سیاسی 21:46 - 01 مرداد 1396
‌۲۹ اردیبـــهشت که انتخابات برگزار شد یکی از موعدهایی بود که دولت ترامپ باید دوره «لغو تحریم» را برای ایران تمدید می‌کرد؛ در آن بحبوحه انتخاباتی؛ حواس کمتر کسی متوجه این مناسبت بود،

اما یک منبع مطلع در وزارت خارجه به همشهری گفت که در همان روز وزارت خارجه تمام سناریوهای احتمالی برای خروج ترامپ از برجام و عدم‌تمدید دوره لغو تحریم‌ها را آماده کرده و به اطلاع مقامات عالی رتبه کشور رسانده بود؛ این اتفاق تقریبا 2‌ماه بعد یعنی 30تیرماه هم که قرار بود گزارش جدید وزارت خارجه آمریکا درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای؛ به کنگره ارسال شود هم تکرار شد. در همان مقطع مجددا ایران سناریوهای خود را برای خروج احتمالی آمریکا از برجام و نقض عهد آمریکا چیده بود. اما این سناریوها چیستند؟

  • متن و فرامتن برجام

سید عباس عراقچی که به‌عنوان نماینده ایران در نشست کمیسیون برجام در وین حضور یافته بود بعد از پایان این نشست گفته بود جمع‌بندی جلسه را به تهران منتقل می‌کنیم. او گفته که ما گزینه‌های مختلفی در ارتباط با بدعهدی‌های آمریکا در دسترس داریم. برخی از این گزینه‌ها در متن برجام است و برخی از گزینه‌ها در دستورات مجلس، شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری وجود دارد و اینها همه ملاک ما خواهد بود. در واقع بعد از نشست وین؛ تصمیم‌گیری درباره اینکه چه اقدامی از سوی ایران صورت بگیرد به‌نظر نهایی کمیسیون نظارت بر برجام موکول شد.

علی اکبر ولایتی یکی از اعضای این کمیسیون گفته است باید پس از بازگشت آقایان ظریف، عراقچی و روانچی به ایران نتیجه گفت‌وگو‌های آنها را بشنویم و ان‌شاء‌الله تصمیم مشترکی در این خصوص خواهیم گرفت. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان شکایت به کمیسیون مشترک برجام را یکی از راهکارهای ایران دانسته ولی گفته که این همه آن چیزی نیست که ایران در دسترس خود دارد. او در گفت‌وگویی که اخیرا با نشریه نشنال اینترست داشت در همین باره گفت: اگر مسئله نقض عمده یا آنچه در متن توافق هسته‌ای عدم‌اجرای قابل توجه تعریف شده است، باشد ایران گزینه‌های دیگری را شامل خروج از توافق هسته‌ای پیش رو دارد.

  • اراده کنیم گاز تزریق می‌کنیم

محمد جواد ظریف که یکی از اعضای کمیسیون نظارت بر برجام است، در گفت‌وگو با چارلی رز در شبکه پی‌بی‌اس به نکته‌ای اشاره کرد که می‌تواند برای روزی که آمریکا قصد خروج از برجام را داشته باشد مورد تامل آمریکایی قرار بگیرد. چارلی رز از ظریف پرسید: طبق اعلام دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان، شما هنوز برای داشتن توانمندی هسته‌ای، اشتیاق زیادی دارید. ظریف پاسخ داد: ما همین الان نیز توانمندی هسته‌ای داریم و از گزینه سلاح هسته‌ای، چشم‌پوشی کرده‌ایم. این توانمندی هسته‌ای را علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و مسئول بخش فنی مذاکرات در سخنرانی اخیر خود در مشهد به رخ کشید؛ او که یکی دیگر از اعضای کمیسیون نظارت بر برجام است با این هشدار که «ان‌شاءالله ترامپ برجام را پاره کند تا ببینیم چه می‌شود»، فقط یک نمونه از توانایی ایران را به رخ کشیده و گفته بود: یعنی اراده کنیم فردا به سانتریفیوژهای فردو، اورانیوم تزریق می‌کنیم.

  • ارجاع به تصمیم مجلس

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و دیگر عضو کمیسیون نظارت بر برجام هم اخیرا در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24گفته است وقتی آمریکایی‌ها از توافق خارج شوند ایران به‌طور کامل یک شرایط جدید خواهد بود. او از خط قرمزهای ایران در زمینه نقض عهد آمریکا صحبت کرده و گفته است: خودمان را برای زمانی که آمریکا بخواهد از توافق خارج شود، آماده کرده‌ایم. حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و عضو دیگر کمیسیون نظارت بر برجام هم از آمادگی ایران برای چنین روزی سخن می‌گوید. او در جلسه هیأت دولت در چهارشنبه گذشته به نقض عهدهای آمریکا اشاره کرده و گفته بود مطمئنا اگر آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌هایی را تحت هر عنوان و بهانه علیه ما اعمال کنند، ملت بزرگ ایران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شورای اسلامی نیز متقابلا مصوباتی خواهد داشت.


9287368
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است