بین‌الملل 09:58 - 29 دی 1400

بررسی همکاری ایران و روسیه در سوریه/ اوج همگرایی «تهران» و «مسکو»

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: سال ۲۰۱۱، سال شروع بحران سوریه بود. کشورهای غربی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا با حمایت از تروریسم در سوریه تصور می‌کردند که در طول یک مدت زمان بسیار کوتاه قادر به سرنگون کردن دولت قانونی در این کشور هستند. حتی برخی مقامات غربی نیز اعلام کردند که دولت دمشق طی چند روز و یا چند هفته از قدرت ساقط خواهد شد.

با این حال، ورود متحدان سوریه به این کشور موجب تغییر در معادلات شد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان متحد و همپیمان اصلی سوریه از همان دوران ابتدایی آغاز بحران نقش آفرینی خود در این کشور را کلید زد. در واقع، این گفتمان مقاومت اسلامی بود که موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران وارد سوریه شود. حزب الله لبنان نیز به دلیل همین گفتمان مقاومت اسلامی به مبارزه با تروریسم تکفیری در خاک سوریه پرداخت.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل گفتمان مقاومت اسلامی و روسیه به دلیل داشتن منافع مشترک با «دمشق» وارد سوریه شدند در این میان، روسیه نیز از جمله طرف‌هایی محسوب می‌شود که در کنار متحدان سوریه، وارد این کشور شد. ورود روسیه به سوریه به دلیل وجود منافع مشترک میان «مسکو» و «دمشق» اتفاق افتاد. به عبارت بهتر، همین اشتراکات منافع بود که پای روس‌ها را به سوریه باز کرد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ورود روس‌ها به سوریه پس از درخواست رسمی دولت دمشق، اتفاق افتاد.

از همین روی، برخلاف آنچه که آمریکا، کشورهای غربی و نیز تعدادی از کشورهای عربی اعلام می‌کنند، حضور روسیه در سوریه کاملاً قانونی و بر اساس قوانین بین المللی است. از آنجایی که روس‌ها بنا بر درخواست رسمی دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند، حضورشان در آنجا از نظر قوانین بین المللی مشروع و قانونی است.

بررسی همکاری ایران و روسیه در سوریه/ اوج همگرایی «تهران» و «مسکو»

با ورود روسیه به سوریه مثلث قدرت در این کشور تکمیل شد. همکاری نیروهای مقاومت سوری، جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نبرد با تروریسم موجب شد تا این مثلث قدرتمند دستاوردهای میدانی متعددی را در برابر محور آمریکایی - صهیونیستی محقق سازند. در حقیقت، قدرت مثلث مذکور، تروریست‌های تحت الحمایه ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به شدت به چالش کشید.

استراتژی «ایجاد اختلاف میان تهران و مسکو» در اتاق‌های فکر آمریکایی و غربی طراحی و مسئولیت اجرای آن به رژیم صهیونیستی واگذار شد. در این میان، نمی‌توان از نقش آفرینی حزب الله لبنان به عنوان یکی دیگر از قطب‌های قدرت در نبرد با تروریسم در سوریه، به سادگی عبور کرد. حزب الله لبنان نیز دوشادوش نیروهای مقاومت سوری در نبرد علیه تروریست‌های تکفیری مشارکت داشت و اکنون نیز به دلیل همین مشارکت، سهم مهم و غیر قابل انکاری را در تحقق پیروزی‌های میدانی نصیب خود کرده است.

بر اساس آنچه که گفته شد، فارغ از حمایت‌های متحدان اصلی سوریه یعنی جمهوری اسلامی ایران و حزب الله، حضور روسیه در سوریه نیز در طول سال‌های گذشته تأثیرگذار بوده است.

پیوند تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سوریه موجب شد تا اتاق‌های فکر در آمریکا، کشورهای غربی و نیز در رژیم صهیونیستی فعال شوند. در اتاق‌های فکر مذکور، استراتژی ایجاد شکاف میان تهران و مسکو طراحی و مسئولیت اجرای آن نیز به صهیونیست‌ها واگذار شد.

بررسی همکاری ایران و روسیه در سوریه/ اوج همگرایی «تهران» و «مسکو»

صهیونیست‌ها برای اجرای مأموریتی که توسط اتاق‌های فکر آمریکایی - غربی به آنها سپرده شده بود تمامی بازوان رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را فعال کردند. در وهله اول، مقامات رژیم صهیونیستی اینگونه القا کردند روسیه با ایالات متحده آمریکا بر سر اخراج ایران از سوریه به توافق رسیده است. صهیونیست‌ها این شائبه را مطرح کردند که روسیه به ایران برای ترک خاک سوریه فشار وارد می‌آورد و در ازای آن، امتیازاتی را طبق توافقات قبلی از ایالات متحده آمریکا دریافت می‌کند.

شائبه دیگری که صهیونیست‌ها برای اختلاف افکنی میان تهران و مسکو مطرح کردند این بود که هماهنگی‌ها میان طرف‌های ایرانی و روسی در پرونده سوریه قطع شده است و دو طرف به صورت جداگانه و بدون هماهنگی با یکدیگر به نقش آفرینی در این کشور ادامه می‌دهند. این درحالی است که اگر چنین مسأله ای صحت داشت و صفوف متحدان در سوریه دچار تشتت و چند دستگی شده بود، عملاً تروریسم در این کشور شکست نمی‌خورد.

صهیونیست‌ها با فعال‌سازی بنگاه‌های رسانه‌ای و بوق‌های تبلیغاتی خود تلاش فراوانی برای القای وجود اختلاف میان ایران و روسیه در سوریه کردند اما تیرشان به سنگ خورد از جمله دیگر شبهاتی که در صحنه سوریه مطرح شد و هدف آن ایجاد تفرقه میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه بود، می‌توان به مسأله بازسازی سوریه اشاره کرد. بوق‌های تبلیغاتی و بنگاه‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اینگونه به افکار عمومی القا کردند که سهم ایران از بازسازی سوریه بسیار ناچیز است و روس‌ها بازار بازسازی سوریه را قبضه کرده اند! با این حال، سفرهای متعدد چند هفته اخیر مسئولان اقتصادی و صنعتی ایران به سوریه و امضای توافقنامه‌های بزرگ در زمینه بازسازی این کشور، به تمامی شایعات و شبهات مطرح شده توسط صهیونیست‌ها پایان داد.

واقعیت این است که بخشی از منافع روسیه در تقویت جغرافیای ایران و روسیه نهفته است. بنابراین، واضح است که تبلیغات رژیم صهیونیستی برای القای وجود اختلاف میان تهران و مسکو در پرونده سوریه نادرست است. شاید ایران و روسیه در جریان نبرد با تروریسم در سوریه در طول سال‌های گذشته در برخی موارد با یکدیگر به اختلافات تاکتیکی برخورد کرده باشند اما هیچگاه سطح این اختلافاتِ موردی به اختلافات راهبردی ارتقا نیافته است.

بنابراین، برخلاف تمامی شایعات برای اختلاف افکنی میان مسکو و تهران، صحنه سوریه یکی از بزرگترین صحنه‌هایی است که در طول سالیان گذشته اوج همکاری‌های تهران و مسکو در آنجا به منصه ظهور رسید.


11416823
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها شهرک‌نشین با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی در سومین روز عید پسح خود به مسجدالاقصی یورش بردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی مقام سابق فرانسوی فاش کرد از ابتدای جنگ اوکراین ۷۵ نیروی فرانسوی کشته، زخمی یا به پاریس بازگردانده شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحاد آلبا خواستار آتش بس فوری در نوار غزه و پایان دادن به اقدامات نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت علیه فلسطینیان شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ علیه آن به دانشگاه‌ها کشیده شده و پلیس با دانشجویان در تعدادی از دانشگاه‌ها درگیر است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان ویژه اشباح در ارتش صهیونیستی بطور ناگهانی از سمت خود استعفا داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است