علمی فناوری 20:00 - 20 مرداد 1399
شیمیدانان آمریکایی در مطالعه اخیر خود با انجام آزمایشات بسیار توانستند نسخه مصنوعی یک ترکیب ضد سرطانی قوی را ایجاد کنند.

نسخه مصنوعی یک ترکیب ضدسرطانی ایجاد شد

به گزارش ایسنا، موسسه تحقیقاتی اسکریپس(Scripps Research Institute) آمریکا اخیرا راهی برای ایجاد یک نسخه مصنوعی از ترکیب طبیعی با ارزشی به نام "سپافانژین یک"(cepafungin I) کشف کردند که این ترکیب به عنوان یک عامل ضد سرطان شناسایی شده و عملکرد آن در بهبود بیماران امیدوار کننده بوده است.

از این طریق دانشمندان می‌توانند درک کنند که چگونه عمل ترشح باکتری‌ها قادر به متوقف کردن یک قطعه از ماشین‌های مولکولی موسوم به "پروتئازوم‌ها"(Proteasome) هستند و ترشح باکتری راهکاری است که بسیاری از داروهای سرطان موجود برای از بین بردن سلول‌های تومور استفاده می‌کنند. محققان طی این مطالعه دریافتند که "سپافانژین یک" به دو ناحیه در پروتئازوم‌ها متصل می‌شود و ترکیب قدرتمند ضد سرطانی را ایجاد می‌کند.

پروتئازوم‌ها(Proteasome) مجموعه‌های پروتئینی غیرغشایی هستند که در همه یوکاریوت ها و آرکیاها و برخی از باکتری ها وجود دارند. عملکرد اصلی پروتئازوم حذف پروتئین‌های غیرضروری یا آسیب دیده، توسط پروتئولیز است.

"هانس رناتا"(Hans Renata) یکی از محققان این مطالعه گفت: از آنجا که سپافانژین یک قادر است از دو طرف به پروتئازوم‌ها متصل شود، این امر سبب استحکام و تقویت عملکرد آن می‌شود. این ترکیب در حالی که دارای خصوصیات خاصی نیز هست ممکن است عوارض جانبی کمی نیز برای بیماران داشته باشد.

سپافانژین یک برای اولین بار به دلیل مفید بودن به عنوان یک ماده ضد قارچی و بعداً به عنوان یک عامل ضد سرطان شناخته و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. سپافانژین یک سلول‌های سرطانی را با انجام عملیاتی بر روی پروتئازوم‌ها که وظیفه آنها از بین بردن مواد زائد تولید شده توسط سلول‌ها است، می‌کشد. هنگامی که عملکرد پروتئازوم‌ها مسدود شده باشد، سلول‌ها به دلیل حضور مواد زائد مذکور ضعیف و کشته می‌شوند.

طی این مطالعه محققان با استفاده از آنزیم‌های خاصی که امکان ساخت این ترکیب را می‌داد توانستند با غلبه بر چالش‌های فراوان نسخه مصنوعی این ترکیب ضد سرطانی را ایجاد کنند.

پس از ایجاد این ترکیب، شیمیدانان دریافتند که ترکیب مذکور به طرز فوق العاده‌ای به دو قسمت از پروتئازوم‌ها متصل می‌شود و سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد و سبب ایجاد واکنش التهابی در دیگر سلول‌ها نمی شود و این موضوع آن را به یک داروی مناسب برای از بین بردن سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند.

سه مهار کننده پروتئازوم به نام‌های "بورتزومیب"(bortezomib)، "کارفیلزومیب"(carfilzomib ) و "ایزازومیب"(ixazomib) قبلاً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان مولتیپل میلوما تأیید شده‌اند اما این داروها عوارض جانبی جدی دارند و ممکن است پس از مدت زمانی سلول‌های سرطانی در برابر آنها مقاوم شوند. برای همین محققان به این موضوع فکر کردند که برای از بین بردن مقاوت سلولهای سرطانی نیاز به یک مهار کننده  پروتئازوم جایگزین و خاص تر وجود دارد و موفق به ایجاد نسخه مصنوعی سپافانژین یک شدند.

مولتیپل میلوما(Multiple myeloma) یا "میلوم متعدد" تکثیری بدخیم در پلاسماسل‌ها است که از یک کلون منفرد ایجاد می‌شود. علادم آن به صورت درد استخوان یا شکستگی، نارسایی کلیه، عفونت، کم خونی، هایپرکلسمی می‌باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Cell Chemical Biology" منتشر شده است.

انتهای پیام


10661073
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است