علمی فناوری 22:36 - 26 تیر 1398

۴ سناریوی پیش روی صنعت فناوری اطلاعات

به گزارش خبرنگار مهر، امیر ناظمی عصر امروز در نشست ایران هوشمند گفت: این سناریوها بر اساس پژوهش‌هایی در سازمان فناوری اطلاعات بنا شده و نگاهی گذرا به وضعیت آینده صنعت فناوری ایران دارد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: نگاه اول مبتنی بر تکنولوژی است اما طبق مطالعات انجام شده سناریوهای مذکور به غیر از تکنولوژی به موارد دیگری نیز وابسته هستند.

وی در این باره افزود: به عبارت دیگر سناریوها، آینده‌های مختلفی هستند که احتمال وقوع آنها وجود دارد و در صورت وقوع هر کدام از آنها، وضعیت ما متفاوت خواهد بود. در ۲۰ سال آینده نیروهای مختلفی وضعیت صنعت را تشکیل می‌دهند. این موارد مجموعه‌ای از نیروهای پیشرو در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فناورانه و زیست محیطی هستند. ما پیشرانه‌های اصلی را شناسایی کردیم. علاوه بر آن سوالی که داشتیم آن بود که عدم قطعیت‌های کلیدی پیش روی ما چیست؟ به نظر می‌رسد دو عدم قطعیت جدی در این حوزه در صنعت ایران و جهان وجود دارد.

وی افزود: نخستین عدم قطعیت آن است که آیا بین بازیگران کلیدی این صنعت نوعی درگیری روی می‌دهد یا شاهد همکاری میان آنها خواهیم بود.

ناظمی ادامه داد: دومین عدم قطعیت مربوطه به اجتماع است. آیا از لحاظ اجتماعی، جامعه اعتماد می کند و مشارکت جو است؟ آیا پذیرای تحولات حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود یا با دیده شک و تردید به آن نگاه می‌کند.

وی در ادامه گفت: این ۲ عدم قطعیت چهار سناریو بوجود می‌آورند. در حال اول شاهد رقابت و همکاری بین بازیگران صنعت هستیم و جامعه هم اعتماد می‌کند و پذیرای تغییرات است. این سناریو مغز جهانی خصوصی سازی شده، نامگذاری شده است. در این سناریو بازیگران مختلف از ابزارهای فناوری و اینترنت اشیا استفاده می‌کنند و پروتکل‌های یکسانی در سراسر صنعت ایجاد می‌شود و بازیگران جهانی با هم همکاری می‌کنند. در این سناریو، اصل دستیابی به دیتا و بیگ دیتا خواهد بود.

معاون وزیر ارتباطات همچنین به سناریو دوم پرداخت و گفت: در این سناریو اعتماد عمومی وجود دارد اما رقابت و درگیری میان شرکت‌ها و کشورها نیز وجود دارد و نوعی نزاع درباره فضا و طیف شکل می‌گیرد. در این حالت، کشورها و کمپانی‌ها بر سر داده‌ها با یکدیگر نزاع می‌کنند. آنها سعی می‌کنند از دارایی‌های خود دفاع کنند. این روند نوعی برگشت به ملی گرایی است.

وی اظهار داشت: در سناریو سوم بین شرکت‌ها و کشورها نزاع وجود دارد و مردم هم در خصوص استفاده از فناوری مشکوک و نگران هستند. آنها بیم آن دارند که از اطلاعاتشان سوءاستفاده شود. این سناریو Kingdom of Dark Webنام دارد و بر سر دستیابی به اطلاعات غیرمشروع است. در این وضعیت به فناوری اطلاعات به مثابه اسلحه نگاه می‌شود، اما امنیت رشد می‌کند. در این سناریو کسب و کارهای الکترونیک رشد کمتری را تجربه می‌کنند.

ناظمی گفت: در سناریو چهارم شرکت‌ها همکاری می‌کنند اما مردم نسبت به استفاده از فناوری ها مقاومت می‌کنند و شک دارند. این وضعیت هوشمندی به تعویق افتاده نام دارد. در این وضعیت، فناوری وجود دارد اما افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند. مثلاً افراد تمایلی به استفاده از حسگرها و اینترنت اشیا ندارند. در این حالت، دولت‌ها داده‌های کلان را جمع آوری می‌کنند و برای این منظور از فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: در صورت وقوع هر کدام از این سناریوها سرنوشت صنعت تغییر می‌کند. در هر کدام از سناریوها برخی از حوزه‌ها رشد می‌کنند اما دینامیک و پویایی بازیگران این عرصه به تحقق سناریوها منجر می‌شود.


10180942
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تخصیص اعتبار به دانشجویان، با در نظر گرفتن دولتی یا غیردولتی بودن مراکز آموزشی، از مواردی است که درباره آن اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۳۱ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران بر اهمیت برنامه پروفیلاکسی و ضرورت تامین مستمر دارو‌های بیماران هموفیلی تاکید کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا شرکت کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۲ میلیون دانش آموز حافظ کل قرآن هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات درباره قطعی پیام‌رسان‌های داخلی نکاتی را بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نشست شورای سیاستگذاری رویداد ملی صنایع خلاق مانوین به همت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت ثبت نام داوطلبان در آزمون پذیرش در دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۴۰۳ تا ۳۱ فروردین ماه تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت مدیره سندیکای دارویی ایران گفت: تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل ضروری است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است