گوناگون 10:59 - 10 مهر 1399

۳ داروی با فناوری بالای ایرانی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، ۳ داروی ضروری و هایتک ایران ساخت برای اولین بار در کشور با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور رونمایی شد.

محصولاتی که توانمندی فوق العاده وتلاش زیست بوم فناوری و نوآوری را بار دیگر نمایان کرد تا بخش مهمی از نیاز کشور به این محصولات حیاتی در داخل تامین شود.

 پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع معاونت علمی به خبرنگار مهر  گفت: امروز هدایای خوبی به مردم ایران توسط زیست بوم فناوری اهدا شد؛ موفق به تولید و عرضه سه داروی مهم و حیاتی در ایران شدیم. 

مشاور معاون علمی و فناوری ادامه داد: تاکنون برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار با شاخص ارزبری در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری تدوین شده است که بخشی از این طرح ها قرارداد تولید منعقد کرده اند؛ خروجی این فعالیت تولید ۴۵ محصول با کاهش ارزبری ۶۰ میلیون دلار در سال اول است.

 

تولید ۹۰ قلم داروی اولویت‏دار

کرمی بیان کرد: برنامه تولید ۹۰ قلم داروی اولویت‏ دار با بیشترین میزان ارزبری شامل ۲۰ داروی بیولوژیک، واکسنهای دامی و انسانی، ۴۹ داروی نهایی شیمیایی و ۲۱ ماده اولیه و مؤثره دارویی با مجموع ارزبری ۴۱۱ میلیون دلاری تدوین شده و تا ۳ سال آینده کاهش ۱۱۰ میلیون دلاری ارزبری این محصولات، هدف‏گذاری شده است.

رفع ۴۰ درصد نیاز به دو مشتق پلاسما

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی به معرفی سه داروی رونمایی شده پرداخت و ادامه داد: تولید آلبومینHSA (آلبینوکس) و ایمونوگلوبین IvIg (رپلینکس) به عنوان مشتقات پلاسما یکی از گلوگاه‌هایی است که معاونت علمی و فناوری در حوزه داروهای بایولوژیک و مشتقات پلاسما از طریق حمایتهای ستاد زیست فناوری به آن ورود کرد. 

وی اضافه کرد: امروز شاهد موفقیت در اجرای این پروژه هستیم و با همت متخصصان یک شرکت دانش بنیان ۴۰ درصد نیاز کشور به این محصولات رفع می‌شود و ۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد. برای به ثمر نشستن این پروژه شاهد ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی بودیم.

رفع نیاز ۱۰۰ درصدی کشور به واکسن سرطان دهانه رحم

کرمی افزود: همچنین ساخت و تولید واکسن سرطان دهانه رحم-HPV توسط شرکت دانش بنیان دیگر یکی از دستاوردها است که مشابه با برند خارجی این محصول (گارداسیل)  است. از امروز ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این واکسن با همت و توانمندی نیروی متخصص در داخل تامین می‌شود و از آنجا که سرطان رحم از جمله سرطان‌های با درجه وخامت بالا محسوب می‌شود و دومین عامل مرگ و میر زنان ایرانی است پس این اقدام ضروری را باید ارج نهاد.

کرمی ادامه داد: میزان ارزبری این واکسن ۵.۴ میلیون دلار است و با این اقدام از خروج این رقم جلوگیری می‌شود. برای این پروژه بخش خصوصی ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرد و ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار دولتی به آن تعلق گرفت.

واکسن آنفلوآنزا تا آخر آبان در کشور عرضه می شود

وی گفت: توسط همین شرکت واکسن نوترکیب آنفلوانزا نیز تا آخر آبانماه سال جاری در کشور عرضه می شود. ذکر این نکته ضروریست که این برای اولین بار است که واکسن انسانی در کشور تولید می شود.

 مشاور معاون علمی و فناوری بیان کرد: این واکسن دومین واکسن پرفروش دنیا در سال ۲۰۱۸ بوده و فروشی بالغ بر ۳ میلیارد دلار در بازار جهانی داشته است. این در حالی است که متاسفانه بدلیل قیمت بالای واکسن وارداتی (۳۱۸ هزار تومان برای هر دوز و بیش از ۱ میلیون تومان برای واکسیناسیون هر نفر) نرخ استفاده از این واکسن در کشور بیش از ۱۷۰هزار دوز است اما با این اقدام برای رفع این مشکل اقدام شد.

کرمی درباره تولید ماده اولیه دارویی سرترالین نیز گفت: با اقدام دانش‌بنیان‌شرکت دانش بنیانی ۷۵ درصد نیاز کشور به این ماده اولیه رفع می‌شود.

وی افزود: تولید این دارو ۲۷.۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد. البته برای تولید این ماده اولیه با کاربرد ضد افسردگی نیز شاهد سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریال بخش خصوصی و ۲۰ میلیارد اعتبار دولتی بودیم.

وی گفت: تولید این سه محصول مهم ایران ساخت توسط ۳ شرکت دانش‌بنیان ایرانی علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیازهای کشور، سالانه حدود ۵۳ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد.


10743160
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است