بین‌الملل 13:11 - 13 آذر 1400
آمریکا حضور غیر رسمی ارتش خود در تایوان را نسبت به سال گذشته میلادی در حالی دو برابر کرده است که کارشناسان آن را بزرگترین سیگنال برای چین می‌دانند که همچنان تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند.

رویترز: رویکرد آمریکا در قبال تایوان، آزمودن خطوط قرمز چین است

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با اشاره به تحولات مرتبط با تایوان و چین و اقدامات آمریکا گزارش داد: افزایش تعداد نظامیان آمریکایی از ۲۰ پرسنل به ۳۹ تن در بازه زمانی ۳۱ دسامبر تا ۳۰ سپتامبر سال جاری میلادی هیاهوی زیادی نداشت، اما با اذعان بی‌سابقه تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در اکتبر تلاقی زمانی پیدا کرد که گفته بود ارتش آمریکا با تعداد کم نیرو و پرسنل در تایوان می‌ماند.

بر اساس آمار مرکز داده‌ای نیروی انسانی پنتاگون، استقرار نیروهای فعال آمریکا شامل ۲۹ تفنگدار به همراه دو عضو ارتش، سه تن از نیروی دریایی و پنج تن از نیروی هوایی در تایوان است.

رایزن امور سایبری و نظامی در لابرآتوار "دابل ثینک " (DoubleThink) در تایوان، گفت: درحالی که آمریکا نگفته این نظامیان در تایوان مشغول به چه کاری هستند، اما این می‌تواند یک سیگنال قوی برای چین باشد. احتمال بروز تشدید تنش‌ها احتمال دارد.

هنوز مشخص نیست که آیا این آمار شامل یگان عملیات ویژه آمریکا و تفنگداران است که در تایوان هستند تا به ارتش محلی آموزش بدهند، یا اینکه افسرانی هستند که در برنامه‌ریزی و عملیات وزارت امور خارجه آمریکا حضور دارند.

حضور این افراد اکتبر توسط رئیس جمهوری تایوان و پس از آن تایید شد که وال استریت ژورنال دو مطلب را درباره این مساله منتشر کرد که این افراد دست‌کم یک سال است که در تایوان به سر می‌برند.

وزارت امور خارجه آمریکا درباره حضور ارتش این کشور در تایوان اظهارنظری نکرده اما ارتش ایالات متحده تصاویری بی‌سابقه را همین اواخر سال گذشته میلادی از کلاه سبزهای ارتش این کشور که به سربازان تایوانی آموزش می‌دهند، منتشر کرد.

آنها همچنین موضوع گزارش "تایوان نیوز" در سال گذشته میلادی بودند، گرچه در آن زمان مقامات آمریکایی و تایوانی حضور آنها را تکذیب کردند.

آمریکا هزاران نیروی نظامی را از دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی در تایوان و در نخستین بحران تنگه تایوان در ۱۹۵۴ مستقر کرد اما آنها در ۱۹۷۲ تایوان را ترک کردند، پس از آنکه چین و آمریکا ابلاغیه رسمی شانگهای را امضا کرده و روابط بین دو کشور عادی شد.

پس از آنکه در سال ۱۹۷۹ آمریکا رسما روابطش را با تایوان قطع کرد، تعداد کمی از تفنگداران آمریکایی به عنوان وابسته در موسسه آمریکایی در تایوان که سفارت غیر رسمی آمریکا در این جزیره است، ماندند.

رایزن امور سایبری و نظامی در لابرآتوار دابل ثینک در تایوان همچنین گفت: حضور ارتش ایالات متحده اگر به طور رسمی تایید شود، به نوعی آزمایش خط قرمز چین است چرا که یکی از شروط اصلی برای نزدیکی اولیه ایالات متحده و چین در دهه ۷۰ میلادی این بود که واشنگتن باید نیروهای خود را از تایوان خارج کند.

در ابلاغیه امضا شده بین آمریکا و چین، واشنگتن اعلام کرداین ابلاغیه به نفع یک سازش صلح‌آمیز مساله تایوان به وسیله خود چینی‌هاست و متعهد شد تا تمامی نیروهایش را از تایوان خارج کند.

این مقام مسئول همچنین اوضاع کنونی در تایوان را یک تنش توصیف کرد که می‌تواند به راحتی و بدون هزینه مضاعف کاهش یابد.

بر اساس گزارش پنتاگون، چین قصد دارد تا ۲۰۳۵ کارزار مدرن کردن ارتش خود را پیش ببرد و این مساله ممکن است یک عملیات نظامی را علیه تایوان در پی داشته باشد.

روابط بین تایپه و پکن از زمان انتخاب تسای اینگ ون به عنوان رئیس جمهوری تایوان که رسانه‌های چینی او را "جدایی‌طلب" معرفی می‌کنند، تیره و تار شده چرا که حزب سیاسی او اتحاد نهایی با چین را تایید نمی‌کند.

با تشدید تنش‌ها در تنگه تایوان در سال گذشته میلادی، جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرد در صورت حمله به تایوان، کشورش از آن حمایت خواهد کرد، گرچه سیاست رسمی واشنگتن همچنان مبهم‌ است و قول دفاع از تایوان را نمی‌دهد. در قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹ آمده که واشنگتن قوانین و خدمات دفاعی را در اختیار تایوان قرار خواهد داد تا به این جزیره اجازه دهد از خود در برابر حمله دفاع کند؛ رویکردی که واشنگتن از طریق فروش تسلیحات به تایوان از آن استفاده کرده است.

اظهارات بایدن از سوی مقام‌های کاخ سفید اصلا رد نشده و آمریکا تنها کشوری نیست که چنین حمایتی را برای تایوان در نظر گرفته است.

پیشتر شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن هم گفته بود که اگر چین به تایوان حمله کند، کشورش و آمریکا بی‌تفاوت نخواهند بود. دولت استرالیا هم پس از آنکه پیمان امنیت سه‌جانبه با آمریکا و انگلیس موسوم به آکوس را امضا کرد، گفته که کاری مشابه به توکیو در قبال تایوان انجام می‌دهد.

"بیل شارپ" که از دانشگاه ملی تایوان در ۲۰۲۰ بازدید کرد و درباره تاریخ و دفاع تایوان مطالبی را می‌نویسد، گفته است: آمریکا نشان داده که حمایت از تایوان یک "تاکتیک سالامی" است که با سفرهای مکرر اعضای کنگره آمریکا و سایر افراد عال‌ رتبه این را نشان داده است؛ تاکیک مطرح شده شیوه‌ای است که با آن یک عنصر ائتلاف دولتی با نابود کردن بخش به بخش احزاب مخالف، قدرت را در انحصار می‌گیرد. در یک سال و نیم گذشته بسته‌های تسلیحاتی متعددی به تایوان فروخته‌ایم.

او ادامه می‌دهد: با توجه به ادامه تهدیدهای چین برای تایوان، تلاش می‌کنیم تا حد امکان کمتر پر تنش رفتار کنیم تا به چین بفهمانیم که امنیت تایوان برای ایالات متحده بسیار مهم است.

شارپ می‌افزاید: پرسنل نظامی اضافی ایالات متحده ممکن است در تایوان باشند تا به اعضای ارتش تایوان نشان دهند که چگونه از آخرین تسلیحات خریداری شده توسط تایپه استفاده کنند، یا به آنها استفاده از تاکتیک‌های قایق لاستیکی کوچک برای کمک به دفاع از جزایر دورافتاده مانند جزایر پراتاس را آموزش دهند.

این جزایر خالی از سکنه توسط تایوان اداره می‌شوند، اما نزدیک به قاره آسیا و پایگاه‌های نظامی چین در جزیره "هاینان" قرار دارند که آنها را به هدف آسانی برای پکن تبدیل می‌کند. این جزایر خالی از سکنه همچنین دارای ارزش استراتژیک هستند چرا که در مدخل ورودی و خروجی کانال "باشی" و تنگه تایوان قرار دارند که می‌تواند به چین دسترسی به اقیانوس آرام غربی را بدهد.

بیل شارپ افزود: حمله به تایوان می‌تواند راهی راحت برای شرمسار کردن تایوان و ایالات متحده بدون تلفات غیرنظامی باشد. حاضرم شرط ببندم که حداقل چند تن از پرسنل نظامی آمریکا در جزایر بی‌سکنه پراتاس هستند تا به نیروهای تایوان آموزش دهند. این تضمینی است که چین به این جزایر حمله نخواهد کرد چون این اقدام می‌تواند منجر به مرگ یک آمریکایی شود و روابط واشنگتن و پکن را تحت تاثیر مضاعف قرار دهد.

انتهای پیام


11349358
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه مصر در دیدار با وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا از لندن خواست تا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون سوریه از حملات موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف شهر دمشق پایتخت این کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به شرایط وخیم نوار غزه تأکید کرد که خوابیدن در این منطقه مانند دراز کشیدن در تابوت است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت «افزایش اختیارات متخصصان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی به مدت یک سال» را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه های محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی تاجیکستان تمامی بستگان یکی از عوامل حمله تروریستی به مجتمع «کروکوس» را دستگیر کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی عضو پارلمان انگلیس، تمایل نداشتن دولت لندن برای استرداد موسس پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» به آمریکا را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگی ناریشکین در سفر به پیونگ یانگ با وزیر امنیت کره شمالی دیدار و در مورد مسائل امنیت منطقه ای گفتگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر رسانه‌ای دولت غزه از جنایات جدید رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا پرده برداشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است