اجتماعی 00:11 - 07 خرداد 1401
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح پزشک خانواده با کمبود اعتبار مواجه است گفت: درحال حاضر پزشکان خدمات درمانی پزشک خانواده به روستاها و شهرهای زیر بیست هزار نفر رایگان است و این طرح ادامه خواهد داشت.

تکمیل «پزشک خانواده» نیازمند بودجه ۲۴ هزار میلیاردی/ درمان رایگان روستاییان متوقف می‌شود؟

مصطفی رضایی رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور اظهار داشت: حدود ۱۵ سال است که طرح پزشک خانواده از مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت زیر بیست هزار نفر آغاز شده است و پزشک خانواده هنوز کماکان استمرار دارد و فعال است.

وی گفت: حدود ۸ سال قبل موضوع پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران شکل گرفت که قرار بود به صورت پایلوت اجرا شود و پس از بررسی نتایج این طرح در سایر شهرهای کشور نیز اجرایی شود و به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک و مراقب سلامت مشغول به فعالیت شوند و از فرصت بخش خصوصی و مطب‌های خصوصی برای پیشبرد این موضوع استفاده شود اما درحال حاضر متاسفانه به دلیل موانع اعتباری این طرح تقویت نشد و هم اکنون اجرای این طرح در استان‌های فارس و مازندارن با چالش‌های جدی مواجه است.

مهم‌ترین چالش اجرای طرح پزشک خانواده

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش پیش روی این طرح در این استان‌ها به موانع اعتباری برمی‌گردد گفت: اعتبار و سرانه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شده است پاسخگوی نیاز پزشکان خانواده نیست. پزشکی که در بخش خصوصی مشغول می‌شود و طرف قرارداد حوزه سلامت می‌شود تجهیزات و مطب خود را در اختیار قرار می‌دهد و همچنین مراقبی که استخدام می‌شود هزینه دارد و اعتبار فعلی دربرگیرنده هزینه‌های اجرای طرح نیست

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که با وجود کمبود اعتبار ممکن است طرح پزشک خانواده متوقف شود گفت: در اعتباارت سال سال ۱۴۰۱ نیز سرانه این دو استان آنچنان که شایسته است درنظرگرفته نشده است و مشکلات عدیده‌ای در اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه است. هرچند معاون توسعه وزارت بهداشت تاکید دارند که این موضوع در دو استان استمرار پیدا کند و مراقب سلامت تعدیل نشود و پزشکان نیز لغو قرارداد نشوند مگر اینکه پزشک خانواده با مشکل فنی مواجه باشد و نتوانند بر اساس برنامه‌های وزارت بهداشت را اجرا کنند.

رضایی افزود: بر همین اساس مقرر شده است هزینه‌های اجرای این طرح از هر منبعی که در دسترس است تامین شود و خدمات پزشک خانواده در روستاها متوقف نخواهد شد. به طور کلی از وقتی دولت جدید روی کار آمد وزیر بهداشت بارها تاکید کرده است که باید در راستای تقویت نظام شبکه گام برداریم و رییس جمهور نیز در بازدید استان البرز تاکید داشته است که پزشک خانواده اجرایی شود.

 پزشک خانواده در سه استان دیگر اجرایی می‌شود

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تصریح کرد: در همین راستا در دل سند تقویت شبکه که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری تدوین شد بحث پزشکی خانواده به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در دل سند آمد و این سند در راستای تعالی و عدالت وزارت بهداشت و در راستای سند تحول دولت مردمی است که که یکی از برنامه‌های اصلی موضوع پزشک خانواده است.

وی با بیان اینکه سه سناریو برای تامین اعتبار پزشکی خانواده در نظر گرفتیم و اعتبارات آن پیش بینی شده است گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا پزشک خانواده در سه استان دیگر اجرایی شود و تعداد استان‌های بیشتری به این طرح افزوده شود، از اعتبارات پیش‌بینی شده مبلغ چشمگیری محقق نشده است و مقرر شده است تا برنامه مشخص خود را خدمت رییس جمهور تقدیم کنیم تا تامین اعتبار صورت گیرد و زمینه اجرا فراهم شود.

پزشک خانواده ۲۴ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تاکید کرد: استان‌های فارس و مازندران در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان کمبود بودجه دارند ولی اجرای پزشک خانواده در بخش شهری و روستایی حدود ۲۴ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد که بخشی از آن را سازمان‌های بیمه‌گر تامین اعتبار می‌کنند. در مجموع اگر بتوانیم همگرایی در تامین اعتبار بین سازمان بیمه‌گر و سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد می‌توانیم این طرح را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه در روستاها و شهرهای زیر بیست هزار نفر بیمه‌ها خدمات پزشک خانواده را پوشش می‌دهند توضیح داد: این خدمات به صورت رایگان به مردم این مناطق ارائه می‌شود.

پزشک خانواده سرمایه‌گذاری در نظام سلامت است

رضایی افزود: اعتبارات و منابع، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت سه ضلع برای اجرای پزشک خانواده است. اگر موانع پرونده الکترونیک و یکپارچه شدن آن در بخش خصوصی، دولتی و در سطح یک و دو و سه انجام شود و پرونده الکترونیک شکل گیرد در آن قالب نظام ارجاع به راحتی شکل خواهد گرفت. با اجرای طرح پزشک خانواده بسیاری از هزینه‌های درمان کاهش پیدا خواهد کرد. بسیاری از خدمات ما در سطح یک خدمات پیشگیرانه هستند به طور مثال خدمات غربالگری سرطان است که یکی از آنها غربالگری سرطان روده بزرگ است.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اظهار داشت: هزینه غربالگری این بیماری با هزینه سرسام آور شیمی درمانی قابل مقایسه نیست و پیشگیری و سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و غربالگری قطعا به نفع نظام است و تنها راه سرمایه‌گذاری در نظام بهداشت اجرای پزشک خانواده است.

وی گفت: در مناطق روستایی و شهرهای زیر بیست هزار نفر کمبود نیرو نداریم اما در مناطق دور دست با کمبودهایی مواجه می‌شویم که کمبودها از طریق پزشک طرحی جبران می‌شود اما به طور کلی در مناطق روستایی کمبود پزشک نداریم و در مناطق شهری نیز از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/


11575357
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است