بین‌الملل 10:03 - 21 آبان 1397
با وجود بحران انسانی در یمن که با جنگ سه ساله عربستان سعودی تشدید شده است، سندی از وزارت دفاع آمریکا که به نظر می‌رسد، اتفاقی منتشر شده باشد نشان می‌دهد که پنتاگون در اوایل سال جاری یک عملیات سری جدید در حمایت از عملیات نظامی سعودی‌ها در آن کشور به اجرا گذاشت.

عملیات سری جدید پنتاگون در حمایت از ائتلاف متجاوز عربستان در یمن

به گزارش ایسنا، به نقل از یاهو نیوز، وجود این عملیات محرمانه جدید با اسم رمز "سفر یوکان" (Yukon Journey) به طور جزئی در یک گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا که در اوایل ماه جاری به صورت آنلاین منتشر شده بود، فاش شد. در آن اشاره شد که "وزیر دفاع سه عملیات قریب‌الوقوع جدید را تعیین کرد: عملیات سفر یوکان و عملیات‌هایی در شمال غرب آفریقا و شرق آفریقا."

در این گزارش آمده بود، سه عملیات که بر القاعده و داعش متمرکز هستند محرمانه شده‌اند و پنتاگون علنا محل اجرای آنها را در آفریقا و خاورمیانه اعلام نکرده است. اما سندی دیگر که در اوایل سال جاری در یک وب‌سایت وابسته به پنتاگون منتشر شد، "سفر یوکان" را به عنوان یک عملیات فرماندهی مرکزی در حمایت از "پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای شریک در یمن" معرفی می‌کند.

وجود یک عملیات سری در یمن، این احتمال را افزایش می‌دهد که حتی اگر پنتاگون از عملیات‌های غیر محرمانه مانند سوختگیری مجدد به هواپیماهای ائتلاف عربستان سعودی بکاهد، پشتیبانی‌های مخفی که احتمالا شامل استقرار نیروهای ویژه آمریکا در منطقه می‌شود، ادامه می‌یابد.

این سند با مهر "تنها برای مقام‌ها" در وب‌سایت غیر محرمانه‌ای منتشر شد که وزارت دفاع آمریکا از آن برای اشتراک اطلاعات با گروه‌های مردم نهاد و سازمان‌های بشردوستانه استفاده می‌کند. گرچه مشخص نیست که عملیات یوکان چه نوع خدماتی به عربستان ارائه می‌دهد، اما پیشتر گزارش‌هایی درباره اینکه پنتاگون احتمالا نیروهای عملیاتی ویژه در یمن مستقر کرده باشد، وجود داشت.

بروس ریدل، افسر سابق سیا که اکنون از کارشناسان ارشد موسسه بروکینگز است، گفت: حدس من این است که این مساله ارتباطی با رهگیری موشک‌های بالستیک حوثی‌ها داشته باشد. احتمالا این است که دولت خیلی بابت آن نگران است که موشک‌های بالستیک حوثی‌ها تلفات سنگینی در عربستان یا امارات به بار آورند.

این افسر سابق سیا به گزارش‌های پیشین درباره حمایت نیروهای ویژه در شکار موشک‌های بالستیک اشاره کرد. او افزود: نظر من این است که این بخشی از آن عملیات است اما ممکن است قسمت‌های تهاجمی‌تری هم داشته باشد. شاید عملیات‌هایی داخل یمن در کار باشد، نه فقط در امتداد مرز.

فرماندهی مرکزی آمریکا درباره عملیات سفر یوکان پاسخی نداد و محل انجام این عملیات را تایید نکرد. سخنگوی این فرماندهی اعلام کرد: ایالات متحده در حال حاضر حمایت محدودی از این ائتلاف به شکل کمک لجستیکی فراهم می‌کند که شامل سوخت‌رسانی هوایی، اشتراک اطلاعاتی، آموزش‌های بهتر و سایر حمایت‌های مستشاری می‌شود.   

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا هم تایید نکرد که عملیات سفر یوکان در حمایت از ائتلاف سعودی در یمن باشد. سخنگوی این مقام در بیانیه‌ای اعلام کرد: قطعا محل اجرای عملیات یوکان محرمانه است و بنابراین نباید علنا درباره آن صحبتی انجام شود.

انتهای پیام


9970905
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته یک روزنامه آمریکایی تانک‌های قدرتمند غربی در مواجهه با پهپاد‌های ارزان قیمت آسیب پذیر هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن ادعا کرد این کشور هیچ وقت به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی آن برای هدف قرار دادن ایران استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده جمهوری خواه آمریکا گفت: با توجه به واقعیت‌های حاکم و عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، زمان آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس درگیری در عراق را محکوم کرد و آمریکا را مقصر آن دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی اینکه ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از ه...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از دستگیری دانشجویان فعال حامی حقوق مردم فلسطین در دانشگاه کلمبیای آمریکا، دانشجویان در سایر دانشگاه‌های این کشور با آن‌ها اعلام همبستگی کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کشور آفریقایی چاد می‌خواهد نیرو‌های آمریکایی را به واسطه توافق با نیجر از این کشور خارج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران تن از فلسطینیان درپی حمله قریب الوقوع ارتش صهیونیستی به رفح، مجدد آواره شده و به سمت شمال غزه در حال حرکتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا لایحه‌ای را برای تمدید اعتبار برنامه برای شنود مکالمات تلفنی و مشاهده مکاتبات الکترونیکی برای شهروندان کشور‌های دیگر تصویب کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است