استانی 09:13 - 26 تیر 1398
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان:
رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه تنها از 10درصد قابلیت بیابان‌های استان استفاده شده است، گفت: برای توسعه این قابلیت بهتر است از سوی سرمایه‌گذاران در مناطق بیابانی، سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شود.

تنها از 10 درصد قابلیت‌ بیابان‌های اصفهان استفاده کرده‌ایم

حسینعلی نریمانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود برخی بیابان‌های دست ساز نوع بشر که در نزدیک اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: دشت سگزی با واقع شدن در 25 کیلومتری اصفهان به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مراکز استراتژیک همچون فرودگاه، راه آهن، راه های مواصلاتی و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

وی افزود: کوره های گچ، معادن خاک رس و خاک و شن موجود این منطقه در طول30 تا 40 سال گذشته به طور مرتب رسوبات را وارد دشت سگزی کرده و سپس این ذرات با حرکت از طریق باد، گرد و غبار ایجاد می کند.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از سال 58 تا به امروز بیش از 10هزار هکتار عملیات بیایان زدایی در دشت سگزی انجام و جنگل دست کاشت ایجاد شده است، گفت: با انجام عملیات بیابان زدایی بخش عمده ای از رسوبات و فرسایش بادی این منطقه را کنترل کرده ایم.

نیازمند مطالعات زیست محیطی هستیم

وی با بیان اینکه یکی از محاسن مناطق بیابانی وجود رسوبات و ریزدانه هایی از جمله گچ است، اظهار کرد: در دشت سگزی برخی کوره های گچ و آجر از این رسوبات برای پخت آجر و گچ استفاده می کردند، در این شرایط کمترین ذرات رسوبات نیز با کمترین سرعت باد جابجا و منجر به ایجاد گرد و غبار می شوند، بنابراین اگر بخواهیم برای یک کار اقتصادی برنامه ریزی کنیم نیازمند مطالعات زیست محیطی آن هستیم.

نریمانی تاکید کرد: دشت سگزی به دلیل وجود این رسوبات با توجه به نزدیکی به شهر اصفهان، فرودگاه، راه آهن و ... مکان مناسبی برای انجام کارهای صنعتی نیست، چرا که با کمترین سرعت باد ذرات رسوب جابجا و منجر به شکل گیری طوفان گرد و غبار می شود که به بخش های مختلف آسیب می زند.

وی با بیان اینکه ذرات ریز منجر به شکل گیری گرد وغبار و آسیب به صنایع آسیب و همچنین مسدود شدن جاده‌ها می شود، گفت: در سال 94 به دستور فرمانداری کارگروهی تشکیل شد تا به عنوان متولی بیابان زدایی کشور اقدامات مربوط به نهال کاری را در منطقه انجام دهد، همچنین محیط زیست و صنعت و معدن موضوع تعطیلی معادن و کوره های گچ و آجر را باید پیگیری کنند. 

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: از 94 تاکنون از سوی منابع طبیعی حدود یک هزار  نهال کاری در پایگاه برای ایمن سازی فرودگاه اصفهان و حدود 2 هزار و 400 هکتار نهال کاری نیز در دشت سگزی انجام شده است تا بخش عمده‌ای از مناطق گردوغبار خیز را کنترل کنیم.

وی در خصوص اینکه از چند درصد ظرفیت و پتانسیل بیابان ها درآمدزایی می شود، اضافه کرد: به صورت کلی بیابان‌ها قابلیت گردشگری دارند و بخشی از عناصری که می توانیم از کویر استخراج کنیم مربوط به انرژی خورشیدی است، همچنین در اصفهان به صورت پراکنده بحث‌های گردشگری و اکوتوریست وجود دارد.

نریمانی با بیان اینکه تنها از 10درصد قابلیت بیابان های استان استفاده شده، اما باید به 90 درصد این قابلیت توجه و نسبت به بهره برداری از آن برنامه ریزی درستی انجام دهیم، گفت: برای توسعه این قابلیت بهتر است از سوی سرمایه گذاران در مناطق بیابانی، سرمایه گذاری مناسبی انجام شود و خوشبختانه بهره برداری از 10 درصد قابلیت های بیابان های استان تاکنون نتایج خوبی به لحاظ جذب گردشگر داخلی و خارجی و اشتغالزایی به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت و پتانسیل بخش انرژی خورشیدی به وزارت نیرو مربوط می شود، افزود: برای این موضوع در سال 96 متقاضی وجود داشت که باید پیگیر آن باشیم. 

اصفهان می تواند قطب انرژی خورشیدی کشور باشد

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان می‌تواند قطب انرژی خورشیدی کشور باشد، اما نیازمند سرمایه گذاری از سوی وزارت نیرو است، تصریح کرد: بهره گیری از انرژی خورشیدی موجب حفظ مناطق کویری و درآمدزایی خواهد شد.

وی در خصوص اینکه چند درصد گرد و غبار استان مربوط به بیایان ها می شود، ادامه داد: هر طوفان و گرد و غبار از مناطق بیابانی حاصل می شود که پوشش گیاهی ندارد، اما یکی از سه طوفان اخیر اصفهان، داخل استانی بوده که گرد و غبار از مناطق بیابانی نایین، اردستان و دشت سگزی به سمت شهر اصفهان حرکت کرد.

نریمانی خاطرنشان کرد: 60 درصد سه طوفان اخیر خارج از استان بود و 40 درصد دیگر در داخل استان رخ داد که لازم است در این زمینه براساس اعتبارات موجود برنامه ریزی کنیم و جهت تهیه نسخه اجرایی، مطالعاتی در منشاء یابی آن انجام شود.

وی افزود: محیط زیست موظف است مطالعات منشایابی داخلی و خارجی را انجام دهد و در این زمینه به منابع طبیعی اطلاعات لازم را برای طراحی انواع منشا مدل ها ارائه دهد.

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه با اجرای طرح بیابان زدایی اصفهان طی 45 سال گذشته 307 هزار هکتار از شن های روان در شمال و شرق استان کنترل شد، تصریح کرد: استان اصفهان از لحاظ تجربه کافی در خاورمیانه و آسیا حرف نخست را می زند که البته نیازمند مطالعات و منشاء یابی دقیق برای مقابله با بیابان زایی هستیم.

انتهای پیام


10179935
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است