سیاسی 14:57 - 01 مرداد 1396
در گزیده اخبار سیاسی اول مرداد بخوانید؛
غبار روبی مضجع شریف امام رضا (ع) با حضور رهبر معظم انقلاب، تذکری به منتقدان قرارداد توتال، بازنگری مصوبات مجالس گذشته درباره قراردادهای نفتی، رایزنی جابری‌انصاری با ابراهیم الجعفری در بغداد، روند بررسی «رجل سیاسی» در شورای نگهبان، تشکیل سه کمیته برای بررسی لوایح تفکیک سه وزارتخانه و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه، یکم مرداد ماه ۱۳۹۶ است.

تذکری به منتقدان قرارداد توتال/ بررسی رجل سیاسی در شورای نگهبان/ مشورت با رهبری در مورد کابینه

با حضور رهبر معظم انقلاب؛ مضجع شریف امام رضا (ع) غبار روبی شد. در آستانه ماه ذی‌القعده و دهه کرامت، مراسم غبار روبی مضجع شریف ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا علیه‌السلام صبح امروز (یکشنبه) در فضایی معنوی و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

روحانی نباید تنها بماند

در حالی‌که حدود دو هفته تا مراسم تحلیف رییس جمهور باقی‌مانده، همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دولت دوازدهم ادامه داشته و هر روز اخبار ضد و نقیض و البته تایید نشده درباره وزاری دولت بعدی مطرح می‌شود. این اخبار در حالی مطرح می‌شود که دولتی‌ها می‌گویند که رییس‌جمهور در حال ارزیابی از عملکرد وزرای دولت یازدهم و نظرخواهی از جریان‌های سیاسی مختلف برای انتخاب وزرای جدید بوده و هنوز لیست وزرا تهیه نشده است. در چنین شرایطی حسن روحانی با انتخاب وزاریی همراه و همسو که حاضر باشند برای تحقق برنامه‌های او و مطالبات مردم هزینه بدهند، می‌تواند هم کارایی دولت دوم خود را افزایش دهد و هم تیمی منسجم برای دفاع از دولت در برابر تخریب‌های مخالفان خود داشته باشد. این‌گونه بار اصلی دفاع از دولت بر دوش تنها او نخواهد بود.

جبار کوچکی نژاد، از تاکید رییس‌جمهور برای مشورت با رهبری به منظور تشکیل کابینه، در دیدار با فراکسیون نمایندگان ولایی خبر داد. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، گفت که طبق گفته رییس جمهور، ایشان به طور قطع در خصوص تشکیل کابینه و افراد آن با مقام معظم رهبری مشورت داشته و خواهند داشت. در همین ارتباط علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید با بیان اینکه براساس اخبار موثق رئیس‌جمهور برای تعیین نهایی وزرا با مقام معظم رهبری مشورت کرده و این مشورت‌ها تداوم دارد، تاکید کرد که مشورت رئیس‌جمهور با رهبری نافی اختیاراتش و آزادی عمل نمایندگان نیست.

نجفقلی حبیبی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: باید دولت از مجموعه وزاری توانمند شکل گیرد که بتوانند با هم کار کنند. دولت باید خیلی مراقب باشد که درگیر کشمکش جناحی نشود. انسجام دولت برای تحقق مطالبات مردم و حل مشکلات کشور لازم است. وی افزود:دولت فراجناحی در شرایطی موفق می شود که وزرا دنبال منافع ملی باشند نه منافع جناحی خود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت مبنی بر اینکه تفکری که از مردم رأی گرفت باید سرلوحه دستگاه اجرایی باشد، گفت: بیش از نیمی از واجدین شرایط به رئیس‌جمهور رأی نداده‌اند، آیا آقای روحانی می‌خواهد آنها را نادیده بگیرد؟ محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب  موتلفه با اشاره به اینکه قانون اساسی رئیس‌جمهور را رئیس‌جمهور همه مردم می‌داند اظهار کرد: درست است اکثریت رأی دهندگان به یک نفر در انتخابات رأی  دادند اما این دلیل نمی‌شود رئیس‌جمهور اندیشه و فکری که به او رأی نداده یا کسانی که واجد شرایط رأی دادن بودند اما به هر دلیلی پای صندوق رأی نیامدند را نادیده بگیرد؛ آقای روحانی رئیس‌جمهور همه مردم باشد.

الهام امین زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در حاشیه سفر به استان هرمزگان و غبارروبی گلزار شهدای بندرعباس، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بایدمشکلات امور شهروندی استان‌ها با راه‌حل‌های بومی حل شود گفت: مسائل و مشکلات حقوق شهروندی استان‌ها درصورتی‌که دستگاه‌های استانی قادر به رفع آن نباشند در هیئت دولت بررسی می‌شود و برای رفع آن تلاش می‌کنیم.

حبیب الله کشت زر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منتقدان قرارداد توتال بدانند که باید از میادین مشترک بهره‌برداری کرد گفت: منتقدان به قرارداد توتال دیدگاه‌های مختلفی مانند وابستگی یا طولانی‌مدت بودن قرارداد را مطرح می‌کنند اما باید در نظر داشته باشند که کشورهای همسایه در حال برداشت از میادین مشترک هستند. وی درباره انتقاداتی مربوط به قرارداد توتال علی رغم مصوبات قانونی که در این زمینه وجود دارد، گفت: برخی بر این نظر هستند که این قرارداد وابستگی می‌آورد و یا بی توجهی به تکنولوژی‌های داخلی خودمان است، ضمن این که مدت طولانی قرارداد به ضرر کشور است.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تشریح دلایل رفع اشکالات قوانین نفتی گفت:مصوبات مجالس گذشته درباره قراردادهای نفتی بازنگری می‌شود. وی با انتقاد از قوانین مصوب مجالس گذشته در مورد اختیارات مجلس به ویژه در بحث قراردادهای نفتی گفت: قانون وزارت نفت، قانون اختیارات وزارت نفت و اساسنامه شرکت ملی نفت سه موضوعی هستند که باید مورد بازنگری قرار گیرند و ما بتوانیم راهکاری قانونی برای برخی از اشکالات پیدا کنیم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت که کمیسیون اجتماعی سه کمیته برای بررسی لوایح تفکیک سه وزارتخانه را تشکیل داده است تا بعد از بررسی‌های کارشناسی این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. زهرا ساعی درباره آخرین بررسی‌های کمیسیون اجتماعی جهت تفکیک سه وزارتخانه ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: کمیسیون اجتماعی بعد از تصویب کلیات تفکیک لایحه سه وزارتخانه ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و صنعت، ‌معدن و تجارت سه کمیته کاری تشکیل داد تا این کمیته‌ها به بررسی کارشناسی این لوایح بپردازند.

حسین جابری انصاری، با وزیر امور خارجه عراق دیدار و رایزنی کرد. معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که در راس هیاتی عالی رتبه برای برگزاری دور جدید نشست های کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق به بغداد سفر کرده است، با ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت و گو کرد.

کاخ کرملین اعلام کرد که موضع مسکو درخصوص طرح تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، ایران و کره شمالی کاملا منفی است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به توافق اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بر سر طرح جدید این کشور برای تحریم روسیه، ایران و کره شمالی گفت که مسکو درخصوص طرح آمریکا که هدف آن اعمال تحریم‌هایی جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی است و متن آن روز شنبه منتشر شد، دیدگاهی کاملا منفی دارد. کنگره آمریکا روز شنبه متن طرحی را منتشر کرد که اعضای مجلس نمایندگان و سنا در مورد آن توافق کرده‌اند و اجازه می‌دهد تحریم‌هایی علیه روسیه، ایران و کره شمالی اعمال شود.

رییس پژوهشکده شورای نگهبانروند بررسی «رجل سیاسی» در شورای نگهبان را تشریح کرد. سیامک ره‌پیک با اشاره به اینکه «رجل سیاسی» یکی از شرایط انتخاب شوندگان در هنگام ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری است، تصریح کرد: در شورای نگهبان این شرایط مورد بررسی قرار گرفت و در سال ۹۲ یک آیین‌نامه داخلی تهیه شد. وی ادامه داد: بعد از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات بنا بر این شد این شرایط از جمله «رجل سیاسی» تنظیم و اعلام شود. در پژوهشکده شورای نگهبان مطالعاتی صورت گرفت، گزارشی تهیه شد به صحن شورا هم اعلام شد.

دادستان عمومی و انقلاب یزد بر ضرورت نظارت بیشتر بر بافت تاریخی این شهر تاکید کرد و گفت:باید برخورد با جرایم ارتکابی در حوزه میراث فرهنگی با اهتمام و جدیت دنبال شود. علی اکبر شمس  با اشاره به ثبت جهانی یزد افزود: با توجه به اینکه یگان حفاظت از میراث فرهنگی به تنهایی قادر به تامین و حفظ میراث تاریخی شهر نیست، باید با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان یزد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برخورد با جرائم ارتکابی در حوزه میراث فرهنگی با اهتمام و جدیت دنبال شود.

انتهای پیام


9286343
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ۴ اردیبهشت سال ۵۹ بود که کماندو‌های آمریکایی آموزش دیده که پیش از این در مصر تمرین کرده بودند با استفاده از چند فروند بالگرد و هواپیما از خلیج فارس پرواز کرده و وارد خاک ایران شدند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اسکای نیوز نوشته است: «ناتو در حال مغلوب شدن برابر روسیه، ایران، چین و کره شمالی است.»
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام آزادی‌خواه گفت: برای حج تمتع قرار نیست نماینده‌ای از مجلس اعزام شود کمااینکه سال قبل هم نماینده‌ای اعزام نشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا و واکنش وزیر خارجه به تصمیم اروپا برای تحریم ایران پرداخته‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سنگدوینی گفت: با تعاملات و دیپلماسی می‌توان مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: شکاف عمیق بین دولتمردان صهیونیست‌زده و افکار عمومی در غرب، دیگر قابل انکار نیست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتص...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی بین دو‌کشور تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی همتای عراقی بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو جانبه تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌اکبر محرابیان گفت: فردا با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده افتتاح می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است