سیاسی 23:07 - 06 آبان 1395
ارتش ترکیه در حالی وارد کارزار آزاد سازی موصل شد که همچنان یکی از عاملان گسترش ناآرامی ها در سوریه و عراق محسوب می شود؛ این اقدام ترکها با مخالفت شدید مقامات عراقی همراه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی سرویس سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به  نقل از خبرگزاری "العالم" نخست وزیر عراق " حیدر العبادی" در جدیدترین اظهار نظرش در واکنش به اقدامات مداخله جویانه دولت و ارتش ترکیه در عملیات نظامی آزاد سازی موصل، در شامگاه سه شنبه ضمن تاکید بر خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک عراق، گفت: نظامیان ترکیه تصور نکنند که عراق تفریحگاه آنها است. 

گفتنی است، به گزارش خبرگزاری " العالم" پیش از این نیز وزیر امور خارجه عراق در دیدار با "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا با اشاره به این مسئله که آزادسازی موصل از دست داعش موضوعی عراقی است و ارتباطی به ترکیه ندارد تاکید کرد: حضور و نقل و انتقال نیروهای ترکیه در عراق، مصداق نقض حاکمیت عراق است و بغداد اجازه این کار را نخواهد داد.

اما مقامات دولت ترکیه همچنان بر مواضع خود مبنی بر مداخله نظامی در عراق، تاکید دارند؛ در همین راستا به گزارش خبرگزاری "دوغان " ترکیه ، نخست وزیر ترکیه "بن علی ییلدیریم" چندی پیش در واکنش به این مخالفتها و انتقادات مقامات عراقی به مداخله نظامی ترکیه در عملیات آزادسازی موصل، گفت: کشورش همان طور که "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه بر آن تاکید کرده از  این عملیات نظامی قابل حذف نیست.



سیاست یک بام و دو هوای ترکیه در بحران منطقه

 

اظهارات نخست وزیر ترکیه به اینجا ختم نشد، به گزارش خبرگزاری" العالم"،  وی در مصاحبه ای مطبوعاتی با چند رسانه و تلویزیون ترکیه ای در آنکارا با ادعای اینکه دولتمردان ایران و عراق سیاست مذهبی و طایفه گرایی را تعقیب می کنند، گفت: این دو کشور باید نسبت به جنگ مذهبی هوشیار باشند. 

گفتنی است به گزارش خبرگزاری "press-TV" به نقل از خبرگزاری "آناتولی"، رجب طیب اردوغان در آخرین اظهار نظرش روز چهارشنبه  ضمن تاکید بر اینکه هر تحولی که در عراق و سوریه روی دهد، آنکارا عقب نخواهد نشست، گفت: ترکیه در هر شرایطی در عراق و سوریه باقی خواهد ماند.

دخالت نظامی نیروهای ارتش ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل در حالی انجام می شود که سال گذشته روزنامه امریکایی " نیویورک تایمز" طی گزارشی مدعی شد دستگاه های اطلاعاتی کشورهای غربی ورود محموله های نفتی غیر قانونی به ترکیه از مناطق تحت اشغال داعش در شمال عراق را تایید کرده‌اند؛ که در واکنش به این گزارش، دولت ترکیه ادعای خرید نفت از داعش را تکذیب کرد.

در همین راستا چندی پیش "مرکز مطالعات راهبردی احوال مصر" گزارشی منتشر ساخت که حمایت ترکیه از داعش در عراق را ناشی از آن دانست که وحدت عراق به نفع ترکها نیست و ترکیه به دنبال تجزیه آن و روی کار آمدن دولت سنی تابع خود است که بر آن تکیه و نفوذ خود را تقویت کند.

همچنین  گزارشات حاصل از منابع گوناگن حاکی از آن است که ترکیه از ابتدای شروع بحران در سوریه نیز تلاش می کرد تا با پشتیبانی و حمایت از نیروهای مخالف بشار اسد، زمینه را برای سقوط نظام بشار اسد در سوریه فراهم کند.



احیای ناسیونالیسم ترکی با لشگرکشی به موصل!

سیاست یک بام و دو هوای ترکیه در بحران منطقه

"احمد دستمالچی" کارشناس سیاست خارجی و سفیر سابق ایران در اردن و لبنان، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به ادعای تاریخی ترکها که موصل را جزئی از سرزمین ترکیه می دانند گفت: ترکیه از این موقعیت پیش آمده برای احیای افکار قدیمی وسیاست های خاص خود سو استفاده کرده است، به نحوی که با مانوری تبلیغاتی و روانی نشان دهد که در تحولات عراق، بخصوص آزاد سازی موصل، حضور مستقیم و فعالی دارد.

دستمالچی در ادامه افزود: در این مانور تبلیغاتی، اردوغان قصد داشت ضرباتی را که کودتای داخلی به ترکیه وارد کرده، جبران و در عین حال روحیه ناسیونالیستی و انسجام داخلی ترکیه را نیز تقویت کند. 

این کارشناس سیاست خارجی گفت: از سوی دیگر اردوغان می خواهد وانمود کند که از داعش دور شده است؛ در حالی که شرکت تویوتا اعلام کرده در حدود 7 هزار دستگاه خودروی تویوتا وارد سوریه شده است که شواهد حاکی از ورود اینها از ترکیه یا اردن می باشد، اما همانطور که بخش اعظم  نیروهای تروریستی از ترکیه وارد شده اند، بخش اعظم این خودرو ها نیز از ترکیه وارد شده اند.

دستمالچی تصریح کرد: اردوغان به دلیل افکار خیال پردازانه و نو عثمانی تصور می کرد با یک عملیات برق آسا می تواند بشار اسد را  سرنگون کند و سوریه را در هم بشکند، به طوری که در همان اوایل منازعات گفته بود، تا دوهفته دیگر در مسجد جامع دمشق نماز جمعه را می خوانم، اما چنین اتفاقی نیفتاد و علارغم حمایت های گسترده ترکیه و عربستان، تروریستها به جایی نرسیدندو در نهایت آتش این بحران، دامن خود ترکیه و اردوغان را گرفت. 

وی با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر ترکیه و اتهام  طایفه گرایی به ایران، گفت: عراق و سوریه  دولتهای مستقلی بودند که در مبارزه با تروریست های تکفیری، از ایران در خواست کمکهای مستشاری داشتند و ایران، نه حضور فیزیکی نظامی در خاک عراق و سوریه دارد و نه اقدامات ایدئولوژیک؛ در حالی که  ترکیه حضور نظامی فیزیکی دارد، حلب را اشغال کرده، در نزدیکی های موصل حضور دارد و در خواست سرنگونی حکومت کشوری مثل سوریه را می کند.

دستمالچی در پایان تاکید کرد:  اظهارات نخست وزیر ترکیه  باعث صدور بحران می شود و در حقیقت، ترکیه خود گرفتار بحران عمیقی شده است؛ مثل عربستان که در یمن در باتلاق گیر کرده، ترکیه هم در باتلاق سوریه گیر کرده و در نتیجه دست به اتهام زنی زده است.



تشدید بحران در منطقه با نو عثمانیسم اردوغان!

به گزارش روزنامه "نیویورک تایمز"، پس از دست کشیدن ناتو و آمریکا از اردوغان، او تلاش می کند روابط خود را با روسیه، ایران و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس تقویت و از این راه، نفوذ خود را بیشتر کند.

این روزنامه‌ی آمریکایی ضمن تاکید بر این که دولت ترکیه می خواهد بر شهر موصل و استان نینوای عراق سیطره یابد و آن را به خاک خود ضمیمه کند، نوشت: این اقدام می تواند به جنگ هایی داخلی در این استان بیانجامد؛ زیرا نیروهای شیعه و کرد که در عملیات آزادسازی استان مشارکت دارند، چنین چیزی را نخواهند پذیرفت و همین به درگیری های بی پایان منجر خواهد شد.

اشتیاق اردوغان در احیای امپراتوری نو عثمانی باعث  آن شده است که دولت ترکیه با رویکردی دوگانه در منطقه، از سویی در سوریه با مخالفان بشار اسد که در رأس آن گروه تروریستی داعش قرار گرفته است، هم دست و هم داستان شده و از سویی دیگر صدها تن از نظامیان خود را برای مبارزه با داعش در عراق مستقر ساخته تا شاید باگسترش نفوذ خود در شمال عراق، بر نفوذ کردها بکاهد؛ آنچه که روشن است، سیاست های کنونی دولت ترکیه نتنها در خواموش کردن آتش بحران منطقه موثر نبوده، بلکه آتش بحران را شعله ور تر ساخته است.



گزارش از: محمد صادق کلبادی

انتهای پیام/






8250306
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معصومه حائری عروس امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور پارلمانی رئیس جمهور درباره تعطیلی پنجشنبه ها توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ملازهی گفت: ایران و پاکستان در قبال مسائل منطقه‌ای در خاورمیانه دیدگاه‌های مشترکی دارند که در سیاست منطقه‌ای می‌توانیم با یکدیگر هم مسیر باشم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از کارگران و گسترش اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا پرداخته اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت در انتخابات دور دوم مجلس را بسیار مهم تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است