سیاسی 02:00 - 28 خرداد 1398
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز گفت که با از بین رفتن اثرات روانی قیمت دلار به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.

پورابراهیمی: قیمت دلار با کاهش اثرات روانی واقعی می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چند مؤلفه روی قیمت ارز اثرگذار هستند که یکی اقتصادی و دیگری غیراقتصادی است. یکی از این مولفه‌ها منابع و مصارف ارزی کشور و میزان صادرات و واردات است؛ به این معنا که هرچه تراز ما مثبت‌تر شود مدیریت نرخ ارز در اقتصاد هم راحت‌تر می‌شود؛ زیرا دستمان برای این کار بازتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: مؤلفه دیگر نرخ رشد اقتصادی است که قدرت و اقتدار اقتصادی ما را نشان می‌دهد. برای این‌که بتوانیم مدیریت کلان اقتصادی را نشان دهیم شاخص‌هایی به جز منابع و مصارف ارزی نیز اهمیت دارد. یکی از عواملی که در شرایط اقتصادی مطرح می‌شود این است که حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان چقدر است و آیا این عامل به واسطه شوک‌های ارزی و کاهش ارزش پولی ملی اثرگذار است؟ پس دسته‌ای از عوامل اقتصادی بیشترین اثر را دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار این، عوامل غیراقتصادی مثل عوامل روانی، سیاسی وغیره وجود دارند و ما معتقد هستیم عوامل سیاسی بر عوامل اقتصادی قالب شده وگرنه واقعیت اقتصاد ایران این نبود که نرخ ارز به ۱۴ – ۱۵ هزار تومان و شوک سنگین پارسال برسد و این تحت تأثیر عوامل روانی و پیش‌بینی فضای نامناسب در اقتصاد اتفاق افتاد که رفته رفته عوامل روانی از آن برداشته می‌شود و نرخ ارز هم واقعی می‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ادامه جنگ اقتصادی‌شان کارساز نیست و وارد بحث‌های نظامی شدند و وقتی بحث نظامی هم کارساز نبود وارد بحث‌های جدید مذاکره اقتصادی شدند یعنی دشمن در مقابل جمهوری اسلامی ایران به شکل دیگری رفتار می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر فضای اجماع جهانی برای کمک به ایران و تصمیم شورای عالی امنیت ملی است که واکنش اروپایی‌ها را داشته، طبیعتاً منافع ملی ما از هر منفعت دیگری بالاتر است و باید با اقتدار جلو برویم. این اروپایی‌ها را به دست و پا انداخته که راهکار اقتصادی بدهند و این به معنی گشایش در حوزه اقتصاد است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که ایران از گردنه تحریم‌ها عبور کرده تصریح کرد: هرچه علائم گشایش‌های اقتصادی بیشتر باشد اثر عوامل روانی در بازار کمتر می‌شود و اگر همین مسیر را جلو برویم واقعیت‌های اقتصادی و نرخ ارز خیلی کمتر از آن چیزی است که در بازار وجود دارد.

انتهای پیام


10152592
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از جنگ غزه، کابینه نتانیاهو دچار فروپاشی خواهد شد و مجبور است انتخابات زودهنگام برگزار کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است