اقتصادی 12:22 - 21 تیر 1399

تاریخچه حمل و نقل جاده‌ای در ایران

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، از آنجایی که در ابتدا تأمین نیازهای زندگی انسان‌ها به همان منطقه‌ای که در آنجا زندگی می‌کردند، محدود می‌شد و نیازی به جا به جایی به شهرهای دیگر برای تهیه مایحتاج زندگی وجود نداشت، حمل کالا بین شهرها انجام نمی‌گرفت و بالطبع لزومی به وجود حمل و نقل جاده‌ای نیز احساس نمی‌شد. پس از اینکه زندگی‌ها بیشتر به سمت شهرنشینی پیش رفتند و جوامع انسانی گسترده‌تر شدند، سبک زندگی‌ها نیز تغییر پیدا کرد و مبادلات بین انسان‌ها نیز بیشتر و بیشتر شد. این مبادلات به گونه‌ای شدند که سطح تبادل محصولات از مناطق زندگی انسان‌ها به مبادلات بین شهری گسترش یافت و حمل و نقل بین شهری به عنوان یک نیاز جدی نمود پیدا کرد. به همین دلیل با ساخت جاده‌ها که در ابتدا به صورت خاکی ساخته شده بودند، حمل و نقل جاده‌ای جایگاه خاص خود را به عنوان قسمتی از زندگی انسان‌ها برای رونق بسیاری از کسب و کارهای آنها به دست آورد.

تاریخ حمل و نقل جاده‌ای

همان طور که پیش از شکل گیری جاده‌ها که عموماً در ابتدا خاکی و اغلب صعب العبور بودند، کار حمل و نقل در طول سال‌ها با کمک حیوانات انجام می‌گرفت، پس از احداث جاده‌ها نیز باز هم این حیوانات بودند که کار حمل و نقل را انجام می‌دادند. حیواناتی نظیر گاو، اسب و الاغ حیوان‌هایی بودند که به خدمت انسان‌ها درآمده، با قابلیت‌های متفاوتی که داشتند به منظور اهداف مختلف به کار گرفته می‌شدند. پس از پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن آن در تمام زوایای زندگی انسان‌ها که سبب شد تا رفت و آمدها بیشتر شود و نیاز به حمل و نقل جاده‌ای نیز بسیار بیشتر از قبل با زندگی عجین شده، جز نیازهای اصلی زندگی به شمار بیاید، علاوه بر اینکه جاده‌ها دارای وضعیت بهتری شدند و جاده‌های خاکی و صعب العبور جای خود را به جاده‌هایی راحت تر و ایمن تر دادند، وسایل حمل و نقل نیز پیشرفت کرده، ماشین‌های گوناگون جای حیوانات را گرفتند و همچنین با گذر زمان حمل و نقل و جابه جایی پیشرفت کرده و به گونه‌ای که حتی شرکت‌های باربری مختلف در شهرهای مختلف ایران راه اندازی شدند تا خدمات حمل و نقل مورد نیاز مردم را به آنها ارائه بدهند و حمل و نقل جاده‌ای که سخت و دشوار بود به یک امر راحت و آسان تبدیل شود.

امروزه خدمات باربری داخل شهری توسط شرکت‌های مختلف در سطح شهر و محله‌های مختلف انجام می‌شود. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت باربری تیبار اشاره کرد که با بیش از ۲۵ سال سابقه در خصوص باربری و حمل و نقل و با داشتن ۳۰ شعبه فعال در شهرستان‌ها به عنوان بهترین باربری پونک در تهران، برای رفاه حال هموطنان تلاش می‌کند.

حمل و نقل جاده‌ای ایران از ساده‌ترین‌ها تا مهمترین‌ها

پس از رونق گرفتن حمل و نقل جاده‌ای ایران نه تنها معاملات کلان و کارهای تجاری بزرگ با کمک آن توانست توسعه پیدا کند و سبب افزایش تولید و رشد اقتصاد شهرها شود، تعامل بین مردم شهرهای مختلف نیز چه از لحاظ اقتصادی و چه از نظر مناسبات اجتماعی تا حد قابل ملاحظه‌ای بیشتر شدند. به همین دلیل بر حسب نیازهای به وجود آمده، برخی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای نیز حوزه فعالیت‌های خود را از سطح یک شرکتی که تنها به حمل و نقل بار می‌پردازند به انجام فعالیت‌هایی مثل بسته بندی بارها نیز توسعه دادند که البته در این میان از بسته بندی بارهای مهم فعالیت‌های تجاری گرفته تا مثلاً بسته‌بندی‌های ساده‌تر و غیر اقتصادی مانند بسته بندی اثاث منزل نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های این شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای در نظر گرفته شد.

اهداف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران به عنوان سازمانی که متولی اصلی امر حمل و نقل جاده‌ای در حال فعالیت در کشور می‌باشد، برای ارتقای سطح کیفی حمل و نقل جاده‌ای سال‌هاست که اهدافی مهم را مد نظر قرار داده، با عمل به آنها سعی در ساده‌تر کردن شرایط کاری همگی فعالین حوزه حمل و نقل جاده‌ای تمامی شهرها و وسایل نقلیه فعال در این حوزه اعم از باربری تهران نموده است، برخی از این اهداف عبارت هستند از؛

* بالا بردن میزان ایمنی جاده‌ها و وسایل نقلیه، و برقراری تسهیلات لازم برای امدادرسانی کافی و به موقع در مواقع لزوم

* فراهم آوردن موقعیت‌های مناسب و مطمئن برای رونق بخشیدن به فرایند خصوصی سازی در حمل و نقل جاده‌ای

* توسعه بخشیدن فعالیت‌های گوناگون مربوط به حوزه حمل و نقل جاده‌ای اعم از فعالیت‌های بازرگانی و همچنین بازاریابی

* افزایش به کار بردن فناوری اطلاعات در تمامی زمینه‌های در ارتباط با حمل و نقل جاده‌ای

* بهبود روش‌های موجود و اصلاح آنها

* بهره گیری از جایگاه ویژه جغرافیایی ایران به منظور بالا بردن سطح ترانزیت کالا و مسافر

* تجهیز نمودن پایانه‌های موجود در مرزها برای بالا بردن میزان حمل و نقل جاده‌ای ترانزیت

* بالا بردن بهره‌وری در تمامی زمینه‌ها

* توسعه بخشیدن به تحقیقات مختلف علمی و کاربردی و مطالعات گسترده در زمینه‌هایی که منجر به بهتر شدن تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه حمل و نقل جاده‌ای می‌شود

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


10612761
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است