اقتصادی 12:02 - 28 مهر 1396
طبق توافقات اخیر بین مسئولان ایران و ترکیه، شرایط حذف ارزهای رایج به ویژه دلار از مبادلات تجاری دو کشور فراهم شد.

شرایط حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و ترکیه

بر این اساس به میزان پنج میلیارد لیر و معادل آن به ریال در اختیار بانک‌های عامل دو طرف قرار گرفته تا برای گشایش اعتبار اسنادی به نفع تجار با سررسید پرداخت یک ساله مورد استفاده قرار گیرد. به عبارتی تجار می‌توانند طبق این شرایط به جای از ارزهای دلار و یورو از ارزهای محلی در مبادلات خود استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر مذاکرات جدی‌تری بین مسئولان ایرانی و ترکیه به منظور حذف دلار از مبادلات تجاری دو طرف و کاربرد ارزهای محلی صورت گرفت؛ به طوری که چندی پیش با سفر اردوغان - رئیس جمهور ترکیه - به ایران مذاکراتی در این باره انجام و در ادامه با سفر رئیس کل بانک مرکزی به این کشور توافقات دیگری در این باره انجام شد؛ به گونه‌ای که در آن بر سوآپ دوجانبه ریال ایران و لیر ترکیه تاکید شده بود. بر اساس این تفاهم ریال ایران و لیر ترکیه به سهولت قابل تبدیل به یکدیگر خواهند بود.

این در حالی است که در جریان سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور ایران به آنکارا و حضور در مذاکرات دوجانبه با نخست وزیر ترکیه سند نهایی در خصوص موضوع سوآپ دوجانبه ریال و لیر با حضور ولی الله سیف امضا شد.

بر اساس توافق شکل گرفته طرفین اعتباری می‌توانند به میزان پنج میلیارد لیر و معادل آن به ریال ایران در اختیار بانک‌های عامل دو کشور برای یکدیگر تخفیف داده و به منظور گشایش اعتبارات اسنادی به نفع تجار دو طرف با سررسید پرداخت یک ساله مورد استفاده قرار دهند.

طبق این موافقت نامه که با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی دو کشور برای تامین مالی تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم انجام شده، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل یکدیگر را خواهند داشت. این اقدام در مجموع به کاهش هزینه‌های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار هر دو طرف بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط از جمله دلار و یورو خواهد بود.

توافق برای استفاده‌های از ارزهای محلی به گونه‌ای تاکید بر انعقاد قراردادهای پیمان پولی دوجانبه است.

پیمانهای پولی روشی نوین در تاریخ مبادلات تجاری است که بر اساس توافق بین طرفین، تجارت با استفاده از پول‌های محلی انجام می شود به عبارتی دیگر به جای استفاده از پول واسط مانند دلار و یورو پول کشورهای مبدأ و مقصد مورد مبادله قرار گرفته و دیگر دلار واسطه تجاری نخواهد بود.

انتهای پیام


9487551
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ فروردین به ۲۳.۵۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز اول اردیبهشت، شاخص کل بورس ۳۴ هزار و ۱۸ واحد افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس شاهد کاهش حق الزحمه های نجومی از سوی مشاوران املاک کشور بودیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر بورس‌ها از بازگشت دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی خود خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس هم اکنون به محدوده ۲.۱۷۰.۰۰۰ رسیده و انتظار داریم از همین محدوده حمایت شده و روند صعودی جدیدی را آغاز کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اختصاص تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی زمینه را برای افزایش بیشتر متقاضیان مسکن افزایش می دهد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تسلا در پی بروز نقصی از پدال گاز خودرو‌های سایبرتراک که خطر تصادف را افزایش می‌دهد، بیش از ۳ هزار خودرو از این مدل را فراخوان می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل کامل کاغذ را از کروکی‌ها تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است