سیاسی 11:57 - 22 آبان 1398
دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری:
دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری گفت: طبق نظر مقام معظم رهبری فضای مجازی پدیده و فضای جدیدی را پیش روی ما قرار داده است و شاید به همین خاطر باشد که ایشان اهمیت فضای مجازی را برابر با اهمیت انقلاب اسلامی تعبیر کردند.

در اندیشه رهبری اهمیت فضای مجازی برابر با اهمیت انقلاب اسلامی است

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی با تشریح ۱۰ استنباطش از اندیشه های مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی، گفت: بنده استنباط هایی که عملیاتی تر و کاربردی تر هست را بیان می کنم. طبق نظر رهبری تحولات فضای مجازی فضای عمیقی را پیش روی ما قرار داده است به نحوی که تعبیر فرهنگ تمدن ساز فضای مجازی را به کار بردند. برخلاف رویکرد دو جهانی که فضای مجازی را جهانی دوم می‌داند، رهبر معظم انقلاب فضای مجازی را فضای حقیقی می دانند که مناسبت ها و قواعد زیست فردی در آن گسترش می یابد و فضای حقیقی را در حال قبضه کردن است.

وی با رد رفتار منفعلانه ایران نسبت به فضای مجازی، گفت: رویکرد انقلاب اسلامی به فضای مجازی منفعل و تهدید گرا نیست، بلکه کاملا پویاست. فضای مجازی برای همه کشورها می‌تواند تهدید باشد اما کشوری که هوشمندی بیشتری به خرج می‌دهد و در دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرمایه گذاری بیشتری می کند، بهتر می‌تواند تهدیدهای این فضا را به فرصت‌ها مبدل کند.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نگاه تقریبی به فضای مجازی را رد می کنند. ایشان حاکمیت جریان آمریکایی در فضای مجازی را بر نمی تابند. جمهوری اسلامی ایران در صدد ایجاد محدودیت در فضای مجازی نیست بلکه در حال تعریف چارچوب ها و ضوابط کار بر اساس خیر جهانی است. ایران در فکر ایستادن مقابل فضای مجازی نیست و رهبر معظم انقلاب نیز از ابتدا بر این مسئله تاکید داشته اند.

غلامی افزود: ایجاد دو قطبی «فضای مجازی بله، فضای مجازی نه» از ذهن‌های سیاست زده درست شده است.  بحث درباره فضای مجازی و بود و نبود آن نیست بحث‌ها درباره نحوه مقابله با تهدیدها و اتخاذ سیاست‌ها و راهبردها برای مواجهه با این فضاست بنابراین دو قطبی مطرح شده کاذب است و اصلاً واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: رهبری بهره‌گیری از انقلاب اسلامی از فضای مجازی را صرف یک بهره درون کشوری نمی‌دانند بلکه معتقد به بهره جهانی از این فضا هستند. ایشان معتقدند افکار عمومی جهان باید از زیر سلطه قدرت‌های جهانی در فضای مجازی رها شوند.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: انقلاب اسلامی بنای دیوار کشی در فضای مجازی با جهان را ندارد، بلکه نقش خود را در اصلاح ساختاری بر حکمرانی فضای مجازی اعمال می‌کنیم. می‌خواهیم تسلط آمریکا در فضای مجازی را تحت تاثیر دهیم.

غلامی ادامه داد: فاصله ایران تا نقطه مطلوب در فضای مجازی کم نیست اما ایران زودتر از بسیاری از کشورها به بیداری و هوشیاری نسبت به فضای مجازی رسید. شورای عالی فضای مجازی زمانی تاسیس شد که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای پیشرفته هنوز بستر مناسبی برای مدیریت فضای مجازی نرسیده بودند و این از مصادیق پیش رویی ایران در فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه شورای عالی فضای مجازی از ویروس سیاست زدگی خلاص نشده و روسای جمهور کشورمان هنوز قائل به مرزبندی بین منافع سیاسی و ملی در این شورا نیستند اما این شورا توفیقات خوبی داشته است. در حوزه اشراف اطلاعاتی و علمی نسبت به فضای مجازی در ابتدا عقب بودیم اما پس از فعال شدن شورای فضای مجازی این موضوع در دستور قرار گرفت و ساختارهای مدیریتی در دستگاه‌های نظام شکل گرفت و با حساسیت‌های نظام برای جلوگیری از نفوذ و  جلوگیری از اختلال در فضای مجازی دستاوردهای خوبی داشتیم.

به اعتقاد دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری، شورای عالی فضای مجازی در فراهم سازی مقدمات مهندسی حکمرانی در فضای مجازی موفق بوده است.

غلامی در بخش دیگری از سخنانش شبکه ملی اطلاعات را موجب محدودیت ندانست و افزود: این شبکه برای جمهوری اسلامی محدودیت ساز نیست بلکه زمینه بهره مندی از فرصت‌های بسیار بیشتری را فراهم می‌کند. سخنم به این دلیل است که برخی می‌گویند ما در فضای مجازی جزیره ای نیست اما از سوی دیگر برخی می‌گویند پس چرا روی شبکه ملی اطلاعات کار می‌کنید؟ اتفاقاً این شبکه پل بین ما و جهان است.

وی تأکید کرد: البته این شبکه هنوز از طراحی، مهندسی و معماری، مکانیزم اجرایی و ساز و کار حقوقی قابل قبولی برخوردار نیست. یکی از تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری نسبت به محتوای شبکه ملی اطلاعات است. البته به نظر بنده منظور ایشان صرفا قرار دادن «داده» روی این شبکه نیست بلکه منظور، محتوایی است که بتواند ارزش‌های الهی را در فضای مجازی به سکه رایج تبدیل کند.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: اگر احکام صادر شده توسط مقام معظم رهبری در خصوص شورای عالی فضای مجازی را کنار هم قرار دهیم فوری ترین نیاز کشور، رسیدن به نقشه راه حکمرانی برای حرکت در فضای مجازی، از آن استخراج می شود. باید به نحوه و ابعاد و حضور گسترده مردم و بخش غیردولتی در قالب شرکت های دانش بنیان، چرخه اقتصاد و شیوه خلق خطوط تولید محتوا در نقشه راه حکمرانی پاسخ مناسبی یافت.

انتهای پیام


10292553
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود و به زیر ساخت‌ها عمق بخشی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و استماع مشکلات این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده، دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است