سیاسی 11:16 - 05 بهمن 1395
مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضاییه:
مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: وقوع جرائم و آمار پرونده‌ها راه را بر حرکت پرشتاب کشور در جهت تحقق آرمان‌های نظام و انقلاب بسته و از این رو پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول همه دستگاه‌ها باشد.

پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت اول دستگاه‌ها باشد

به گزارش ایسنا، علیرضا ساوری در سفر به یزد اظهار کرد: جنایت و افزایش جرم یک چالش جدی جهانی است که در سال‌های آتی، مجموعه کشورها با آن مواجه خواهند بود و برای مقابله با این چالش جدی باید تدبیر و اقدام عاجل صورت گیرد.

وی با بیان اینکه انجام فعل یا ترک فعلی که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است به عنوان ساده‌ترین تعریف جرم تلقی می‌شود، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و 980 عنوان مجرمانه از مجموعه قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی استخراج شده که با تصویب هر قانون جدید به نوعی به این عناوین اضافه شده و پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده ایران بیش از دو هزار و 100 عنوان مجرمانه در قوانین و مقررات خود داشته باشد.

ساوری به ورود حدود  15 میلیون پرونده به قوه قضاییه اشاره کرد و ادامه داد: نیازمند تدابیر و اقدامات عاجل در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و کاهش روند جرائم و آسیب‌ها در کشور هستیم.

وی انگیزه را گام اول از شکل‌گیری فرایند جرم ذکر کرد و افزود: فردی که انگیزه جرم دارد در گام دوم درصدد دسترسی به ابزار و فرصت ارتکاب جرم است و اگر انگیزه شکل گرفت و ابزار هم فراهم بود، جرم محقق خواهد شد.

این مقام قضایی، «انگیزه»، «ابزار و فرصت ارتکاب» و «موقعیت و محیط» را سه ضلع مثلث جرم اعلام و بیان کرد: فرصت را همواره مالباخته و بزه دیده در اختیار مجرم قرار می‌دهد و متناسب با فرایند جرم‌، پیشگیری نیز فرایندی است و باید با پیشگیری از انگیزه ارتکاب جرم، پیشگیری از دسترسی مجرم به ابزار و فرصت و برهم زدن موقعیت و محیط جرم، پیشگیری نهایی از وقوع جرم را محقق کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: 22 سازمان، ارگان و نهاد در امر پیشگیری از وقوع جرم، وظیفه مستقیم دارند و با انجام اقدامات مداخله‌ای سعی می‌کنند اضلاع مثلث جرم را از بین ببرند.

وی موضوع برهم زدن موقعیت و محیط جرم را از موضوعات اصلی پیشگیری وضعی دانست و تاکید کرد: مناطق بی‌دفاع شهری، مناطق متروک و رها شده اعم از دولتی و غیردولتی و حاشیه شهرها از مهم‌ترین محیط‌های جرم هستند.

ساوری در پایان هرگونه موفقیت در اجرای برنامه‌ها در حوزه پیشگیری‌های وضعی را نیازمند اقدامات ترکیبی، تلفیقی و توأمان در حوزه‌های پیشگیری فرهنگی - اجتماعی، وضعی - امنیتی - انتظامی و پیشگیری‌های حقوقی و قضایی از طریق انجام مداخلات برای از بین بردن اضلاع مثلث جرم اعلام کرد و گفت:  بدون هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها و همراه سازی و همسوسازی ظرفیت‌های موجود نمی‌توان به مقصود رسید؛ چرا که بهره‌گیری از ظرفیت تمامی دستگاه‌های حاکمیتی و مشارکت‌های مردمی، جزء موضوعات اصلی و مهم در موفقیت در این حوزه محسوب می‌شود.

انتهای پیام


8707334
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی تصریح کرد: این سرکوب به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا به آزادی بیان است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  امیر سرتیپ آشتیانی به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس با حضور علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در مسکو آغاز به کار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی گفت: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‍‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معصومه حائری عروس امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است