اقتصادی 22:58 - 01 شهریور 1396
در مراسم تودیع طیب‌نیا و معارفه کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد، معاونان و جمع کثیری از مدیران وزارت اقتصاد و همچنین مسعود نیلی و ولی‌الله سیف حضور داشتند. در این مراسم محمدرضا پورابراهیمی نسبت به ایجاد معاونت اقتصادی انتقاداتی را مطرح کرد.

از انتقادات علیه ایجاد معاونت اقتصادی تا حضور نیلی در مراسم تودیع طیب‌نیا و معارفه کرباسیان

به گزارش ایسنا، مراسم تودیع علی طیب‌نیا (که با عنوان تکریم برگزار شد) و معارفه مسعود کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد عصر امروز در سالن مدرس وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی حضور داشتند.

حضور مسعود نیلی در این جلسه و همراهی وی با علی طیب‌نیا از این جهت حائز اهمیت بود که در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از اختلافات طیب‌نیا و نیلی سخن گفته و آن را عاملی برای دعوت نکردن از طیب‌نیا برای حضور در دولت دوازدهم به عنوان وزیر اقتصاد یاد کرده بودند.

همچنین در این مراسم معاونان وزارت اقتصاد اعم از حسین میرشجاعیان معاون اقتصادی، حسین قضاوی معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی، سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس، سیدرحمت‌الله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه‌دار کشور و... حضور داشتند.

در این مراسم اکرمی به نمایندگی از معاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی به ایراد سخنرانی درباره عملکرد طیب‌نیا پرداخت و با برشمردن اقداماتی که وی در چهار سال گذشته انجام داد، اظهار کرد: برخی رسانه‌ها از طیب‌نیا به عنوان طبیب تورم یاد می‌کنند که به نظر من عملکرد طیب‌نیا فراتر از مهار تورم بود. او در وزارت اقتصاد اصلاحاتی را پایه‌گذاری کرد که ادامه آنها ثبات اقتصادی را برای ایران به ارمغان می‌آورد.

وی همچنین بیان کرد که طیب‌نیا ناملایمتی‌های بسیاری را تحمل کرده ولی از راه خود باز نایستاده و با خرد و دانش مسیر پیشرفت را در اقتصاد ایران پی گرفته است.

یکی از سخنرانان این مراسم محمدرضا پورابراهیمی بود. شاید مهمترین سخنانش رئیس کمیسیون اقتصادی را بتوان انتقاد وی به احیای معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور ذکر کرد.

وی اظهار کرد: ایجاد مراکز وسیع و غیروسیع در قوه مجریه به صلاح نیست و باید از دولت یک صدا شنیده شود.

وی همچنین درباره طیب‌نیا نیز اظهار کرد: او فردی متواضع و سالم بود که در امور خود صداقت داشت و با عنوان یک عالم در دانشگاه تهران شناخته می‌شود.

او همچنین با برشمردن اولویت‌های وزارت اقتصاد اضافه کرد: اصلاح وضعیت بانکی کشور، بحث مالیات بر ارزش افزوده، بحث مناطق آزاد و الحاق آن به وزارت اقتصاد و... از اولویت‌هایی است که وزارت اقتصاد دولت دوازدهم باید آن را مدنظر قرار دهد.

سخنران دیگر این مراسم علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم بود که با تشویق ممتد حاضرین برای سخنرانی به روی سن آمد و با تشویق ممتد حاضرین نیز بدرقه شد.

او در ابتدای سخنانش با بیان اینکه بار سنگین مسوولیت از دوشش برداشته شده است، اظهار کرد: این مراسم جشن فراغت از بار طاقت‌فرسای مسوولیت است. گرچه در سال‌های بعد از انقلاب خود را سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانسته و از پذیرش مسوولیت‌های سنگین گریزان نبوده ام.

او همچنین تاکید کرد: وقتی مسوولیت وزارت اقتصاد را پذیرفته عده‌ای از دوستانش تاکید کردند که این اقدام شبیه به خودکشی است.

طیب‌نیا با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران که مهمترین آنها رشد کم و پرنوسان و همچنین بالا بودن ضریب جینی است برای آینده اقتصاد ایران در این دو زمینه امیدها و بیم‌هایش را مطرح کرده و تاکید کرد: برای پیشرفت در اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات ساختاری داریم که در دولت یازدهم تلاش کردیم در بخش وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش‌هایی اعم از امور گمرکی، مالیاتی و خزانه‌داری این اصلاحات ساختاری را انجام دهیم.

او همچنین اظهار کرد که واگرایی در داخل و اختلال در روابط خارجی منجر می‌شود که از مسیر پیشرفت اقتصادی و رفاه باز بمانیم.

طیب‌نیا البته در پایان سخنانش به مواردی اشاره کرد که در گذشته کمتر درباره آنها صحبت کرده بود از جمله انتقاداتش نسبت به وضعیت مخارج دولت و اینکه انتظار داشته در سال 92 که درآمدهای دولت کاهش یافته اصلاح وضعیت هزینه‌های دولت صورت بگیرد ولی چنین اتفاقی نیفتاده و همچنین ابراز ناراحتی کرد که هدفمندی یارانه‌ها ساماندهی نشد و فرصت آن از دست رفت.

طیب‌نیا همچنین به یکی از انتقادات مهمی که در سال‌های گذشته علیه‌ او مطرح می‌شد پاسخ گفت و تلویحا به آن اشاره کرد که این موضوع در کنترل او نبوده است و آن استفاده از ظرفیت بازار بدهی برای تامین مالی بودجه دولت بود.

وی تاکید کرد که از اساس ایجاد بازار بدهی باید در خدمت بخش خصوصی قرار بگیرد و در دولت یازدهم به منظور ساماندهی بدهی‌های دولت ایجاد شد ولی در عمل به تامین مالی بودجه دولت به کار گرفته شد و به این ترتیب بود که به نرخ سود نظام بانکی آسیب رساند، سودآوری بنگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داد و شاخص بورس را نیز متاثر کرد.

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم اسحاق جهانگیری بود که به ایراد سخنانی درباره طیب‌نیا  پرداخت و  گفت: دوستان در این جلسه حاضر شدند تا به طیب‌نیا بگویند که دستت درد نکند و خیلی خوب کار کردی. انصافاً طیب‌نیا از هر منظر یک انسان دانشمند، صاحب‌نظر و پرکار و پاک‌دست و جزو چهره‌های افتخارآفرین نظام جمهوری اسلامی است.

جهانگیری درباره کرباسیان هم گفت: وی چهره بسیار توانا و مدیر بسیار موفق و با سابقه درخشان است که هر کجا که بوده سابقه درخشانی از خود به جای گذاشته است.

جهانگیری درباره اهمیت وزارت اقتصاد گفت: این وزارتخانه یک وزارتخانه مثل باقی وزارتخانه‌ها نیست بلکه یک کانون و مرکز است که اگر موتور آن خوب حرکت کند اقتصاد کشور حرکت می‌کند. وزارت اقتصاد قادر است به تنهایی اقتصاد ایران را به حرکت دربیاورد.

در این مراسم که با حضور جمعیت کثیری از مدیران و کارکنان وزارت اقتصاد همراه بود، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم نیز به بیان اولویت‌های خود پرداخت و اظهار کرد که جمعیت حاضر و حضور افراد از قوای مختلف نشان می‌دهد که چقدر همگان از عملکرد چهار ساله گذشته وزارت اقتصاد راضی بودند و من نیز امیدوارم که در پایان کار خود چنین شرایطی داشته باشم.

او برنامه‌های خود را توانمندسازی بخش خصوصی، بهبود محیط کسب و کار و تقویت رقابت‌پذیری دانست و گفت: همکاری در اصلاح نظام بانکی یکی از مواردی است که وزیر اقتصاد دوازدهم خود را به آن متعهد می‌داند.

در این مراسم که اجرای آن به عهده یکی از مجریان صداوسیما بود خاطره‌ای از مراسم تودیع و معارفه سال 1387 با حضور داوود دانش‌جعفری نیز نقد شد به این ترتیب که در حالی که داوود دانش‌جعفری در مراسم تودیع خود نسبت به وضعیت اقتصادی کشور اشک می‌ریخته است حاضرین مراسم تودیع وی نیز در سالن مدرس همراه با او غصه‌دار بودند و نگران افق اقتصادی کشور که در نهایت مشخص شد نتیجه آن شاخص‌های نامناسب اقتصادی بود و همچنین تاکید شد که جای خرسندی وجود دارد که دولت یازدهم وزرایی کارآمد را بر سر کار آوردند که آن شاخص‌های نامناسب را سامان بخشیدند.

انتهای پیام


9383241
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد ریال اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد ریال دوم نیز تزریق شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان دوم نیز تزریق شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است