سیاسی 09:43 - 27 مهر 1397
مافی در کمیته حمایت از حقوق کودکان اتحادیه بین‌المجالس جهانی:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مواضع کشورمان در خصوص حقوق کودکان را در کمیته حمایت از حقوق کودکان اتحادیه بین‌المجالس جهانی بیان کرد.

ایران در صدد تضمین رعایت حقوق کودکان و پرورش آن‌ها در فضای عاری از خشونت است

به گزارش ایسنا، متن سخنرانی پروانه مافی در خصوص حقوق کودکان در کمیته حمایت از حقوق کودکان اتحادیه بین‌المجالس جهانی به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران با هدف تضمین ایفای حقوق همه کودکان در سال 1373 پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را امضا کرد و پروتکل الحاقی پیمان‌نامه در خصوص خرید و فروش، خودفروشی و هرزه‌نگاری کودکان را نیز در سال 1383 برای تصویب به مجلس ارائه نمود. احترام به کرامت انسانی ایجاب می‌کند که کودک به عنوان یک انسان دارای حقوق برابر با دیگران انگاشته شود. برخورداری از حقوق برابر برای کودکان مستلزم حمایت همه جانبه از آنان است. این امر از یک سو،‌ از اندیشه عدالت‌ورزی بشر برای دستیابی به سعادت فردی و اجتماعی نشأت می‌گیرد و از سوی دیگر از ضعف و رشد نیافتگی جسمی و ذهنی کودک و عدم توانایی وی در استیفای حقوق خویش و در نتیجه نیاز او به حمایت و مراقبت‌های ویژه ناشی می‌شود.

پارلمان جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق حقوق همه جانبه افراد زیر 18 سال که بیش از 22 میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی حدود 30 درصد از کل آن را تشکیل می‌دهند، اقدامات متعددی را انجام داده است. دستاوردهای حاصله در عرصه هنجارسازی عبارتند از تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 1381، گنجاندن مقررات مربوط به دادرسی ویژه کودکان در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و قانون آئین دادرسی کیفری و اصلاحیه مصوب 1394 تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست در سال 1392، تصویب کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، تهیه پیش‌نویس لایحه پلیس اطفال و نوجوانان و آئین‌نامه اجرایی کانون‌های اصلاح و تربیت،‌ تصویب قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 . دستاوردهای حاصل از این قوانین و هنجارها در عرصه ساختاری و اشکال متعددی متبلور شده‌اند که به قرار ذیل می‌باشند:

تشکیل مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی، راه اندازی خطوط تلفن 123 و 148، استقرار پلیس ویژه کودکان در برخی مراجع انتظامی به صورت آزمایشی و طرح مباحث کودکان در کارگروه‌های بانوان و خانواده استانداری‌های تشکیل و راه اندازی مراجع قضایی خاص،‌ اطفال و نوجوانان، ایجاد و توسعه دفاتر حمایت از زنان و کودکان در دادگستری .

انتهای پیام


9947108
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت پرویز داودی را تسلیت گفتند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره ریز پرنده‌های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با صدور پیامی از حمایت‌ها و پشتیبانی ملت ایران پس از عملیات پیروزمند «وعده صادق»، تشکر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ظهر امروز مراسم ختم پرویز داودی معاون اول دولت نهم برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به صورت تلفنی گفتگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره «ریز پرنده» های منهدم شده در اصفهان نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آب و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید لشگری به این استان ارسال شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است