سیاسی 18:41 - 13 آذر 1395
هافینگتون پست:
مقامات مختلف آمریکا، حتی منتقدان گذشته برجام این روزها به ترامپ هشدار می‌دهند که در صورت لغو برجام، آمریکا منزوی خواهد شد و برجام توافقی است که به دلیل حضور چند طرف لغو آن نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

فشارها بر ترامپ برای حفظ برجام افزایش یافته است

به گزارش ایسنا، هافینگتون پست در گزارشی نوشت: تعداد در حال افزایشی از مقامات سیاست خارجی آمریکا از جمله تعدادی که مخالف دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران بودند؛ فشارهای خود بر دونالد ترامپ را برای حفظ توافق برجام افزایش داده ‌ند.

افرادی که ترامپ را به احترام به برجام تشویق می‌کنند شامل مقاماتی از جامعه‌ی امنیتی و اطلاعاتی به کارشناسان و شخصیت‌های سیاست خارجی و کنگره آمریکا هستند. این افراد به ترامپ هشدار داده‌اند در صورتی که توافقی که باراک اوباما سال گذشته با ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به امضا رساند را لغو کند یک اشتباه ژئوپلتیکی قابل توجه را انجام داده است.

بن کاردین، یکی از اعضای برجسته‌ کمیته روابط خارجی سنا و از معدود دموکرات‌هایی که علیه برجام رای داد در این‌باره گفت: من فکر می‌کنم پاره کردن برجام یک اشتباه امنیتی بزرگ برای آمریکا خواهد بود.

او افزود: ما با مذاکره به یک توافق دست یافتیم و در صورتی که مسئول نقض و لغو برجام باشیم تنها آمریکا را منزوی می‌کنیم. ما حرکت ایران به سمت دستیابی به یک برنامه هسته‌ای نظامی را محتمل‌تر می‌کنیم و احتمالا ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ایران همواره ضمن رد اتهامات آمریکا و غرب بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است.

ترامپ نیز اخیرا اشتیاق خود را برای حفظ برجام پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرده است. او در ابتدای کمپین انتخاباتی خود حتی اعلام کرده بود که در صورت ورود به کاخ برجام را پاره خواهد کرد اما با نزدیکترشدن به انتخابات موضع او نیز نرم‌تر شد.

در فیلمی که اخیرا از سوی تیم ترامپ منتشر شد در آن به اولویت‌های فوری ترامپ برای رسیدگی پس از ورود به کاخ سفید اشاره می‌شود، هیچ نامی از برجام برده نشد. مقامات سیاست خارجی آمریکا اعلام کرده‌اند که از تغییر موضع ترامپ و احتیاط او پس از انتخابات در این‌باره متعجب نشده‌اند.

زمانی که طرف‌ها در حال مذاکره برجام بودند، منتقدان آن هشدار دادند زمانی که این توافق امضا شود دیگر نمی‌شود آن را نقض کرد؛ چراکه طرف‌های متعدد دیگری مثل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده‌اند. در صورتی که آمریکا برجام را نقض کند، جامعه جهانی آمریکا را سرزنش خواهند کرد و ایران از این بهانه برای توجیه برنامه نظامی هسته‌ای خود استفاده خواهد کرد.

جان برنان، رییس سازمان سیا گفت: مهم‌تر از همه در صورتی که یک دولت بخواهد توافقی که دولت قبل به دست آورده را پاره کند، امری بی‌سابقه خواهد بود و من فکر می‌کنم این نشان دهنده عمق نابخردی است.

منتقدان توافق نیز به این موضوع پی برده‌اند که آمریکا به برجام متعهد شده است و حتی شاهزاده‌ سعودی در مورد لغو برجام از سوی ترامپ هشدار داده است.

به نظر می‌رسد منتقدان برجام در کنگره به جای تلاش برای لغو توافق هسته‌ای منتظر فرصت مناسب خواهند بود تا نقض برجام از سوی ایران را اعلام کنند به طوری که ایران پاسخی محکم و تهاجمی بدهد.

کورکر؛ رییس کمیته روابط خارجی سنا به سی‌.ان.ان گفت: من فکر نمی‌کنم که ترامپ برجام را پاره کند و معتقدم این روش مناسبی برای شروع کار نیست.

کمیته روابط عمومی اسراییل – آمریکا (آیپک) نیز به نظر نمی‌رسد حداقل به صورت عمومی تلاشی برای لغو برجام نمی‌کند. هیچ دستورالعملی برای لغو این توافق در دستور کار آیپک نیست.

انتهای پیام  


8441898
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق امور خارجه گفت: رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل در غزه متمرکز کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است