گوناگون 22:12 - 02 اسفند 1395
یاسمن رضائیان:پایان داستان‌های شیرین همیشه هم غمگین نیست. اصلاً داستانی که با شیرینی شروع شده‌باشد پایانی شیرین هم دارد.

در مراسم اختتامیه‌ی نوزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

وقتی می‌شنوید: «قصه‌ها سرگردان بودند و می‌چرخیدند تا جایی را پیدا کنند و قلب قصه‌گو را یافتند»، احساس می‌کنید شیرین‌ترین پایان دنیا را تجربه می‌کنید. ما تا وقتی با قصه‌ها زندگی می‌کنیم در قلب قصه‌گو‌ها جاودان می‌مانیم.

اختتامیه‌ی نوزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز اول اسفند 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم علیرضا حاجیان‌زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری در خصوص اهمیت برگزاری چنین برنامه‌ای گفت: «امروز که در این فرصت گرد هم آمده‌ایم تا اختتامیه‌ی مهم‌ترین و تأثیر‌گذار‌ترین رویداد برجسته و ارزشمند ادبیات عامه را با عنوان نوزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی برگزار کنیم می‌دانیم این رخداد اهمیت فراوانی دارد و نشانه‌ای ست از توجه به هنری که شاید بر‌خلاف برخی هنر‌ها بهره‌مند از چهره‌های سر‌شناس یا قرار‌داد‌های کلان اقتصادی نباشد، اما از نخستین روز‌های کودکی در زندگی بسیاری از انسان‌ها حضور داشته و بخش قابل توجهی از ساختار و سازمان زندگی آن‌ها را شکل داده است.»

وی در مورد پیوند میان هنر قصه‌گویی و آموزش‌و‌پرورش گفت: «در فرهنگ ملت‌ها داستان و قصه‌گویی همواره یکی از ابزار‌های مهم برای انتقال دانش و مهارت‌های زندگی به نسل جدید بوده است. هنر قصه‌گویی هنری ست که می‌تواند محیط یادگیری را با‌نشاط و لذت‌بخش کند و بسیاری از نارسایی‌های نظام آموزش را جبران کند.»

حاجیان‌زاده در ادامه عنوان کرد: «بهترین قصه‌گوی عالم کسی جز آفریننده‌ی عالم نیست؛ چرا که در کلام خود صراحتاً اعلام کرده است: نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ (ما با وحی این قرآن به تو ، بهترین قصه را با بهترین شیوه داستان‌سرایی بر تو می‌خوانیم). این کلام وحی گویای این است که هنر قصه‌گویی مبنایی اعتقادی دارد.

 

  • جایزه‌ها

در این مراسم، از داوران هر بخش دعوت شد تا با حضور در جایگاه، جایزه‌ی برگزیدگان را اهدا کنند.

داوران بخش بین‌الملل، «نوربرت کوبر»، «مورتی بنانتا» و «مصطفی رحماندوست»، جایزه‌ی نفرات اول تا سوم را به ترتیب به «الویا انس پرز ناپولس» از کوبا، «فاطمه توانگر مروستی» از یزد و «وحید خسروی» از کرمانشاه و «کیوان اقبالی» از البرز اهدا کردند.

در بخش قصه‌گویی ملی، «محمد سیمزاری»، «علی خانجانی» و «سید‌علی کاشفی‌خوانساری»، برگزیدگان را به این شرح اعلام کردند:

نفر اول: «آرام امینی» از کرمان با قصه‌ی روزی خدا

نفر دوم: «لیلا عیوض‌زاده» از قزوین با قصه‌ی شلغم پر برکت

نفر سوم: «سوسن حیاتی» از بوشهر با قصه‌ی مردی که بسم‌الله می‌گفت

جایزه‌ی بخش پدر‌بزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها به «مرتضی دهقان» از فارس برای قصه‌ی بخت بد و «سید‌فاطمه سید‌رضایی» از قزوین با قصه‌ی کرعمو (نفرات دوم) و «فاطمه موسوی» از البرز با داستان گل‌گیس و «نعیمه جدی» از یزد با قصه‌ی نخودی (نفرات سوم) تعلق گرفت.

داوران در این بخش، قصه‌گویی را حائز دریافت رتبه‌ی اول ندانستند.

هم‌چنین در بخش رضوی، اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

نفر اول: «داوود ریحانی» از خراسان رضوی با قصه‌ی ضمانت آقا

نفر دوم: «آسیه رحمتی» از خوزستان با قصه‌ی در سایه‌سار مهربانی

نفر سوم: «فرانک فروزانفر» از البرز با قصه‌ی ستاره‌ای که درخشیدن گرفت

 

  • داستانی از امام رضا(ع)

داوران بخش داستان رضوی، «محسن هجری»، «شهرام شفیعی» و «طاهره ایبد» برگزیدگان این بخش را به شرح زیر اعلام کردند:

نفر اول:  «شعله ایل‌بیگی» از چهار‌محال‌و‌بختیاری برای داستان فانوس و فرنگیس

نفر دوم: «ابراهیم باقری حمید‌آبادی» از مازندران برای داستان تتلوک

نفرات سوم: «هادی رضویان» از مازندران برای داستان ضامن آهو و «معصومه کریمی» از همدان برای داستان ساعت‌هایی که بی تو گذشت.

در بخش مقالات نیز، داوران، «حسن دولت‌آبادی»، «غلامعلی افروز» و «اکرم قاسم پور» جایزه‌ها را به برگزیدگان اهدا کردند.

نفر اول: «مریم حیدری» و «هادی بهرامی» (مقاله‌ی مشترک)

نفر دوم: «بهار ملک‌پور» و «ریحان کیوانی»

نفر سوم: «مینا قیاس آبادی» و «جعفر کریمی»

هم‌چنین جایزه‌ی بخش فراگیر به «زینب صباغ» از تهران برای قصه‌ی پنیرک تعلق گرفت.

 

  • قصه‌ها مرز نمی‌شناسند

شاید این جمله یکی از بهترین جمله‌هایی باشد که می‌توانید در وصف داستان بشنوید: قصه‌ها مرز نمی‌شناسند و به همه‌جا سرک می‌کشند؛ چون بچه‌ها مرز را نمی‌شناسند.

در مراسم اختتامیه‌ی نوزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 11 نوجوان قصه‌گو تقدیر شد.

مهدیه فداکار، علیرضا متشفع، ماهانا آقا‌داوود، زهرا ابراهیمی، مریم مهدی‌پور، صبا بهار‌پور،سید‌حسین صیادی، معصومه جعفری، امیر‌عباس شاهچراغ، آرزو چغلوندی و آناهیتا محلفی نوجوان‌هایی بودند که در طول زمان برگزاری جشنواره در کنار بزرگ‌تر‌ها به قصه‌گویی پرداختند.

***

اگر در مراسم اختتامیه نبودید به شما می‌گویم که در پایان مراسم همه می‌خندیدند و با هم عکس می‌انداختند. همه خوشحال بودند. انگار همه می‌دانستیم پایان تمام ماجرا‌های دوست‌داشتنی، شیرین است. همه می‌دانستیم تا وقتی با قصه‌ها زندگی می‌کنیم در قلب قصه‌گوها جاودان می‌مانیم.


8835384
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است