استانی 09:23 - 01 بهمن 1399
یک استاد ژنتیک:
ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک استادیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد گفت: تولد کودک معلول علاوه بر بار مالی بر دوش دولت و خانواده مشکلات اجتماعی را نیز به‌دنبال دارد، معمولا سایر فرزندان سالم این خانواده‌ها شانس ازدواج موفق کمتری نسبت به سایرین دارند، قطعا انجام این غربالگری‌ها موجب کاهش تولد نوزاد معلول می‌شود.

انجام غربالگری‌های بارداری موجب کاهش تولد نوزاد معلول می‌شود

علی‌محمد احدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بحث غربالگری و آزمایشات ژنتیک برای مادران باردار، اظهار کرد: تولد کودک معلول هزینه‌های بسیاری را از نظر اقتصادی به دولت تحمیل می‌کند، داروهای این بیماران عمدتا وارداتی است و هزینه‌های بالایی دارد، همچنین خانواده‌های معلولان نیز دچار مشکلات متعدد نیز می‌شوند، انجام تست‌های غربالگری در پیشگیری از تولد کودک به‌شدت موثر است.

احدی با اشاره به اینکه آمار ازدواج فامیلی در چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین کشوری بسیار بالا است، ابراز عقیده کرد: با اطمینان می‌توان گفت در حال حاضر آمار ازدواج فامیلی در این استان بالای ۳۰ درصد است.

این دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد ادامه داد: آمار ازدواج فامیلی در کشورهای اروپایی، بین یک تا دو درصد است، حتی در برخی از کشورها نیز این امر جرم تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در ازدواج فامیلی احتمال اینکه ژن‌های معیوب جفت شوند، بالا است، خاطرنشان کرد: این مسئله احتمال تولد نوزاد معلول را بالا می‌برد، در شهرستان شهرکرد بر اثر ازدواج فامیلی دو کودک معلول نادر متولد شده‌اند که در جهان تنها ۳۰۰ نفر به این نوع بیماری مبتلا هستند که این مسئله گزارش شد.

احدی تاکید کرد: در صورتی می‌توان آزمایشات و غربالگری ژنتیک را برای مادران باردار دارای ریسک اجباری کرد که سازمان بهزیستی این هزینه‌ها را تقبل کند و هیچ هزینه‌ای به خانواده‌ها تحمیل نشود.

این دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد یادآور شد: تولد کودک معلول علاوه بر بار مالی بر دوش دولت و خانواده مشکلات اجتماعی را نیز به‌دنبال دارد، معمولا سایر فرزندان سالم این خانواده‌ها شانس ازدواج موفق کمتری نسبت به سایرین دارند، قطعا انجام این غربالگری‌ها موجب کاهش تولد کودک معلول می‌شود.

وی در ادامه افزود: انجام آزمایشات غربالگری در سراسر جهان برای خانواده‌ها اختیاری است و نمی‌توان خانواده‌ها را برای انجام این کار اجبار کرد و همچنین نمی‌توان مقابل خانواده‌هایی را که برای انجام آزمایشات غربالگری تمایل دارند را گرفت.

این استادیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد افزود: خانواده‌هایی که براساس مشاوره ژنتیک و آزمایشات اولیه احساس کنند جنین آن‌ها در معرض خطر معلولیت قرار دارد، می‌توانند به اختیار این آزمایشات انجام دهند و این مسئله جزو حقوق شهروندی آن‌ها است، اما نباید هیچ اجباری نیز برای انجام این غربالگری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ۸۴ اختلال در جنین، مجوز سقط جنین داده شده است، گفت: پزشکی قانونی نیز براساس این شاخص‌های تائید شده این کار را انجام می‌دهد.

احدی اضافه کرد: معمولا در دوران بارداری یکسری آزمایشات کم‌خطر و غربالگری اولیه توسط پزشک برای مادر باردار انجام می‌شود، این آزمایشات هزینه پایینی دارند، اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که خطری جنین را تهدید می‌کند و جنین ریسک بالایی دارد، این موضوع را به خانواده‌ها اعلام می‌کند، اما در نهایت باید تصمیم‌گیری برای غربالگری‌های بعدی بر عهده خانواده گذاشته شود.

این دانشیار گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه پزشک و نظام پزشکی نباید هزینه‌های بالای غربالگری ژنتیک را به بهانه پیشگیری به خانواده‌ها تحمیل کند، عنوان کرد: قطعا غربالگری ژنتیک یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از تولد کودک معلول است.

انتهای پیام


10912040
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است