اجتماعی 15:29 - 06 بهمن 1398
سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص حواشی عمارت اقدسیه و کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد.

ورود کمیسیون حقوقی شورا به کمک ۸ میلیاردی شهرداری به جشنواره فیلم فجر

به گزارش ایسنا، علی اعطا عصر امروز در نشست خبری هفتگی خود با بیان این‌که بنا داریم نشست‌های خبری شورا را به صورت هفتگی برگزار کنیم، اظهار کرد: در این نشست‌ها مسائل جاری مربوط به شهر بررسی خواهد شد.

وی با بیان این‌که در روزهای اخیر در رابطه با فروش خانه گلستان بحث‌های زیادی مطرح شده که البته توضیحات زیادی در این رابطه بیان شده است، گفت: جای خوشحالی دارد که رسانه‌ها در این حد به موضوعات میراثی حساسیت نشان می‌دهند و این دستاوردی برای جامعه فرهنگی کشور از حیث توجه به میراث فرهنگی محسوب می‌شود، اما در رابطه با موضوع خانه خیابان گلستان که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شده نکاتی را بیان خواهم کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این‌که در سال ۱۳۰۹ در مجلس شورای ملی قانونی تحت عنوان قانون راجع به حفظ آثار ملی تصویب می‌شود که در ماده اول آن عنوان می‌شود که برای ثبت آثار ملی قید زمانی پایان سلسله زندیه در نظر گرفته می‌شود و دولت مکلف می‌شود از کلیه آثار ملی که تا آن زمان معلوم و مشخص است فهرستی تهیه کند، اظهار کرد: در سال ۵۲ قانون دیگری تحت عنوان ثبت آثار ملی به تصویب می‌رسد که براساس آن به وزارت فرهنگ اجازه می‌دهد تا آثار غیرمنقولی که از نظر تاریخی یا شئون ملی واجد اهمیت هستند را صرفنظر از تاریخ پیدایش یا ایجاد به ثبت ملی برسانند و بعد از پیروزی انقلاب نیز در قانون اساسنامه سازمان میراث کشور تاکید می‌شود که ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست‌ آثار ملی به شرط دارا بودن یکی از شرایط تاریخی، ارزش هنری و شأن ملی نسبت به ثبت اقدام کند.

منعی برای فروش عمارت اقدسیه توسط شهرداری وجود ندارد

اعطا با بیان این‌که خانه موسوم به عمارت اقدسیه هیچ کدام از سه شرط ثبت در فهرست آثار ملی و یا قرار داشتن در فهرست بناهای ارزشمند وجود ندارد، گفت: دقت داشته باشید که منعی برای فروش این ملک توسط شهرداری به صورت قانونی، شرعی یا عرفی وجود ندارد چرا که شهرداری وظیفه‌ای برای خرید و فروش آثار میراثی ندارد و این ملک چه در تملک شهرداری باشد یا نباشد براساس اعلام نظر وزارت میراث فرهنگی باید عمل شود و فروش آن را نباید به ضوابط گره زد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این‌که اگر وزارت میراث یا دستگاه‌های مربوطه، بناهای ارزشمندی که در تملک دارند و نمی‌فروشند به دلیل آن است که قانون آنها را منع کرده است، اظهار کرد: در اصل ۸۳ قانون اساسی اگر بناها و اموال دولتی جزء میراث ملی باشد قابل انتقال به غیر نیستند، بنابراین در رابطه با ملک عمارت گلستان باید تاکید کنم که اولا تشخیص این‌که این ملک دارای ارزش است که در فهرست آثار ملی ثبت شود اظهارنظر برعهده میراث است و ثانیا قانونی در خصوص منع خرید و فروش این ملک برای شهرداری وجود ندارد، اما باید ببینیم که آیا حفظ این بنا به صلاح و صرفه شهروندان است و یا فروش آن یا صرف منابع حاصل از آن در سایر پروژه‌ها صلاح است و گرنه ثبت در فهرست میراثی قانونا، شرعا و عرفا مانعی بر خرید و فروش نیست.

ورود کمیسیون حقوقی شورا به کمک ۸ میلیاردی شهرداری به جشنواره فیلم فجر

وی در ادامه به حواشی ایجاد شده در مورد کمک شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی شورا حساسیت در این خصوص دارد و ابراز نگرانی در این خصوص کرده است.

عطا با بیان این‌که شورای شهر پنجم به مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته به گونه‌ای که در حال حاضر به دنبال آن است که در حوزه آموزش و پرورش و سینما ارتباطاتی ایجاد کنند تا در ساعات خالی دانش آموزان از سینماها منتفع شوند، ادامه داد: کمیسیون فرهنگی موضوع کمک را به کمیسیون حقوقی ارجاع داده است تا بررسی بیشتری صورت گیرد که آیا این کمک هشت میلیاردی که بخش زیادی از آن غیرنقد بوده، در حدود و اختیارات و جزو مصوبات بوده یا نه؟.

وی در مورد خانه گلستان نیز با بیان این‌که لیست املاک قابل فروش همواره در پیوست لایحه بودجه وجود دارد اما این ملک در لیست مصوب بودجه نبود، ادامه داد: لازم است که اگر تصمیم به فروش این ملک دارند مراتب را به شورای شهر اطلاع دهند، اما تلقی ما این است که در مورد این موضوعات شهرداری باید نسبت به اغنای افکار عمومی اقدام کند و این یک ضرورت است.

صدور پروانه برای ساخت برج در مجاورت دریاچه چیتگر قانونی نبود

وی در مورد سرانجام تذکرش درباره ساخت برج در مجاورت دریاچه چیتگر، اظهار کرد: کار عاقلانه‌ای نیست که در چشم‌انداز یک مجموعه گردشگری یک برج ساخته شود و این در حالی است که روند صدور پروانه برای این برج هم قانونی نبوده، اما انتظار داریم شهرداری منطقه از طریق مراجع قانونی این پرونده را پیگیری کند.

انتهای پیام


10363332
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۸ قرار گرفته و وضعیت هوای تهران بهبود نسبی یافته و در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتل سریالی معتادان که موفق شده بود پای چوبه دار از اولیای دم یکی از قربانیانش رضایت بگیرد، سرانجام بعد از ۲۸ سال از زندان آزاد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرعشی گفت: امسال نسبت به سال گذشته عوامل بهداشت و درمان کاهش پیدا کرده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان اسلام‌شهر از دستگیری عاملان رعب و وحشت در اسلامشهر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: بیش از پنج هزار عمره‌گزار در ماه شوال به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: بیش از پنج هزار عمره‌گزار در ماه شوال به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار گودرزی گفت: چند روز پیش انتشار فیلمی از صحنه سرقت بعنف در اتوبان صدر ذهن‌ها را متوجه خود کرد و فرصتی فراهم شد تا یک بار دیگر پلیس آگاهی تهران بزرگ اشراف اطلاعاتی و توان عملیاتی و هوشمندی کارآگاهان خود را به رخ مجرمین بکشد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» خواستگار شرور وقتی از دختر مورد علاقه‌اش جواب منفی شنید با حمله به خانه او و ضرب و جرح خانواده‌اش وی را ربود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» زورگیران پل صدر تهران توسط پلیس آگاهی در مازندران دستگیر شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: تاکسی‌های اینترنتی اگر نگران راننده‌ها هستند، کمیسیون آن‌ها را کم کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است