گوناگون 03:30 - 06 تیر 1396
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از وجود ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار معتاد در کشور خبر داد.

پرویز افشار با اشاره به امحای 160تن مواد و ادوات استعمال مواد‌مخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر گفت: این مراسم در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان‌شرقی و... برگزار می‌شود.رئیس کارگروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درخصوص آخرین آمار مربوط به شیوع اعتیاد در کشور گفت: آخرین آماری که در این زمینه در دست داشتیم، مربوط به سال90 بود که براساس آن یک میلیون و 325هزار فرد در کشور گرفتار اعتیاد بودند اما با تغییر الگوی مصرف موادمخدر و تغییر جنسیت مصرف‌کنندگان مواد نیازمند به‌روزرسانی آمار هستیم.

به گفته وی، امسال آمار‌گیری درخصوص شیوع‌شناسی مواد‌مخدر با نمونه آماری 60هزار نفری در مراکز استان‌ها و شهرها انجام شد که براساس نتایج این شیوع‌شناسی میزان شیوع مواد‌مخدر در کشور 5.3 محاسبه شد که این آمار بین افراد 15تا 62ساله کشور انجام گرفت. افشار تأکید کرد: رقم نهایی معتادان در کشور نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد‌مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشدجمعیت کشور با کاهش این تعداد هم روبه‌رو بوده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درخصوص آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد‌مخدر نیز گفت: در سال گذشته 3هزار و 190نفر به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر و یا مسمومیت جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 343نفر زن بوده‌اند. همچنین یک هزار و 882نفر از این افراد به‌دلیل مسمومیت حاد فوت کرده‌اند.

  • زنگ خطر شیوع مصرف روانگردان‌ها

رئیس کارگروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با هشدار نسبت به افزایش مصرف روانگردان‌ها نیز گفت: مرگ‌ومیر مصرف‌کنندگان این مواد 8.6درصد رشد داشته است. وی با اشاره به آمار دانش‌آموزان معتاد در کشور نیز گفت: در کشور ۳ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز پرخطر و در معرض خطر شناسایی شده‌اند که بحث‌های مشاوره‌ای برای این دانش‌آموزان انجام شده است.

  • پرمصرف‌ترین مواد‌مخدر

افشار درباره تغییر الگوی مصرف موادمخدر در کشور نیز گفت: تریاک، شیره تریاک و شیشه با شیوع بالا جزو مواد‌مخدر پرمصرف در کشور هستند. حشیش و ترکیبات آن، شامل علف، گل و ماری‌جوانا با ۱۱.۹ درصد و هروئین افشرده با ۱۰.۶ درصد در مقام بعدی مصرف قرار دارند. مصرف شیشه نیز با افت ۸.۱ درصدی در رتبه سوم قرار دارد.

  • اختصاص بودجه به بیمه معتادان

بیمه معتادان موضوع دیگری بود که افشار به آن اشاره کرد و گفت: امسال ۷۹ میلیارد تومان برای بیمه معتادان درنظر گرفته شده و این موضوع به معاون وزارت رفاه ابلاغ شده است و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه بیمه معتادان باشیم.


9206601
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است