اقتصادی 13:18 - 26 تیر 1398
در حالیکه برداشت و خرید تضمینی گندم در ماه‌های پایانی خود قرار دارد، کشاورزان از نرخ خرید تضمینی رضایت ندارند و به نظر می‌رسد همین عامل باعث کاهش خرید تضمینی گندم شده است و گندمکاران همچنان منتظر افزایش قیمت تولیدات خود هستند.

داستان گندم، از قاچاق تا نفروختن به دولت

به گزارش ایسنا، نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره به کیلویی ۱,۷۰۰ تومان رسید اما کشاورزان همچنان از این قیمت رضایت ندارند و منتظرند تا دولت تصمیم دیگری برای آن بگیرد. این در حالی است که نه تنها مسوولان وزارت جهاد کشاورزی بلکه وزیر کشور نیز اخیراً بر تغییر نکردن نرخ تضمینی گندم تاکید کرد.

دراین شرایط حسن عباسی معروفان - معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی ایران - نیز از کاهش ۸ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به پارسال خبر داد و گفت: احتمال می‌رود علت این کاهش خرید گندم از سوی کارخانه‌ها باشد چرا که امسال نخستین سالی است که به آنها اجازه خرید گندم از کشاورزان به صورت مستقیم داده‌اند.

وی البته به صورت تلویحی از موضع سابق وزارت جهاد کشاورزی و این شرکت مبنی بر خرید تضمینی گندم به میزان حدود ۱۰ میلیون تن از کشاورزان در سال جاری پایین آمد و افزود: گرچه میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته هشت درصد کمتر شده است، اما با توجه به اینکه اوج خرید تضمینی گندم در تیر و مرداد ماه انجام می‌شود، امیدواریم این کاهش نسبی جبران شده و حتی ممکن است خرید تضمینی گندم بیشتر از پارسال شود و به حدود ۱۰ میلیون تن هم برسد، اما مسلماً خرید تضمینی گندم به اندازه پارسال خواهد شد.

اما محمدرضا اسکندری - وزیر اسبق جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم به حدود کیلویی ۲۰۰۰ تا ۲,۲۰۰ تومان نرسد، مسلماً دولت در خرید تضمینی گندم به اندازه‌ای که گفته بود، موفق نخواهد بود چرا که این محصول از سوی دلالان خریداری شده و نگهداری می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قاچاق گندم نیز می‌تواند عامل کاهش خرید تضمینی این محصول باشد گفت: قاچاق گندم آنقدر که گفته می‌شود تاثیرگذار نیست و در بدترین حالت می‌تواند یک میلیون تن گندم از کشور قاچاق شود که آن هم کار راحتی نیست اما به نظر من گندمی که دلالان از کشاورزان می‌خرند، در انبارهای داخل کشور نگهداری می‌شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر امسال دولت کمتر از ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند، نشان می‌دهد که آمارهای این وزارتخانه درست نبوده است و سطح زیر کشت گندم با واقعیت تطابق ندارد.

علی خان‌محمدی - دبیرکل بنیاد ملی گندم کاران- نیز در این‌باره به ایسنا گفت: با وجود تاکیدات بسیار کارشناسان مبنی بر اینکه نرخ خرید تضمینی گندم باید در موقع مناسب و با قیمت منطقی‌تر اعلام شود، مسوولان به این مسئله توجه نکردند و هم اکنون کشاورزان ترجیح می دهند که گندم تولیدی خود را حتی با قیمت پایین‌تر به دلالان بفروشند.

وی اضافه کرد: البته اکثر کشاورزان گندم را نگهداری می‌کنند و در انبارهای خود یا انبارهای با کیفیت پایین و استاندارد نامناسب، نگهداری می‌کنند. بنابراین دولت باید هر چه سریع‌تر اقدام به تغییر نرخ تضمینی گندم کند.

وی گفت: هنوز هم دیر نشده و اگر دولت به خواسته خودش یعنی نرخ ۲۰۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم عمل کند، می‌توانیم شاهد افزایش خرید تضصمینی این محصول استراتژیک باشیم چرا که امسال با وجود خسارات سیل که کمتر از پیش‌بینی و برآوردها است، حداقل ۱۲ میلیون تن تولید و برداشت گندم خواهیم داشت و در این شرایط همه مسوولان و کارشناسان به جای طرح مسائل حاشیه‌ای باید به این توجه کنند که قیمت این محصول استراتژیک را به نرخ متعادلی برسانند تا کشاورزان قبل از آنکه دیر شود و گندمشان از کیفیت بیفتد، آن را تحویل دولت بدهند.

انتهای پیام


10180252
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است