اجتماعی 13:39 - 20 آبان 1397

نقش آموزش و پرورش در برقراری صلح بین ملت‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد بطحایی در آیین افتتاحیه اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو در شیراز، گفت: آیسسکو محلی برای همکاری  و همبستگی بین کشورها و ملت های مسلمان است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما بر این باوریم که همکاری های فرهنگی ،علمی و آموزشی نقش بسیار مهم و بی بدیلی درایجاد تفاهم ونگرش مثبت بین  ملت ها دارد و زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط و همکاری و تقویت همبستگی بین ملت ها را فراهم می کند.

رئیس شورای سیاستگذاری کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:  دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن درخشان آن نقطه مشترک بین کشور های عضو است و آیسسکو با برخورداری از عضویت ۵۴ کشور اسلامی ، نقش موثری در جامعه بین المللی ایفا کرده و در جایگاه یک نهاد بین المللی اسلامی ،شان و مرتبه ویژه ای در مجامع بین المللی دارد.

بطحایی گفت: ما حمایت و  پشتیبانی آیسسکو را از ملت های ستم دیده و رنج کشیده ، بویژه ملت ستم دیده فلسطین ارج نهاده و اقدامات این مجمع را برای احقاق حقوق آنها بسیار سودمند و ضروری می دانیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیوستن به سازمان آیسسکو تلاش کرده تا نقش موثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامه های آن داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دفتر منطقه ای آیسسکو و کمیسون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران ،دو نهاد فعالی هستند که در هر شرایطی به تلاش های خود برای ایجاد هماهنگی و اجرای برنامه های عمل میان مدت و سه ساله و همچنین برنامه های ویژه این سازمان  ادامه داده و عزم جدی برای پی گیری برنامه های آن دارد.

وی گفت: آموزش و پرورش در دیدگاه ما سنگ بنای پیشرفت وتوسعه پایدار است و چنانچه از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیاز های روز نیز برخوردار باشد، نقشی کلیدی در برقرای تفاهم و صلح بین ملت ها دارد و ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم تا معیارها و استانداردهای کیفیت را افرایش داده ونظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقاء دهیم.

بطحایی افزود: هم اینک نظام آموزشی ما ۹۹ درصد کودکان سنین مدرسه ای را در دوره ابتدایی تحت پوشش دارد و نرخ جذب آن در دوره دبیرستان نیز به بیش از ۸۵ درصد رسیده است و توانسته ایم ۹۶ درصد دختران سنین مدرسه را به آموزش جذب کنیم و نسبت برابری جنسیتی را در این زمینه به حدود ۴۹ به ۵۱ درصد برساینم.

رئیس شورای سیاستگذاری کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران  افزود: این تلاشها  اکنون موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی یونسکو جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی به شمار آید.

بطحایی یکی دیگر از افتخارات وزارت آموزش و پرورش را نام نویسی و آموزش کودکان و نوجوان پناهنده در سنین مدرسه عنوان کرد و گفت:  از ۴ دهه پیش تا کنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدراس خود بوده و افزون بر آموزش ،خدمات بهداشتی و کمک هزینه ای نیز  برای آنها فراهم آورده ایم.

وی گفت: این کودکان که بیشتر آنها به دلیل قرار گرفتن در شرایط ناگوار جنگ و ناامنی ،از بیماری ها و نارسایی های جسمی و روانی رنج می بردند، با همکاری دو وزارت خانه آموزش و پرورش و بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی از خدمات آموزشی ، بهداشتی و درمانی برخوردار می شوند.

وزیر آموزش و پرورش کمک های سازمان های بین المللی را در خصوص آموزش کودکان پناهنده بسیار ناچیز دانست و گفت: هر ساله بیش از ۴۰۰ هزار نفر و در سال جاری نیز بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز پناهنده ،زیر پوشش خدمات آموزشی و بهداشتی جمهوری اسلامی ایران بوده  و انعکاس این اقدام نیز از سوی سازمان های بین المللی چندان مناسب نبوده است.

بطحایی گفت: ما این کودکان را بیگانه تصور نکرده و همچون فرزندان خود و سایر شهروندان ایرانی در مدراس تحت آموزش قرار دادیم و به دستور مقام معظم رهبری هیچ کودک پناهنده ای را حتی بدون مدارک پناهندگی از تحصیل محروم نکرده ایم و این موجب افتخار ما است که شمار قابل توجهی از  دانش آموختگان و  کارشناسان افغانستانی که در کشور خود و سایر کشور ها خدمت می کنند، دانش آموخته ایران هستند.

وی گفت: هم اکنون کشور ما برخلاف نظر و  موافقت جامعه بین المللی  مورد شدیدترین و بی رحمانه ترین تحریم های غیر قانونی و یکجانبه امریکا قرار گرفته و از بسیاری از حقوق خود در عرصه های بین المللی محروم شده و این در حالی است که کشور ما همواره در راه استقلال و  عدم وابستکی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است.

بطحایی افزود: در وزارت آموزش و پرورش نیز می کوشیم تا با وجود دشواری ها و آثار سوء تحریم ها ،در راه دستیابی به اهداف خود با تلاش و پشتکار پیش رویم و با یاری پروردگار خواهیم توانست بر دشواری ها و موانع پیش رو پیروز شویم.

اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو ،با هدف تقویت شبکه علمی و تحقیقات در کشورهای عضو سازمان آیسسکو ،طی روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان ماه ، با حضور دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو از ۳۵کشور اسلامی ،در مرکز استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار می‌ شود.


9970773
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است