سیاسی 07:45 - 07 آبان 1395
کارنامه ترکیه نشان می‌دهد که همواره به دنبال مداخله جویی در عراق است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نگاهی به عملکرد سال‌های اخیر ترکیه در منطقه نشان می‌دهد، آنکارا همواره سیاستی مداخله جویانه را در قبال عراق و سوریه دنبال کرده است.



ترکیه از ابتدا دروازه پشتیبانی و سرازیر کردن داعش به مرزهای عراق بوده است. اکنون که داعش، نفس‌های آخر را در موصل می‌کشد، ترکیه در قامت مبارزه با تروریسم ظاهر شده و با اعمال فشار به بغداد، قصد دارد نیروهایش را وارد عراق و عملیات موصل کند.



*ترکیه هیچ کمکی به عراق نکرده و به دنبال مصالح خود است 



آنکارا درپی ترمیم «پازل فروریخته آمریکایی» تنش در عراق



شبکه المیادین لبنان در گزارشی اعلام کرد؛ حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کنفرانس بیداری اسلامی که شنبه (22 اکتبر سال جاری) برگزار شد گفت: زمانی که  برخی دولت‌ها برای تصفیه حساب بین‌المللی از تروریسم پشتیبانی می‌کنند، باید پرسید زمانی که ملت عراق به دست داعش سربریده می‌شد، آن‌ها کجا بودند؟



وی ترکیه و عربستان را به یاری عراق برای مبارزه واقعی با تروریسم فراخواند. آن‌گونه که العبادی می‌گوید بیداری اسلامی محدود به شعارها نمی شود بلکه به «اقدام و رویکرد» تغییر کرده است. نخست وزیر عراق با اشاره به این که نبرد موصل تمامی ملت عراق را یکپارچه ساخته است، تاکید کرد: انسجام فرزندان سرزمین عراق با نیروهای مسلح این کشور دلیل اصلی مقاومت آنان است.



وی در ادامه اظهار داشت: نبرد موصل در مراحل پایانی خود برای نابودی تروریست‌های داعش قرار دارد، به علاوه تروریسم به روش‌های دیگری تحت عناوین متعدد، برای ایجاد تفرقه میان ملت عراق  پناه خواهد برد.



کنفرانس بیداری اسلامی به مدت 2 روز به میزبانی بغداد پایتخت عراق و با حضور حیدر العبادی نخست وزیر عراق و تعدادی از شخصیت‌های عراقی و نمایندگانی از 26 کشور اسلامی برگزار شد.



در بین نمایندگان کشورها، «علی اکبر ولایتی» دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز حضور داشت.



*تلاش تروریسم برای رواج افکار خود به نام اسلام



آنکارا درپی ترمیم «پازل فروریخته آمریکایی» تنش در عراق



شبکه المیادین در ادامه تصریح کرد؛ سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز با اشاره به اهداف تروریسم در منطقه گفت: تروریست‌ها در تلاش هستند تا افکار و عقاید خود را به نام دین اسلام رواج دهند.



وی درخصوص نشست 2 روزه بیداری اسلامی در بغداد نیز بیان داشت: کشورهای همسایه جهت برگزاری همایش مشترک برای حل مشکلات در منطقه کافی هستند. الجبوری با اشاره به این که اعلام پیروزی کامل در عراق به زودی نهایی می شود، گفت: جبهه تروریسم در تلاش است تا افکار و عقاید خود را تحت عنوان مبانی اسلام ترویج کند.



*افراط گرایی، تهدیدی برای تمامی بشریت



آنکارا درپی ترمیم «پازل فروریخته آمریکایی» تنش در عراق



رئیس مجلس عراق با تاکید بر این که خطر افراط گرایی تمام وجود امت اسلامی و تمامی بشریت را تهدید می‌کند، گفت: امت اسلامی به ناچار سهم عظیمی از مسئولیت رویارویی با تروریسم را برعهده دارد و شما نیز مقدار زیادی از این ماموریت را متحمل هستید.



 

*مسیر ترکیه در منطقه کاملا اشتباه است/ مردم عراق به آنکارا هیچ اعتمادی ندارند



آنکارا درپی ترمیم «پازل فروریخته آمریکایی» تنش در عراق



«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون اقدام ترکیه برای حضور نظامی در عراق، اظهار داشت: با توجه به بحران‌های منطقه، به‌ویژه در سوریه و عراق و نیز چشم‌انداز ترسیمی آنکارا در این بحران‌ها، می‌بینیم که دولت ترکیه مسیر کاملا اشتباهی را پیموده و با ناکامی مواجه است.



وی با اشاره به عوامل موثر حضور ترکیه در صحنه‌های منطقه‌ای و عراق خاطرنشان کرد: دولت آنکارا فرصت‌های زیادی را از دست داده و رویکردهایش در داخل ترکیه نیز با شکست مواجه شده است.



نعیمی با بیان اقدامات ترکیه در اعمال فشار به عراق، گفت: اشغال سرزمین‌های عراق و سوریه از سوی تروریست‌ها از معادلات ترکیه به‌شمار می‌رود، شاید دولت اردوغان با تفکری یک طرفه به دنبال سهیم شدن در معادلات منطقه‌ای بوده است.



وی با اشاره به این که حضور ترکیه در اردوگاه آمریکا و کشورهای غربی یکی از عوامل آشکار شدن نیت این کشور درخصوص تحولات منطقه است، تصریح کرد: سکوت و حتی رضایت ترکیه از حضور تروریسم در شمال عراق، این باور را در میان افکار مردمی سوریه و عراق تقویت کرد که آنکارا نمی‌تواند هم‌پیمان قابل اعتمادی برای همسایگان جنوبی خود نیست.



این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این که مخالفت با حضور ترکیه در سرزمین‌های عراق کاملا مردمی است و دولت بغداد نیز نمی تواند در این‌باره مماشات کند، ادامه داد: بر همین مبنا حیدر العبادی نخست وزیر عراق ضمن تشکر از ترکیه در پاره‌ای از اوقات، از سوی دیگر نیز تاکید می‌کند که آزادی کشورش تنها به دست ملت عراق رقم خواهد خورد.



وی با بیان این که ترکیه اشتباه جدیدی را در عراق مرتکب می‌شود، گفت: ورود ترکیه در مسئله عراق که همه تسهیلات برای آزادی موصل اتخاذ شده است نمی‌تواند برای مردم عراق قابل قبول باشد. دولت آنکارا می‌توانست ابتدا رایزنی کرده و تغییر مسیر خود در عذرخواهی از روسیه را در مورد عراق کامل کند.



نعیمی در پایان تصریح کرد: ترکیه نتوانست تصویر مناسبی از نقش همسایگی خود در سوریه نشان دهد، لذا این بی‌اعتمادی به مردم عراق نیز کشیده شده است.





آنکارا درپی ترمیم «پازل فروریخته آمریکایی» تنش در عراق



دولت اردوغان تا به امروز در خلاف جهت اراده ملت عراق و منطقه پیش رفته است. ترکیه اکنون به جای پذیرش خطاهای بزرگ خود و عذرخواهی از مردم عراق و سوریه، می‌خواهد اشتباهی بزرگتر و حتی نابخشودنی را مرتکب شود.



درواقع حضور متجاوزانه نیروهای نظامی ترکیه در موصل، به معنای ترمیم پازل فروریخته آمریکایی برای جنگ افروزی در عراق است.  

 

گزارش از: وحید امیدی موحد

 

انتهای پیام/




8250442
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود و به زیر ساخت‌ها عمق بخشی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و استماع مشکلات این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده، دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است