سیاسی 18:08 - 03 اردیبهشت 1398
/گزارش نیویورک تایمز/
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به توقف اعطای معافیت به خریداران نفت ایران به بررسی تأثیرات این تصمیم بر روابط پکن و واشنگتن پرداخت و نوشت: این تصمیم رایزنی‌های تجاری میان دو کشور را در شرایطی که آمریکا برای حصول یک توافق تلاش می‌کند، پیچیده‌تر خواهد کرد.

اقدام ترامپ علیه ایران مذاکرات تجاری‌ آمریکا و چین را دشوارتر کرد

به گزارش ایسنا روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: دولت آمریکا روز دوشنبه با اعلام تصمیم خود مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران گامی دیگر در مسیر منزوی کردن تهران و از بین بردن قدرت آن کشور در سراسر خاورمیانه برداشت اما این اقدام روابط را با چین، به‌ویژه در یک برهه حساس پیچیده کرده است.

تصمیم توقف صدور معافیت‌ها برای چند کشوری که بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران به شمار می‌آیند حمله‌ای غیر محتاطانه به تهران و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت بود که بیش از نیمی از آن به چین می‌رود. این اقدام همچنین ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و هند را هدف قرار می‌دهد که همگی روابط تجاری قوی با آمریکا دارند.

تمامی این کشورها همچنین شرکای آمریکا در مسائل مهم امنیتی و دیپلماتیک هستند که ایران نقشی در آنها ندارد.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت که واشنگتن دیگر معافیتی به هیچ کشوری نمی‌دهد. این کار راه را برای اعمال اقدامات تنبیهی آمریکا علیه شرکت‌ها و مؤسسات مالی خواهد گشود که کماکان در بازارهای مربوط به نفت ایران حضور دارند.

اکنون دولت ترامپ با پایان دادن به معافیت‌ها برای خریداران بزرگ نفت ایران در شرایطی به امنیت انرژی چین دست‌اندازی کرده است که واشنگتن تلاش می‌کند به یک توافق تجاری بسیار مهم با پکن دست یابد. آمریکا همچنین برای کنترل توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی به چین نیاز دارد.

دولت چین به سرعت پس از اعلام این خبر با تصمیم آمریکا مخالفت و حتی اعلام کرد که به‌طور رسمی به واشنگتن اعتراض کرده است. هرچند، تحلیلگران می‌گویند که پکن و واشنگتن دقت خواهند داشت که رایزنی‌های تجاری‌شان از بین نرود.

وزیر امورخارجه آمریکا نیز گفت که این کشور برای یافتن جایگزین نفت ایران وارد رایزنی‌های جدی با متحدانش، یعنی عربستان و امارات به عنوان تولید کنندگان بزرگ نفت شده است تا از آسیب به اقتصاد جهانی و بازار نفت جلوگیری کند.

اما در میان تمام این پیچیدگی‌ها، چین برجسته‌تر است. این کشور بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و باوجود درخواست‌های مکرر آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران در یک سال گذشته خرید خود را افزایش داده است.

آمریکا و چین در حال حاضر گفت‌وگوهایی تجاری را پیش می‌برند که در صورت حصول توافق طیف گسترده‌ای از مسائل تجاری را پوشش خواهد داد. انتظار می‌رود که رایزنی‌ها میان دو کشور در دو هفته آینده ادامه یابد تا مسائل تجاری به وجود آمده، ازجمله حذف تعرفه‌های مالیاتی حل و فصل شود.

هرگونه اقدام پکن برای ادامه خرید نفت از ایران، آمریکا را مجبور خواهد کرد درباره وضع تحریم علیه مؤسسات مالی چین که روز به روز در اقتصاد جهانی مهم‌تر می‌شوند، تصمیم‌گیری کند. چین نیز ممکن است یک کانال جدید به عنوان جایگزین ایجاد کند تا همچون اروپایی‌ها بتواند از نظام مالی کنونی استفاده کند.

انتهای پیام


10109866
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امورخارجه کشورمان با قربانعلی بردی محمداف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دفتر سیاسی حماس صبح روز پنجشنبه در بهارستان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان محیط زیست گفت: از مهمترین برنامه‌هایمان قانون هوای پاک است که امسال آن را عملیاتی خواهیم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم گفت: باید یک آشتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت‌های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اولویت های امسال وزارتخانه متبوع خود توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح مجلس در خصوص اتباع خارجی بخش‌های مختلفی دارد که باید تصویب شود، چون در این زمینه خلاء قانونی داریم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد و از کشورهای فعال در این زمینه دعوت کند تا اقدامی صورت گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در شبکه اجتماعی ایکس جنگ علیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه بسیار غم‌انگیز و دردناک عنوان کرد و در پیامی از آن به شدت انتقاد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران از تماس تلفنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده ویژه صدراعظم اتریش در امور سیاست خارجی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است