سیاسی 03:00 - 04 بهمن 1397
ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد
یک کارشناس مسائل شبه قاره با بیان این که انتخابات آینده افغانستان مهم و تعیین کننده است،‌ گفت:‌ تنها رای مردم نیست که تعیین کننده است بلکه دو عنصر قومیت و مذهب نیز موثر هستند ضمن این که کشورهایی مانند اروپا و آمریکا که حضور نظامی دارند اگر مستقیم نباشد به طور غیرمستقیم نیز در انتخابات تاثیرگذار هستند.

ذی نفعان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان چه کسانی هستند؟

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از شرایط افغانستان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 98 با توجه به کاندیداهای مختلفی که در این دوره از انتخابات ثبت نام کرده‌اند،‌ گفت:‌  در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده 16 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که برخی از آن‌ها ناشناخته هستند یعنی برای جامعه خیلی مطرح نیستند، اما برخی دیگر افراد شناخته شده  و فعالی هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، به نظر می‌رسد سه خط فکری با یکدیگر مقابله یا مبارزه خواهد کرد،‌ یعنی یک جریان اشرف غنی رئیس جمهور فعلی است که خواهان تمرکز در قدرت بوده و وارد این دوره از رقابت شده و جریان دیگر عبدالله عبدالله رئیس دولت اجرایی افغانستان است که اعتقاد دارد نظام ریاستی کنونی پاسخگو نیست و باید به نظام پارلمانی تبدیل شده و پست نخست وزیری نیز جایگزین ریاست اجرایی شود، بنابراین به نوعی توزیع قدرت را مطرح می‌کند. خط فکری سوم هم خط فکری فدرالیست‌ها است که عبدالطیف پدرام  آن را پی‌گیری می‌کند.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان  کرد:  بنابراین اگر این سه تفکر را در مبارزات انتخاباتی افغانستان در نظر بگیریم، یکی از افرادی که نگاه توزیع قدرت را چه در ارتباط با فدرالیته کردن افغانستان و چه توزیع قدرت از طریق کاهش اختیارات رئیس جمهور و یا پارلمانی کردن نظام دنبال می‌کند و تاکنون توانسته این دو یا سه جریان را در افکارش انعکاس دهد، محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان است.

اگر طالبان شریک قدرت شود، باید بخشی از قدرت را واگذار کنند تا دست از جنگ بردارد

ملازهی ادامه داد: اتمر به نوعی هم بحث فدرالی و توزیع قدرت و نظام پارلمانی را مطرح می‌کند که به نظر می رسد با پی‌گیری طرح صلحی که زلمای خلیل زاد آن را دنبال می‌کند،‌ ارتباط داشته باشد. این طرح صلح عبارت است از این که طالبان را شریک قدرت کنند،‌اگر طالبان شریک قدرت شود طبیعتا باید بخشی از قدرت را به آن واگذار کنند تا رضایت دهد دست از جنگ بردارد، زیرا طالبان از لحاظ نظامی در موضع قدرت قرار دارد و بیش از 50 درصد خاک افغانستان نیز در اختیار طالبان است.

وی یادآور شد: طرحی که زلمای خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان طی نشست هایی در دوحه یا جده برای صلح افغانستان دنبال می‌کند، یکی از موارد آن در اختیار قراردادن 13 ایالت پشتون‌نشین در شرق و جنوب افغانستان به طالبان است،‌ اگر این مناطق را در اختیار طالبان قرار دهند، به طور طبیعی گروه‌های قومی  دیگری هم ادعاهای مشابهی دارند، یعنی ازبک‌ها می‌خواهند در منطقه خود حکومت محلی داشته باشند، تاجیک‌ها و هزاره‌ها هم همینطور در واقع از قدرت و مرکز سهم‌خواهی می‌کنند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در ادامه بیان کرد: در واقع آن  چیزی که با عنوان فدرالیته کردن مطرح است، به شکل جدی‌تر مطرح خواهد شد و نظام متمرکزی که تا حالا حاکم بوده، دیگر نمی‌تواند خود را با شرایطی که پیش می‌آید، هماهنگ کند.

احتمال شکل‌گیری ائتلاف‌ها بر مبنای قومیت و مذهب وجود دارد

ملازهی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی حضور افرادی مانند گلبدین حکمتیار و زلمی رسول،‌عبدالله عبدالله،‌پدرام،‌غنی و ... در انتخابات می‌تواند در مراحل بعدی ائتلاف‌هایی را شکل دهد که برخی از این افراد تا پایان انتخابات در صحنه نباشند و به نفع دیگری کناره‌گیری کنند و یا این‌که انتخابات دور اول برگزار شود و در دور دوم ائتلاف‌ها شکل گیرد. بنابراین، این احتمال وجود دارد ائتلاف‌های جدیدی بر مبنای قومیت و مذهب شکل گیرد زیرا قومیت و مذهب در افغانستان حرف اول را می‌زند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد انتخابات آینده افغانستان مهم و تعیین کننده‌ است و فردی که بر سر کار می‌آید باید از این ظرفیت برخوردار باشد  که هم جناح‌های حاکم و کنونی و هم جناح‌های اسلامی مثل حکمتیار و هم گروه‌های کنونی مثل هزاره، ازبک، تاجیک و طالبان را با یکدیگر در زیر یک سقف تجمیع کند، اگر چنین اتفاقی رخ دهد از میان کسانی که ثبت نام کرده‌اند شاید شانس محمد حنیف اتمر بیش از دیگران باشد. اما فراموش نکنیم در مورد افغانستانی حرف می‌زنیم که هیچ چیز قطعیت ندارد و ممکن است شرایطی پیش آید که کل معادلات را بر هم بزند.  

پشتون‌ها اجازه‌ نمی‌دهند در انتخابات آینده،‌غیر پشتون‌ها به قدرت برسند

ملازهی درباره این‌که آیا احتمال دارد شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مانند انتخابات پارلمانی باشد که هنوز با وجود گذشت چند ماه نتایج آن اعلام نشده؟ گفت: این احتمال وجود دارد،  متاسفانه افغانستان جایی است که عنصر قومی بسیار تعیین کننده است، بنده برداشتم این است که در انتخابات آینده پشتون‌ها اجازه نمی‌دهند غیر پشتون به قدرت برسند ولو این که در موقعیتی باشند که رای آوردند مانند آن زمان که عبدالله عبدالله در رقابت برنده شد اما پشتون‌ها زیر بار نرفتند و بحران ایجاد شد، اکنون هم به نظر می‌رسد به لحاظ ذهنی پشتون‌ها این آمادگی را ندارند که یک غیر پشتون رئیس جمهور شود آن‌هایی هم که غیر پشتون بوده و  ثبت نام کرده‌اند، می‌دانند که رئیس جمهور نمی‌شوند اما برای معاون اول و دومی تلاش می‌کنند و یا این که جایگاه مهم‌تری را در ساختار قدرت به دست آورند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پایان تاکید کرد:‌ تنها رای مردم نیست که در انتخابات تعیین کننده است، اکنون کشورهایی که آن‌جا حضور نظامی دارند اعم از اروپایی‌ها و آمریکا آن‌ها نیز در روند انتخابات به نوعی اگر مستقیم دخالت نکنند، دخالت‌شان غیر مستقیم موثر و تعیین‌کننده است.  بنابراین محاسبات نشان می‌دهد  تنها صندوق رای نیست  که تعیین می‌کند محاسبات دیگری هم وجود دارد.

انتهای پیام


10036722
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتص...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی همتای عراقی بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو جانبه تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌اکبر محرابیان گفت: فردا با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده افتتاح می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت:دشمن برای بحث حجاب ما برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، با «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کردند و جهانگیری در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه کراچی در مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته کار و کارگر جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که برای شرکت در «دوازدهمین اجلاس بین‌المللی امنیتی روسیه» در سن‌پترزبورگ حضور دارد، اهداف سفرش را تشریح کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی و در سومین مرحله از سفر رسمی خود به پاکستان، دقایقی قبل وارد کراچی به عنوان قلب اقتصادی این کشور شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است