استانی 00:00 - 09 تیر 1401

راه‌اندازی فرودگاه قزوین در پیچ‌وخم صرفه اقتصادی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان قزوین به‌عنوان معبر اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است و ازاین‌جهت بیش از ۲۵ درصد ترددهای کشور از محورهای این استان صورت می‌گیرد و این امر به اهمیت تأمین زیرساخت‌های این استان اضافه می‌کند.

این در حالی است که استان قزوین در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی و گردشگری نقشی مهم و بی‌بدیل در کشور ایفا می‌کند.

در کنار ویژگی‌های ذکر شده قزوین را باید یک استان صنعتی دانست. تا جایی که در سالیان اخیر صادرات غیرنفتی این استان از مرز ۷۴۸ هزار تن نیز عبور کرده است.

افزایش ترددها، ظرفیت‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی این استان همه گویای این است که توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این استان باید به یک اصل تبدیل شود.

این در حالی است که نیاز به افزایش خطوط ریلی و مهم‌تر از همه احداث فرودگاه در سال‌های اخیر بیش از هرزمانی احساس می‌شود.

تاکسی هوایی زمینه جذب گردشگر را فراهم می‌کند

علی محمدی‌ها، فعال حوزه گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: استان قزوین علی‌رغم جاذبه‌های گردشگری فراوان، شهر ناشناخته‌ای است زیرا برخلاف شعاری که مبنی بر مقصد بودن گردشگری استان است گردشگران نگاه مقصد گردشگری به این استان ندارند و نهایت ساعاتی را برای تفریح و خرید در استان سپری می‌کنند.

محمدی‌ها اظهار می‌کند: راه‌آهن و فرودگاه اصلی‌ترین راه ارتباطی برای حضور گردشگران است اما متأسفانه هیچ تدبیری برای حل مسائل و زیرساخت‌های آن انجام نشده است.

وی بیان می‌کند: در استان قزوین امکان احداث فرودگاه وجود دارد و چه‌بسا می‌توان با خرید زمین‌های اطراف فرودگاهی که هم‌اکنون به‌عنوان فرودگاه سم‌پاشی مشغول فعالیت است از آن اراضی به‌عنوان فرودگاه استفاده کرد چنانچه امکانات جذب سرمایه‌گذار نیز در این عرصه وجود دارد اما اینکه چرا اقدامات لازم جهت احداث فرودگاه انجام نمی‌شود نکته‌ای است که برای ما نیز مبهم است.

فرودگاه مهرآباد یک فرودگاه داخلی است و امکانات و سرمایه بسیار زیادی در آن وجود دارد و اگر بخواهیم در زمانی که فکر نمی‌کنم کمتر از ۲۰ سال آینده باشد فرودگاه را جابجا کنیم طبیعتاً فرودگاه مهرآباد باید به فرودگاه امام (ره) منتقل شود

وجود فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی که کارکرد آموزشی نیز دارد باعث شده تا در یک دهه اخیر هر وقت بحث ایجاد فرودگاه مطرح شود، نگاه‌ها متوجه این فرودگاه و توسعه و یا تقویت آن متمرکز شود.

اما این در حالی است که برخی کارشناسان توسعه این فرودگاه و یا حتی تأسیس فرودگاه در قزوین را به‌صرفه نمی‌دانند.

راه‌اندازی فرودگاه بزرگ صرفه اقتصادی ندارد

علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناس صنعت هوانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: نزدیکی قزوین به تهران و فرودگاه پیام کرج باعث شده تا تأسیس یک فرودگاه بزرگ در این استان معقول نباشد.

وی ادامه داد: وجود یک فرودگاه کوچک که کارکرد سم‌پاشی و آموزشی دارد باعث شده این نگاه به وجود بیاید که فرودگاه توسعه پیدا کند.

این کارشناس صنعت هوانوردی اضافه کرد: استفاده از این فرودگاه برای مصارف کوچک فعلی خوب است اما تبدیل آن به یک فرودگاه بزرگ صرفه اقتصادی ندارد چون تعداد پروازی که آنجا برقرار می‌شود خیلی تعداد پرواز کمی خواهد بود.

منظری عنوان می‌کند: فرودگاه فعلی قزوین می‌تواند به فرودگاهی برای AIRTAXI یا تاکسی هوایی تبدیل شود تا مسافران این استان را در حد کم جابجا کند.

انتقال فرودگاه مهرآباد به آبیک منطقی نیست

از سوی دیگر میل به تأسیس فرودگاه در استان همچنان وجود دارد و مردم و حتی مسئولین همچنان از فرودگاه به‌عنوان یک مطالبه یاد می‌کنند تا جایی که نماینده مردم قزوین پیشنهاد راه‌اندازی یک فرودگاه در آبیک و یا انتقال فرودگاه مهرآباد به این شهرستان را ارائه می‌کند.

آبان سال ۱۴۰۰ لطف اله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری با اشاره به راه‌اندازی فرودگاه در آبیک به‌عنوان یک امر قابل تحقق عنوان می‌کند: منطقه جنوب آبیک می‌تواند به محل جدیدی برای فرودگاه مهرآباد تبدیل شود تا مشکلات سه استان قزوین، البرز و آبیک در این حوزه رفع شود.

راه‌اندازی فرودگاه قزوین در پیچ‌وخم صرفه اقتصادی

اما منظری کارشناس صنعت هوانوردی با رد این پیشنهاد آن را غیرممکن دانسته و معتقد است انتقال فرودگاه مهرآباد به آبیک به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان می‌کند: فرودگاه مهرآباد یک فرودگاه داخلی است و امکانات و سرمایه بسیار بزرگی در آن وجود دارد و اگر بخواهیم در زمانی که فکر نمی‌کنم کمتر از ۲۰ سال آینده باشد فرودگاه را جابجا کنیم طبیعتاً فرودگاه مهرآباد باید به فرودگاه امام (ره) منتقل شود.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری ادامه می‌دهد: فرودگاه‌های کوچکی همچون قزوین و پیام باید به‌واسطه اینکه بازده اقتصادی ندارند به‌عنوان تاکسی هوایی مورد استفاده قرار بگیرند.

مطالبه رئیس‌جمهور برای مطالعه تأسیس فرودگاه در قزوین

با در نظر گرفتن تمام این شرایط و شنیده شدن نظرات موافق و مخالف به نظر می‌رسد قزوین بررسی این مطالبه عمومی مردم باید در دستور کار قرار بگیرد.

اهمیت این موضوع به‌قدری است که حجت‌الاسلام رئیسی در سفر اردیبهشت‌ماه خود به قزوین با اشاره به این مطالبه عمومی، توجه به فرودگاه را در قزوین یک مهم می‌داند.

راه‌آهن و فرودگاه اصلی‌ترین راه ارتباطی برای حضور گردشگران است اما متأسفانه هیچ تدبیری برای حل مسائل و زیرساخت‌های آن انجام نشده است

رئیس‌جمهور در شورای اداری و در جمع مدیران استان قزوین و جمعی از وزرا عنوان می‌کند: نزدیکی قزوین به تهران نباید مانع توسعه این استان باشد.

وی با بیان اینکه فرودگاه کارکرد خود را دارد اظهار کرد: نزدیکی قزوین به پایتخت دلیل خوبی برای فقدان فرودگاه در استان نیست.

رئیس دولت سیزدهم از لزوم مطالعه احداث فرودگاه در قزوین در این جلسه سخن گفته و در نهایت بیان کرده بود: باید مطالعه و احداث فرودگاه و مترو که از نیازهای اساسی قزوین است در دستور کار قرار گیرد.

برآورده شدن بخشی از نیازها با راه‌اندازی تاکسی هوایی

به نظر می‌رسد تحقق وعده فرودگاه در قزوین با تلفیقی از نظرات موافق و مخالف دور از دسترس و ناممکن نیست و می‌توان با یک طرح مطالعاتی دقیق شاهد تحقق آن باشیم.

تحقق تاکسی هوایی می‌تواند بخشی از نیازهای مردم استان قزوین را در ترددهای کوتاه و مخصوصاً داخلی رفع کند و بدون شک همین امر نیز برای این استان و مسئولین باید مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر مطالعه این طرح و نگاه دقیق که توسعه قزوین نباید به دلیل نزدیکی به پایتخت متوقف شود زمان آن رسیده تا وزارت راه در سایه تعامل با وزارت جهاد کشاورزی گام‌های مهمی را در این زمینه بردارد.


11609692
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است