استانی 00:03 - 29 مرداد 1401

لرزه بر تن جنگل های هیرکانی/ حاشیه سازی جاده دلسم - نوشهر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها– علیرضا نوری کجوریان: حدود یک ماهی است دوباره طرح به آرشیو رفته احداث جاده دلسمویسر به ماشلک نوشهر که از دل جنگل‌های هیرکانی می‌گذرد روی میز قرار گرفته و بلوایی در فضای مجازی و حقیقی ایجاد کرده است.

دوستداران حیات وحش و محیط زیست همانند دیگر جاها، فاجعه مرگ و انقراض حیات وحش و گونه‌های طبیعی و جانوری را برهانی بر مخالفت بیان می‌کنند و طرفداران احداث پروژه‌های عمرانی نیز همواره بر موضوع انسان – توسعه و محیط زیست تکیه می‌کنند.

جدال موافقان و مخالفان این بار به دل مناطق ییلاقی و جنگلی کجور کشیده شد، جایی که کلنگ آن بیش از ۲۰ و اندی سال پیش و همزمان با آزادراه تهران – شمال به زمین زده شد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

بخش کجور از دو شهر و ۶۵ پارچه آبادی تشکیل شده است و در حال حاضر مسیر دسترسی آن به شهرستان نوشهر از دل شهرستان چالوس می‌گذرد و راه دسترسی مستقیمی به مرکز شهرستان ندارد.

جاده‌ای بر آفرودها

محمد شریفی از اهالی روستای ویسر با بیان اینکه حدود نیم قرن از مسیر جنگلی مورد نظر عبور می‌کنم، افزود: در گذشته نیز دو مسیر برای رفت آمد ییلاق به قشلاق اهالی و دامدار وجود داشت و این مسیر همچنان موجود است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از زمانی که جاده برای بهره برداری چوب احداث شد به دلیل رفت و آمدها و مرمت جاده‌های خاکی و ورود خودروهای آفرود و گردشگران و قاچاقچیان چوب، تغییرات عمده و مخربی در جنگل شکل گرفته است.

وی با اظهار اینکه باید از جاده‌های جنگلی عباس آباد و رویان درس بگیرم، تصریح کرد: احداث این جاده منجر به از بین رفتن و تخریب راشستان ها را درپی دارد و منجر به خشک شدن چشمه‌های حاشیه می‌شود.

لرزه بر تن جنگل های هیرکانی/ حاشیه سازی جاده دلسم - نوشهر

شریفی با اظهار اینکه جاده دلسمویسر کمکی به اهالی پنجک رستاق و توابع کجور نخواهد کرد، افزود: این اهالی امکان ندارد از این جاده برای تردد استفاده کنند و از سوی دیگر مسیر ماشلک با اولین برف بسته می‌شود و طرفداران احداث جاده از برف ۱.۵ تا دومتری جنگل ویسر خبر ندارند.

فعالان محیط زیستی نیز نسبت به احداث جاده ماشلکویسر واکنش نشان دادند و توقف اجرای این طرح را از متولیان امر خواستار شدند. محمد احمدی از فعالان زیست محیطی با تاکید بر لزوم حراست و صیانت از حیات وحش ومحیط زیست اظهار داشت: باید از جاذبه‌های طبیعی به درستی بهره برداری کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه درختان نادر و بومی جنگلی به نابودی کشیده شده است، تصریح کرد: چرا همیشه باید نگران تخریب باشیم و باید جلوی غارت درختان کهنسال و نادر جنگلی را گرفت چرا همیشه باید نگران تخریب باشیم و باید جلوی غارت درختان کهنسال و نادر جنگلی را گرفت.

احمدی با عنوان اینکه چرا مسئولان دست از سر جنگل‌های هیرکانی برنمی دارند، گفت: هر روز دود و سم ناشی از نیروگاه زباله سوز به کام جنگل هیرکانی می‌رود و نباید جنگل و حیاتت وحش را قربانی سیاسی کاری کرد.

موافقان ساخت جاده ماشلک نیز نداشتن راه دسترسی مستقیم بخش کجور به نوشهر را دلیل عمده‌ای در محرومیت منطقه عنوان می‌کنند. فرماندار نوشهر نیز با اشاره به اینکه محور ۳۵ کیلومتری ویسر به نوشهر طرح جدیدی نیست، افزود: این جاده قدمت بیش از ۵۰ سال دارد و برای احداث آن نه درختی قطع می‌شود و به به محیط زیست آسیب می‌زند و طی دهه‌های گذشته چند مرحله برای آسفالت آن اعتبار درنظر گرفته شده بود.

رستم زرودی با عنوان اینکه به دلیل سیاست البرز مرکزی این قانون بهانه‌ای برای جلوگیری از ساخت جاده شده است، به طول مسیر ۶۰ کیلومتری نوشهر اشاره و اضافه کرد: از هلستان تا سیاهرود ۶۰ کیلومتر طول دارد و یک محور از داخل شهرستان به بخش کجور نداریم در حالی که احداث جاده دسترسی حق مردم محروم منطقه است.

لرزه بر تن جنگل های هیرکانی/ حاشیه سازی جاده دلسم - نوشهر

وی با بیان اینکه مردم حق دارند از داخل راه‌های شهرستان به امکانات دست یابند، به واقعه فوت کشاورز کجوری به دلیل نرسیدن به موقع به مرکز درمانی و خون ریزی اظهار داشت: اگر جاده دسترسی داشتیم می‌توانستیم از مرگ این کشاورز جلوگیری کنیم.

اگر جاده دسترسی داشتیم می‌توانستیم از مرگ این کشاورز جلوگیری کنیم

زرودی از دلایل محرومیت بخش کجور را نداشتن راه دسترسی یاد کرد و گفت: به عنوان نمونه روستای کوهستانی و صعب العبور کجور هفت کیلومتر مسیر کوهستانی مخروبه دارد و برای رفتن به این محل باید اهالی ۲۰۰ هزار تومان کرایه ماشین بپردازد.

فرماندار نوشهر با تاکید بر این که برای جاده ویسر- نوشهر هیچ درختی بریده و قطع نمی‌شود و هیچکس طبیعت را تخریب می‌کند، افزود: جاده جنگلی در حال حاضر وجود دارد و در گذشته نیز دو کامیون کنار هم در این مسیر تردد تردد می‌کردند و نیاز به شن ریزی نیست.

وی بابیان اینکه مخالفان جاده ماشلک باید برای روستاییان و کشاورز کجوری که به دلیل نبود امکانات جانش را از دست داده است و یا برای روستایی که دارای مشکل آب آشامیدنی است، دلسوزی نمی‌کنند، گفت: من خود مدافع محیط زیست هستم و تمام توان این است که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

زرودی با عنوان اینکه دولت سیزدهم ۸۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی کجور اعتبار اختصاص داده است، گفت: زمان مفید برای اجرای طرح در این منطقه شش ماه است و با بارش برف نمی‌توان کار کرد و برای جذب اعتبار با وضعیت کنونی زمان زیادی داریم.

ساخت جاده ماشلکویسر در کش و قوس بین دوستداران و مخالفان معطل مانده است و این وضعیت در حالی است که روستاهای بخش کجور با مشکلات و کمبودهای زیادی از جمله نداشتن راه مناسب دسترسی روبرو هستند و اجرای طرح با حفظ ملاحظات زیست محیطی می‌تواند گره کور توسعه نیافتگی بخش را باز کند.


11659963
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است