اقتصادی 21:30 - 28 مرداد 1398

پیش‌بینی تامین ۶۰ درصد نیاز صنایع نساجی کشور با پنبه تولید داخل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزارجریبی با تاکید بر اینکه برای کشت پنبه در سال جاری ۸۲ هزار هکتار برنامه ریزی شده بود، افزود: ۹۰ هزار و ۲۵۰ هکتار پنبه به زیر کشت رفته که ۱۰ درصد از برنامه اعلام شده، بیشتر است.

وی ادامه داد: سال گذشته سطح زیر کشت این محصول ۷۰ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که امسال ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم.

هزارجریبی تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به افزایش سطح زیر کشت و با حصول عملکرد ۲۵۳۰ کیلوگرم وش در واحد سطح، برنامه تولید ۲۲۸ هزار تن وش پنبه به طور کامل تحقق پیدا کند.

مجری طرح پنبه ادامه داد: سطح زیر کشت استان گلستان ۴۸ درصد و استان اردبیل ۱۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، گفت: این استان‌ها از استاهای مورد هدف برای افزایش سطح زیر کشت هستند.

وی افزود: استان‌های عمده سطح زیر کشت این محصول را خراسان رضوی با ۲۴ هزار و ۵۲۰ هکتار و فارس با ۱۷ هزار و ۹۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: پس از این دو استان، استان‌های گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، خراسان جنوبی بیشترین میزان سطح زیر کشت این محصول را داشته اند.

هزارجریبی با بیان اینکه از وش پنبه پس از تصفیه و تبدیل آن به الیاف در صنایع نساجی استفاده می شود، گفت: پیش بینی می شود در سال جاری حدود ۶۰ درصد نیاز کشور در این زمینه تامین شود که این میزان در سال گذشته ۴۵ درصد بوده است.

مجری طرح پنبه کشور با تاکید بر اینکه در کنار افزایش عملکرد به دنبال افزایش بهره وری آب نیز هستیم، افزود: برای این منظور سیاست های کشت مستقیم، توسعه کشت نشایی، استفاده از سیستم های ابیاری قطره‌ ای و استفاده از ارقام زودرس از مهمترین برنامه های در راستای افزایش بهره وری آب در پنبه انجام می شود.

هزارجریبی با ابراز امیدواری درباره روند مناسب بازار خرید پنبه در سال گذشته، گفت: در سال ۹۷ نیازی به حضور دولت برای خرید تضمینی این محصول وجود نداشته و کارخانه های پنبه‌پاک‌کنی و صنایع نساجی تمامی محصولات کشاورزان را خریداری کرده بودند.

وی تصریح کرد: امید می‌رود در سال جاری نیز رونق بازار پنبه ادامه داشته باشد و این رونق سبب ایجاد امید در دل پنبه کاران و افزایش سطح زیر کشت این محصول شده است.

هزارجریبی در خصوص پرداخت تسهیلات به پنبه‌کاران نیز گفت: تسهیلات برای کاشت، داشت و برداشت این محصول با معرفی کشاورزان توسط سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به بانک عامل پرداخت می‌شود و کشاورزان نیازی به سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات در بانک عامل ندارند.


10213367
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است