بین‌الملل 16:06 - 29 خرداد 1398
افشاگری گاردین از نقش واقعی انگلیس در جنگ مرگبار یمن؛
انگلیس از یکسو وانمود می‌کند که به دنبال دستیابی به صلح به منظور متوقف کردن جنگ چهار ساله یمن است اما از طرف دیگر سلاح را به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان می‌فروشد.

"بدون انگلیس عربستان هیچ کاری در یمن نمی‌توانست بکند؛ در یک دست صلح و در دست دیگر سلاح"

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی درباره مشارکت انگلیس در جنگ علیه ملت یمن و ابعاد مختلف آن نوشت: انگلیس نه تنها سلاح به عربستان فروخته، بلکه به منظور ارائه خدمات پس از فروش و حفظ و نگهداری سلاح‌ها و هواپیماها هزاران نظامی انگلیسی را نیز در اختیار ریاض قرار داده است.

حمایت نظامی

انگلیس تنها با سلاح از ریاض حمایت نمی‌کند، بلکه حدود ۶۳۰۰ انگلیسی برای حفاظت از جنگنده‌ها که سبب تداوم جنگ شده‌اند در پایگاه‌های نظامی عربستان مشغول فعالیت هستند. این کمک‌های انگلیس منجر به تداوم جنگ وحشیانه در یمن شده‌اند که با قانون دولت انگلیس در تضاد است.

بیش از چهار سال است عربستان حملات هوایی وحشیانه‌ای علیه یمن انجام می‌دهد که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار، مجروح شدن صدها هزار و آوارگی میلیون‌ها یمنی شده و بدترین بحران انسانی را در جهان به وجود آورده است. سلاح‌های انگلیس بیشترین سهم را در کشتار (یمنی‌ها) دارند.

یمن هر روز با بمب‌های انگلیس که از جنگنده‌های انگلیسی و توسط خلبان‌های تحت آموزش انگلیس به روی مردم ریخته می‌شوند، هدف قرار می‌گیرد؛ بمب‌هایی که توسط هزاران پیمانکار انگلیسی در داخل عربستان آماده و نگهداری می‌شوند.

انگلیس با این حال از ریاض می‌خواهد تا محاصره یمن را پایان دهد و علاوه بر نقش سیاسی که توسط مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن که تابعیتی انگلیسی دارد در روند صلح این کشور ایفا می‌کند، کمک‌های بشردوستانه نیز به یمن ارسال می‌کند.

هدف قرار دادن غیرنظامیان

طبق گزارش سازمان ملل، ائتلاف تحت امر عربستان به طور گسترده غیرنظامیان را هدف قرار داده است، طوری که بمب‌هایی را روی بیمارستان‌ها، مدارس، جشن‌های ازدواج، مراسم‌های تشییع جنازه و حتی اردوگاه آوارگان فراری از بمباران‌ها می‌ریزد.

دولت انگلیس می‌گوید، عربستان تنها طرفی است که اهداف مورد نظر برای بمباران‌هایش را انتخاب می‌کند اما درباره این مسأله که پیمانکاران انگلیسی به این کشور در شناسایی اهدافش کمک می‌کنند هیچ‌گونه اختلافی وجود ندارد و انگلیس به خوبی می‌داند که این اهداف چیست.

جان دورل، عضو پیشین وزارت دفاع و وابسته دفاعی انگلیس در عربستان و یمن در این باره می‌گوید: سعودی‌ها نمی‌توانستند بدون انگلیس جنگ علیه یمن را آغاز کنند. یک مسؤول در کمپانی بی ای ای سیستمز انگلیس نیز در گفت‌وگو با شبکه چهار تلویزیون این کشور  بر این موضوع تأکید کرده است که "اگر ما آنجا نبودیم، در عرض یک تا دو هفته، دیگر هیچ جنگنده‌ای از عربستان نمی‌توانست پرواز کند.

دست داشتن انگلیس

طبق قانون انگلیس، صدور مجوز صادرات سلاح در صورتی که این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان استفاده شوند، غیرقانونی خواهد بود. این درحالی است که شواهد قطعی وجود دارند که نشان می‌دهند عربستان آشکارا این قوانین و مقررات را نقض می‌کند.

عربستان بزرگترین مشتری انگلیس در زمینه نظامی به شمار می‌رود، طوری که ارزش قراردادهای تسلیحاتی و تجهیزات نظامی میان آنها از زمان آغاز جنگ علیه یمن در سال ۲۰۱۵ تاکنون به ۳.۳ میلیارد پوند (چهار میلیارد دلار) رسیده است.

از جمله مهمترین سلاح‌های انگلیسی فروخته شده به عربستان از زمان آغاز جنگ علیه یمن تاکنون جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش ۲.۲ میلیارد پوند، مهمات، موشک و بمب به ارزش ۱.۱ میلیارد پوند و همچنین خودروی زرهی و تانک به ارزش ۴۳۰ میلیون پوند است.

این درحالی است که یک سازمان انگلیسی مخالف با تجارت اسلحه کمپین توقف صادرات سلاح به عربستان را بر عهده دارد و خود را "کمپین مخالفت با تجارت سلاح" می‌نامد، چراکه معتقد است سلاح‌های انگلیسی در عملیات‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قانون بین‌المللی را نقض می‌کنند.

مخالفت با قانون بین‌المللی

در همین راستا، مومن رمیح، کارشناس قوانین بین‌المللی در گفت‌وگو با "مصر العربیه" تصریح می‌کند: فروش سلاح به عربستان توسط انگلیس مخالف قانون انسانی بین‌المللی است، چراکه ائتلاف عربی از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان یمنی استفاده می‌کند.

وی افزود: انگلیس عملا در جنگ یمن حضور دارد، چراکه بیشترین میزان صادرات سلاح را به ائتلاف نظامی در یمن به سرکردگی عربستان و امارات داشته است.

رمیح در ادامه گفت: توزیع بدون نظارت سلاح باعث افزایش میزان نقض قانون انسانی بین‌المللی شده است و همچنین تلاش برای کمک رسانی به قربانیان را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام


10154334
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان ویژه اشباح در ارتش صهیونیستی بطور ناگهانی از سمت خود استعفا داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تعدادی از دانش آموزان پایتخت آمریکا به دلیل مخالفت مدیر خود با برگزاری مراسم حمایت از فلسطین، از او شکایت کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد وعده‌های اوکراین برای استفاده نکردن از تسلیحات آمریکایی علیه روسیه مضحک است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام دولت نجات ملی یمن مورد حمایت انصارالله بامداد پنجشنبه گفت: آمریکا و انگلیس از مقابله با حملات ارتش یمن ناتوان هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های گذشته دانشگاه‌های متعددی در آمریکا اردوگاه‌هایی برای آگاهی‌رسانی و تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی برگزار کردند که علل گوناگونی دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ورود بی سرو صدای ۱۰۰ سرباز به همراه سامانه‌های دفاع هوایی به نیامی، پایتخت نیجر، جدیدترین متحد مسکو در ساحل، ناقوس مرگ حضور نیرو‌های آمریکایی در کشوری بود که از سال ۲۰۱۳ در این کشور غرب آفریقا مستقر هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره قطر بامداد پنجشنبه از حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به (ATACMS) به اوکراین را تایید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است