدود ۷۰ درصد منطقه عاری از سلاح را در دست دارند و به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، آنها هنوز موضع رسمی درباره توافق ادلب اتخاذ نکرده‌اند.

خبرگزاری اباء وابسته به تحریرالشام از ترکیه انتقاد و اعلام کرد که این کشور به دنبال تحقق منافع خود است. ابومحمد الجولانی، فرمانده کل هیئت تحریرالشام نیز ماه گذشته میلادی اعلام کرد که سلاح گروه‌های وابسته به این هیئت یک خط قرمز است و این گروه‌ها هیچ سازشی را قبول نخواهند کرد.

بالانش گفت: اگر تحریرالشام خطوط دفاعی خود را رها کند در یک موضع بسیار ضعیف قرار می‌گیرد و هیچ کسی نمی‌تواند از این هیئت در برابر حملات سوریه حمایت کند.

تحریرالشام کنترل بخش اعظم ادلب را در دست دارد و گروه‌های شورشی دیگری نیز با عنوان «جبهه ملی آزادی» مورد حمایت ترکیه در بقیه مناطق حضور دارند. نیروهای نظام سوریه نیز در حومه جنوب شرقی مستقر هستند.

به گفته تحلیلگر امور سوریه، ترکیه احتمالا در متقاعد کردن شورشیان به کنار گذاشتن سلاح‌های سنگین خود در منطقه عاری از سلاح با مشکل مواجه خواهد شد، چرا که افراد مسلح در شمال استان حماة در حال حاضر برای تحویل سلاح‌شان آماده نیستند. جبهه ملی آزادی که شامل ائتلاف گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه است به طور ضمنی از توافق ادلب استقبال کرده و تلاش‌های ترکیه در این باره را ستود اما اعلام کرده که به روسیه اعتماد ندارد و سلاحش را کنار نخواهد گذاشت.

سخت‌ترین ماموریت برای ترکیه قانع کردن تحریرالشام و دیگر تندروها به اجرای توافق ادلب است. گروه حراس الدین مرتبط با القاعده و حزب الترکستانی نیز در ادلب فعال هستند و گروه حراس الدین روز شنبه مخالفت قاطع خود را با توافق ادلب اعلام کرد.

آرون لوند، یک کارشناس امور سوریه در یک نهاد آمریکایی نیز گفت که ترکیه با مشکلاتی برای انحلال یا از بین بردن تندروها در ادلب در هفته‌های آینده مواجه خواهد شد. ترکیه از تمامی ابزارهای ممکن برای قانع کردن تحریرالشام به انحلال خود یا تغییر نام این گروه استفاده خواهد کرد و در این صورت باید با برخی از مسؤولان تحریرالشام یا گروه‌های نزدیک به آن مذاکره کند.

علاوه بر ایجاد مراکز ایست بازرسی در ادلب، آنکارا آمادگی خود برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به این استان جهت اجرای توافق اعلام کرده است.

نیکولاس هیرس، پژوهشگر یک مرکز امنیتی در آمریکا تاکید کرده است: به رغم موفقیت ترکیه در ممانعت از حمله به ادلب اما ترکیه در تنگنا قرار گرفته و روسیه مسؤولیت ریشه‌کن کردن القاعده و دیگر گروه‌های تندرو را برعهده این کشور گذاشته است. آنکارا قبلا برای ممانعت از هرگونه درگیری احتمالی با تحریرالشام به متحد کردن گروه‌های شورشی در ادلب پرداخت. آنکارا احتمالا اکنون نیز به همین گزینه نیاز خواهد داشت، چراکه روس‌ها خواهان دلیل قاطعی برای موفقیت ترکیه در این ماموریت طی فقط یک ماه هستند.

به گفته، هیرس ترکیه اکنون مسؤول اصلی ادلب محسوب می‌شود.

انتهای پیام


9918406
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده جمهوری خواه آمریکا گفت: با توجه به واقعیت‌های حاکم و عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، زمان آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس درگیری در عراق را محکوم کرد و آمریکا را مقصر آن دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی اینکه ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از ه...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از دستگیری دانشجویان فعال حامی حقوق مردم فلسطین در دانشگاه کلمبیای آمریکا، دانشجویان در سایر دانشگاه‌های این کشور با آن‌ها اعلام همبستگی کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کشور آفریقایی چاد می‌خواهد نیرو‌های آمریکایی را به واسطه توافق با نیجر از این کشور خارج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران تن از فلسطینیان درپی حمله قریب الوقوع ارتش صهیونیستی به رفح، مجدد آواره شده و به سمت شمال غزه در حال حرکتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا لایحه‌ای را برای تمدید اعتبار برنامه برای شنود مکالمات تلفنی و مشاهده مکاتبات الکترونیکی برای شهروندان کشور‌های دیگر تصویب کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی برگزاری نشست کمیته عربستان و پاکستان ابعاد همکاری در حوزه نظامی و تحقیق و توسعه دفاعی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از گمان زنی دفتر سیاسی حماس برای تغییر احتمالی مقر خود از قطر به کشور دیگری خبر دادند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است