گوناگون 10:04 - 08 فروردین 1396
پرونده نوروزی دانشگاه؛
دانشجویان دانشگاه های کشور در سال گذشته مطالبات مختلفی از مسئولان آموزش عالی داشتند که عدم شهریه ای شدن دروس براساس قانون سنوات از مهم ترین دغدغه های آنها بود.

مهم ترین مطالبات دانشجویان در سال ۹۵/ اعتراض به پولی شدن آموزش

به گزارش خبرنگار مهر، طی سال ۹۵ دانشجویان دانشگاه های کشور مطالبات مختلفی از جمله ارتقا سطح کیفی تغذیه، عدم شهریه ای شدن دروس براساس قانون سنوات، رسیدگی به وضعیت خوابگاه ها و توجه به فعالیت های شوراهای صنفی از مسئولان آموزش عالی داشتند.

مطالبات دانشجویان در سال گذشته از طریق اعضای شوراهای صنفی دانشجویی و نامه ها به مسئولان آموزش عالی کشور ارسال شد.

عدم کیفیت لازم در تغذیه

در سال گذشته دانشجویان دانشگاه های مختلفی از سراسر کشور با مشکل عدم کیفیت لازم در تغذیه مواجه بودند که این امر موجب شد تا در مواردی دانشجویان اعتراض خود را به مسئولان دانشگاه و یا مسئولان آموزش عالی کشور از طریق تجمعات اعتراضی اعلام کنند.

به طور مثال در سال گذشته دانشجویان دانشگاه های تهران، نوشیروانی بابلی، صنعتی ارومیه، صنعتی سهند و امام خمینی (ره) به دلیل اعتراض به کیفیت پایین تغذیه تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

پولی شدن آموزش عالی

از دیگر مطالبات دانشجویان در سال گذشته اعتراض به روند پولی شدن آموزش عالی بود که منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه های بزرگ کشور شد.

براساس قانون سنوات، دانشجویان در صورتی که در مقطع کارشناسی نتوانند در ترم ۸ تحصیلی، در مقطع کارشناسی ارشد در ترم ۴ تحصیلی و در دکتری در ترم ۸ تحصیلی فارغ التحصیل شوند ادامه تحصیل آنها منوط به پرداخت هزینه خواهد بود که این قانون موجب بروز موج اعتراضات میان دانشجویان شد چراکه دانشجویان اجرای این قانون را تحمیل هزینه های بالا قلمداد می کردند.

بنابراین در سال ۹۵ دانشگاه های اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، شهیدبهشتی و تهران شاهد اعتراض دانشجویان به اجرای این قانون بود که مسئولان دانشگاه ها در برخی موارد قوانین حمایتی برای دانشجویان فعلی درحال تحصیل وضع کردند.

توجه به شوراهای صنفی دانشجویی

از دیگر مطالبات دانشجویان در سال گذشته توجه به فعالیت شوراهای صنفی بود چراکه اعضای این شوراها در سال ۹۵ نتواستند نشستی رسمی با مسئولان آموزش عالی کشور داشته باشند.

این درحالی است که دبیران شوراهای صنفی در تابستان سال گذشته قرار بود در دانشگاه شیراز نشستی را برگزار کنند که این نشست از سوی مسئولان آموزش عالی لغو شد بنابراین آنها درخواست برگزاری نشست مشترک با مسئولان آموزش عالی را داشتند که پایان سال گذشته میسر نشد.

همچنین یکی دیگر از مطالبات اعضای شوراهای صنفی داشتن تریبون در مراسم روز ۱۶ آذر بود که منجر به ارسال نامه از سوی حدود ۳۰ شورای صنفی به رئیس سازمان امور دانشجویان شد.

فضای خوابگاهی مناسب مطالبه دانشجویان

نبود فضای فیزیکی و زیرساخت لازم در خوابگاه های دانشجویی از دیگر مطالبات دانشجویان طی سال های گذشته به خصوص سال ۹۵ بوده است.

در این راستا دانشجویان دانشگاه های تهران و شهید بهشتی در سال گذشته تجمعات اعتراضی به دلیل وجود مشکلات فیزیکی و زیرساختی خوابگاه ها داشتند.

همچنین دانشجویان دانشگاه بیرجند نیز در زمستان سال گذشته به نبود سیستم گرمایشی مجهز در اتاق های خوابگاهی اعتراض داشتند.


8953001
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است