فرهنگی‌هنری 14:48 - 06 تیر 1396
نمایش «خسیس» که این روزها آخرین مراحل آماده سازی برای اجرا در پردیس تئاتر تهران را پشت سر می‌گذارد با اجرای یک نمایش خیابانی و شاد در مناطق مختلف تهران عموم مخاطبان را به دیدن این نمایش دعوت می‌کند.

تبلیغ تئاتر خیابانی برای یک نمایش صحنه‌ای

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مریم کاظمی سرپرست و کارگردان گروه تئاتر مستقل که تمرینات مجزایی برای این گروه موزیکال و عروسکی خیابانی در امتداد تمرینات اصلی گروه داشته، توضیح می‌دهد که برای اولین بار با استفاده از تئاتر خیابانی به تبلیغ یک اجرای صحنه‌ای خواهند پرداخت.

این کارگردان و بازیگر تئاتر که توجه ویژه‌ای به نقش اطلاع‌رسانی و تبلیغات آثارش داشته، می‌گوید: «با توجه به گستردگی تهران، بسیاری از مردم تا نیاز نباشد ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها از محدوده منطقه شهری خودشان خارج نشوند، بعضی‌ها حتی اسم خیابان‌ها و محله‌های مختلف تهران را با اینکه ساکن همین شهر هستند، نمی‌دانند. بعضی از همشهری‌های ما از موقعیت جغرافیایی شهرشان و محل رویدادهای هنری - ورزشی - فرهنگی جز در اخبار و در شنیده‌ها، آگاهی درستی ندارند.»

او با بیان این‌که دیدن یک نمایش برای مردم مثل دیدن فیلم نیست که منتظر نسخه ویدیویی باشند یا کالای مصرفی نیست که سفارش دهند و دم در خانه تحویل بگیرند، ادامه می‌دهد: «مردم باید از خانه‌هایشان خارج شوند، مسافتی طی کنند، وقت بگذارند و هزینه بپردازند. پس باید بدانند چه چیزی کجا و چگونه اتفاق می‌افتد. به درستی، حقیقتا و بدون درشت‌نمایی. این مرحله هنوز تبلیغات نیست زیرا تبلیغات روی ذهن تماشاچی تاثیر می‌گذارد به طوری که ممکن است تبلیغ گویای واقعیت جنس نباشد.»

کاظمی درباره تاثیر اطلاع‌رسانی در خصوص یک تئاتر می‌افزاید: «ما گروه‌های اجرایی قبل از اینکه بتوانیم به مرحله تبلیغات اجراهایمان قدم بگذاریم پروسه پیش‌تبلیغات را در پیش داریم که همان اطلاع رسانی است و چه بسا گاهی از این مرحله فراتر نرویم، زیرا همین مرحله هم نیازمند برنامه‌ریزی، صرف هزینه و زمان است و باید ارگان‌های دولتی که کارمند و دفتر و دستک دارند به کمک گروه‌ها بیایند که مدتی وظیفه‌شان را فراموش کرده‌اند. پس در درجه اول ما باید بتوانیم درست اطلاع رسانی کنیم، راه‌های اطلاع رسانی را فراگیرتر کنیم . اجازه بدهیم به تعداد بیشتری از افراد این خبر برسد که چه رویدادی ، کجا و با چه شرایطی در حال رخ دادن است و حق انتخاب را به خود آنها واگذاریم.»

او درباره اینکه چه برنامه تبلیغی ویژه ای را برای نمایش «خسیس» طراحی کرده‌اند توضیح می‌دهد: «درکنار همان روش های همیشگی گروه خودمان، این بار برگرفته از شکل اجرایی و نوع نمایش، به طور موازی یک گروه نمایش خیابانی تدارک دیده ایم که بخش هایی از موسیقی های نمایش را در پارک ها و اماکن عمومی اجرا می کنند و در مورد نمایش صحنه ای «خسیس» اطلاعاتی خواهند داد و همزمان امکان پخش تراکت و بروشور و پیش فروش بلیط ها به صورت تخفیف‌دار هم وجود دارد.»

سرپرست گروه تئاتر مستقل ادامه می دهد: «بعداز بازبینی و اخذ مجوزهای لازم ، برنامه زمان بندی این اجراها به صورت جدول مشخص منتشر خواهد شد.»

کاظمی دلیل انتخاب تئاتر خیابانی برای تبلیغ را چنین توضیح می دهد: «طبیعی است که این روزها خیلی با شبکه های مجازی کار می کنیم و بیشترین اطلاعات را از طریق همین رسانه ها می گیریم. به دنبال آن استفاده از شخصیت های گرافیکی و انیمیشن و حروف نگاری های رنگارنگ و جذاب تصویری ما را ترغیب می کند تا تبلیغ یک محصول را ببینیم زیرا تایم آن کوتاه است ، زیاد وقتمان را نمی گیرد و در عین حال از نظر تصویری هم جذب کننده است و خوشمان می آید اما انتشار آن هم محدود است . یافتن گروه ها و کانال های پرمخاطب تبدیل به تجارتی شده که هزینه اش کمتر از چاپ و تکثیر و اعلان و رساندن اطلاعات قابل دسترس به روشهای شهودی نیست.»

او نوع نمایش ، کارگردان ، طیف بازیگران و عوامل دیگر و همینطور نوع مخاطب هدف را در انتخاب شیوه آگاهی رسانی مهم می‌داند و ادامه می‌دهد: «با توجه به امکانات گروه تئاترمستقل و شرایط حرفه ای تئاتر کشورمان وتنوع شیوه اجرایی نمایش خسیس ، مدلی از اطلاع رسانی را پیدا کرده ایم که بتوانیم مستقیم با تماشاچی هدف ، ارتباط داشته باشیم و نظرمان این است که واقعیت نمایش را رو در رو نشان دهیم نه شکل زیبا ، ویدیویی ، گرافیکی و جذاب شده یک نمایش صحنه ای را.»

این کارگردان تئاتر ضمن نقد واحد های روابط عمومی سالن های تئاتر می گوید: «فعالان صنعت روابط عمومی و کارمندان مراکزی که معمولا نمایش ها به سفارش آن ها تولید می شود، طی سال های گذشته با موضع گیری های غلط و غیر کارشناسانه مدیران، کار اصلی خود را فراموش کرده اند و وظیفه اطلاع رسانی ، چاپ و تکثیر و تبلیغات شهودی ومجازی به عهده گروه های نمایشی گذاشته شده تا در کنار همه مشکلات تولیدی که معمولا دارند و کمکی هم دریافت نمی کنند ، این چاله را هم پر کنند.»

کاظمی در پاسخ به این سوال که برنامه این گروه خیابانی چیست و آیا یک اجرای نمایشی را آماده کرده اند توضیح می دهد: «علی رغم اینکه مولیر این نمایش را به نثر نگارش کرده است ولی نمایش خسیس به شکل نیمه موزیکال اجرا می شود و شاعرانگی مفرحی در ذات خود دارد. گروه تئاتر خیابانی نمایش خسیس هم یک اجرای مینی مال و جمع و جور بخشی از مدل اصلی نمایش صحنه ای خسیس با دو نوازنده و یک عروسک گردان هستند که می خوانند و اجرا می کنند و هدف آن جذب مخاطب از طریق شیوه اجرای میدانی است. اجرا ماکتی است که تماشاچی را آگاه می‌کند که قراراست چه نوع نمایشی را ببیند.»

او مکان اجرای این نمایش ها را طبق برنامه ریزی مشخص ، پارک ها و مراکز تفریحی خانوادگی مردم در شبهای تابستان و زمان آن را شب ها اعلام می کند.

در نمایش خیابانی «خسیس» نسیم امیر خسرو عروسک گردان ماریونت در کنار گروه موسیقی متشکل از نوازنده کا خوم امیر سلیمانی مقدم و نوازنده گیتار بنیامین قهرمان به اجرای برنامه می پردازند. معین البکا یا گرداننده این گروه را جواد اعرابی بر عهده دارد و سهیلا باجلان عروسک ماریونت این تئاتر خیابانی را ساخته است.

58244


9207539
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است