گوناگون 10:57 - 29 دی 1398

برگزاری مسابقات قرآن تنها یکی ازوظایف مرکز قرآنی سازمان اوقاف است

مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتکو با خبرنگار مهر در خصوص پاره از ابهامات درباره مسابقات بین المللی قرآن گفت: نگاه ما در مسابقات بین المللی که در مشهد برگزار می‌شود تقویت مسابقات استانی و استاندارد سازی است. نگاهمان را باید به مقوله مسابقات تغییر دهیم. استانداردسازی سالن مسابقات، صوت، داور و غیره مهمترین اصلی است که می‌خواهیم در سال ۹۹ انجام داده و در سال ۱۴۰۰ به عرصه ظهور برسانیم.

وی با اعلام اینکه هنوز سیستم گزینش داور و ساز و کار انتخاب آنها معلوم نیست، افزود: باید مسائل مربوط به مسابقات استاندارد سازی شود. اینکه تا قبل به چه صورت بوده است برخی از نحوه عملکردها مشخص است، اما اینکه به جزئیات پرداخته شود خیلی آشکار نیست. به عنوان مثال هنوز نحوه انتخاب و گزینش داور مشخص نیست.

رئیس مسابقات بین المللی قرآن در خصوص هزینه کرد مسابقات قرآن گفت: با توجه به نحوه بودجه بندی باید فکر اساسی در خصوص هزینه‌های مرتبط با مسابقات انجام دهیم که قابل دفاع باشد. یکی از سیاست‌های ما در دوره سی و هفتم این است که نیروی کمتری از مرکز به محل برگزاری مسابقات انتقال دهیم. نباید بگوئیم چون کار در استان برگزار می‌شود در همان بخش استان باقی بماند. باید به عنوان یک فعالیت بین‌المللی به آن نگاه شود. لذا باید کمک شود تا از حداکثر ظرفیت استان خراسان رضوی استفاده کنیم تا در این شرایط اقتصادی هزینه‌های کمتری تحمیل شود.

وی با اعلام اینکه با برگزاری یک مسابقه بین المللی نمی‌شود مشکلات قرآنی جامعه اسلامی را برطرف کرد، افزود: باید در کنار مسابقات کارهای دیگر نیز تعریف کنیم تا بتوانیم به توسعه و گسترش فرهنگ قرآنی کمک کنیم، لذا ما امسال تنها بر روی اصل مسابقات تمرکز کرده‌ایم و برنامه‌های جنبی را در خود مسابقات کمتر کرده‌ایم، تلاش می‌کنیم تا فضای استان و کشور را درگیر کنیم، اما چندان به برنامه‌های جنبی نخواهیم پرداخت تا هم هزینه‌ها افزایش نیابد و هم اصل مسابقات تحت تأثیر قرار گیرد.



قره شیخلو با تأکید بر اینکه تصمیمات سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قبل از ورودش به مرکز امور قرآنی نهایی شده بود، اظهار داشت: امسال تقریباً اصل تصمیم گیری ها انجام شده بود و ما بنا را گذاشتیم که توجه بیشتری به مسابقات شهرستانی و استانی داشته باشیم. همچنین در تلاشیم که بتوانیم افزایش اندک و مختصری نیز در جوایز برگزیدگان مسابقات بین المللی در حد تکلیف خود داشته باشیم. باید میزان جوایز تابعی از هزینه کل مسابقات باشد و این تابع در تمامی بخش‌ها لحاظ شود، برخی مواقع شاهد هستیم که ۹۹ درصد هزینه مسابقات برای موارد دیگر و یک درصد برای جایزه باقی می‌ماند، که اعمال این تغییرات کارهای زمان بری است.



مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: باید در استاندارد سازی جدید تعاریفی را مشخص کنیم. تعریف کنیم داور تجوید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ و یا نحوه گزینش باید به چه صورت باشد؟ متأسفانه در کشور ما اختلاف سلایق حکم فرمایی می‌کند در حالی که باید هر امری به صورت فنی بررسی و اجرا شود.

وی در خصوص افتتاحیه و اختتامیه مسابقات بین المللی در مشهد، اظهار داشت: افتتاحیه و اختتامیه سی وهفتمین دوره مسابقات بین المللی در رواق امام خمینی (ره) صحن رضوی و داخل صحن خواهد بود. از آنجایی که تا نیمه بهمن ماه تعداد شرکت کنندگان قطعی خواهد شد، لذا اطلاعات تکمیلی‌تر اطلاع رسانی خواهد شد. در سالهای گذشته به تمامی مسئولین نظام و وزرای جمهوری اسلامی ایران دعوت نامه ارسال می‌شد. امسال نیز از همه مسئولین دعوت به عمل خواهد آمد، اما باید پذیرفت که اولویت مسئولین حضور در مسابقات بین المللی نباشد. مثلاً اگر من را به عنوان مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مسابقات بین المللی تکواندو دعوت کنند، آیا در آن حضور پیدا خواهم کرد یا یک محفلی که مرتبط با کار و حوزه تخصصی ام باشد؟ ما انتظارمان از کسانی است که پست و مسئولیت فرهنگی دارند، اما با این حال از همه اولویت‌ها افتخار میزبانی اقشار جامعه را خواهیم داشت و هر کس بنا به فراخور می‌تواند حضور داشته باشد.

قره شیخلو با تأکید بر امور محوله بر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف رسالت‌های متفاوتی دارد که یکی از آنها مسابقات بین المللی است، ولی گویا پررنگ‌ترین مسأله برای این مرکز مسابقات شده است، در حالی که این مرکز امور دیگری همچون امورات مرتبط با آموزش، اداره آموزش عمومی و تخصصی هم در دستور کار دارد. هم مسابقات و هم موقوفات با گرایش وقف قرآنی با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه از جمله برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است. یکی از برنامه‌های در دست اقدام حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی قرآن دیگر کشورهای اسلامی است که سازمان اوقاف آن را برنامه ریزی می‌کند. همچنین یکی از کارها برای سال ۹۹ متوازن کردن و منسجم کردن در همه برنامه‌ها است.

ستاد حفظ را در صورت عدم مشارکت دستگاه‌ها به شورای توسعه برمی‌گردانیم

قره‌شیخلو تصریح کرد: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم دو سال است که تشکیل شده و مسئولیت آن در سال اول با شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در سال دوم با سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است. از رئیس پیشین مرکز امور قرآنی که از حافظان قرآن نیز هستند درخواست کردیم دو موضوع حفظ قرآن و وقف قرآنی را پیگیری کنند. ایشان نیز جلساتی را با اعضای ستاد برگزار کرده‌اند. اگر عزم جدی در اجرا و طراحی و اختصاص بودجه و امکانات وجود نداشته باشد، اتفاقی نخواهد افتاد. ما به عنوان اوقاف ظرفیتی داریم و می‌توانیم یک سری کارهای خاص انجام دهیم که همین کار را هم خواهیم کرد.

وی با طرح این سوال که ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم چه نقشی می‌خواهد ایفا کند، اظهار کرد: همه منتظر هستند حالا که ستاد تشکیل شده بودجه‌ای هم داده شود تا کار را انجام دهند، اگر قرار است اینگونه پیش برود که دیگر ستادی لازم نبود، اگر قرار باشد به همه بودجه بدهیم، خودمان همان را اجرا می‌کنیم. اینکه گفته شود ستادی تشکیل شود و همه شرح وظایفی داشته باشند به این معنا بوده که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه باید تکلیف این ستاد روشن شود، بیان کرد: دستگاه‌های عضو باید اعلام کنند که آیا قصد سرمایه‌گذاری برای حفظ قرآن دارند یا فقط به دنبال دریافت بودجه از این ستاد هستند. شرح وظایف یک مسئله است و اجرا و عملیات یک وظیفه دیگر است. نگارش شرح وظیفه کاری ندارد آنچه که مهم است عملیاتی شدن است. برای عملیاتی شدن، نیرو و امکانات و پشتیبانی لازم است. باید روشن شود که خود دستگاه‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری دارند یا خیر، ظاهر قضیه این را نشان می‌دهد که دستگاه‌ها انتظار دارند بودجه‌ای از طریق ستاد جذب شود تا کار کنند، اگر اینگونه باشد هیج اتفاقی نخواهد افتاد. اگر تشخیص دهیم که این ستاد اثرگذاری خود را ندارد و تنها در حد یک اسم باقی می‌ماند، به شورای توسعه نامه خواهیم نوشت که چنین ستادی را نخواهیم خواست و مسئولیت قبول نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما دو کار اصلی در زمینه حفظ داریم داریم؛ یکی فراهم کردن زیرساخت‌های حفظ است که کاری میان مدت است. فرهنگ حفظ قرآن باید به وجود بیاید اگر ما ۵۰ میلیون آدم با عادت روزانه قرآن خوانی داشته باشیم می‌توانیم امید اشته باشیم که از این آدم‌ها ۱۰ میلیون حافظ کل تربیت شود، اما چند در صد از مردم روزانه قرآن تلاوت می‌کنند؟ اصلاً همین مسئولین قرآنی خودمان هر کدام روزی چند صفحه تنها از روی قرآن می‌خوانند؟ اینها کار اوقاف و ارشاد و تبلیغات نیست و بخش عظیمی از آن بر عهده رسانه هاست. بخش دیگری نیز وجود دارد که به کارهای اجرایی باید پرداخته شود.


10351604
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است