گوناگون 10:14 - 02 اسفند 1395
عباس ثابتی‌راد:تصور تهران سال ۸۴تصور چندان دوری نیست. یک دهه پیش تهران کمتر از ۳۰۴کیلومتر بزرگراه داشت. نه بزرگراه امام علی وجود داشت و نه حتی بزرگراه همت تکمیل شده‌بود.

 وضعیت بزرگراه حکیم، آزادگان، یادگارامام و بسیاری دیگر از بزرگراه‌های تهران خیلی مناسب نبود. تونل رسالت ساخته نشده بود و در نتیجه دو سوی بزرگراه حکیم بن‌بست بود. تونل نیایش نبود و بزرگراه صدر و نیایش متصل نبودند. تونل توحید هم نبود تا بزرگراه چمران در میدان توحید متوقف شود و بزرگراه نواب نیز در میدان جمهوری.

اما یک دهه تلاش برای تکمیل معابر بزرگراهی شهر تهران، نتیجه‌ای قابل‌توجه داشت. تهران در طول یک دهه گذشته 244کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌هایش افزوده‌است؛ یعنی در طول 10سال گذشته به اندازه 80درصد کل بزرگراه‌هایی که در طول 100سال از تاریخ شهرداری، بزرگراه در تهران ساخته شده‌است.

  • 193پل و تقاطع تنها در 10سال

تا سال84 تنها 157پل و تقاطع در شهر تهران وجود‌ داشت. اما با ساخت بزرگراه‌های جدید و شکل‌گیری نهضت بزرگراه‌سازی‌ در تهران، تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح در شهر تهران افزایش 123درصدی یافته و هم‌اکنون به 350پل و تقاطع رسیده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال 84تاکنون تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح رشد قابل‌توجهی داشته است، گفت:‌ طی یک دهه گذشته 193تقاطع غیرهمسطح به شهر افزوده شده است. توجه شهرداری تهران به افزایش تقاطع‌های غیرهمسطح در جنوب تهران بوده زیرا شعار مدیریت شهری توجه به مناطق جنوبی بوده است اما این بدان معنا نبوده که توجهی به شمال تهران نداشته‌ایم. در مناطق شمالی نیز تقاطع‌های غیرهمسطح تأثیرگذاری به بهره‌برداری رسیده‌است.

علیرضا جاوید با اشاره به پراکنش تقاطع‌های غیرهمسطح گفت: پراکنش بزرگراه‌های تهران در تمامی جهات شهری صورت گرفته‌است و تمامی شهر از توسعه شبکه معابر شهری بهره‌مند هستند. برهمین اساس در تقاطع‌های غیرهمسطح که در تقاطع بزرگراه‌های مختلف ساخته شده‌است هم شاهد پراکنش‌ خوبی در شهر تهران بوده‌ایم. به گفته وی، توزیع تقاطع‌ها نشان‌دهنده این است که شهرداری تهران سعی کرده با احداث این تقاطع‌ها دسترسی به همه بزرگراه‌های شهر را برای شهروندان فراهم آورد. در واقع پراکنش تقاطع‌های غیرهمسطح مؤید‌توجه مدیریت شهری به توزیع عادلانه زیرساخت‌ها در غرب و شرق و جنوب تهران است. جاوید با اشاره به احداث بیشترین تقاطع‌های غیرهمسطح در شرق تهران افزود: جنوب شرق پایتخت تعداد بیشتری تقاطع را در خود جای داده‌است، چرا که این محدوده از شهر نیاز بیشتری به این زیرساخت دارد. به گفته وی مولفه ‌اصلی مدیریت شهری بر این بوده که فاصله شمال و جنوب کمتر شود. بنابراین در جنوب شرق نیز نیاز بیشتری به احداث تقاطع وجود داشت و به همین دلیل در آنجا تلاش بیشتری صورت گرفته است ولی این به‌معنای بی‌توجهی به شمال و غرب نبوده است.

  • تقاطع فجر و تقاطع میدان محلاتی

هنگامی که در سال 1374تقاطع غیرهمسطح فجر در بزرگراه همت به بهره‌برداری رسید، این تلاش مدیریت شهری در آن سال به‌عنوان یک اقدام چشمگیر مورد توجه قرار گرفت. با احداث بزرگراه امام علی و در محدوده میدان شهید محلاتی، تقاطع غیرهمسطح بزرگ‌تری از تقاطع فجر احداث شد. تجربه احداث چنین تقاطعی یکی از اقدامات بی‌نظیر مهندسی در شهر تهران قلمداد شد.

چنین تجربه‌هایی در احداث تقاطع‌های غیرهمسطح توانست میزان دسترسی شهروندان تهرانی به تمامی بزرگراه‌های پایتخت را هموار کند و باعث شود تا علاوه بر حذف دوربرگردان‌های متعدد در بزرگراه‌ها، امکان تردد راحت‌تر شهروندان فراهم شود.

  • روشی نوین در ساخت پل‌های بزرگراهی

بیش از 56پل از مجموعه 193پل و تقاطع غیرهمسطح که از سال 84در تهران احداث شده‌است، در بزرگراه امام علی ساخته شده‌است. در واقع احداث بزرگراه امام‌علی از محل پل آغاز تا بزرگراه آزادگان، تقاطع‌های غیرهمسطح بسیاری در مسیر این بزرگراه به بهره‌برداری رسیده‌است. نکته قابل تامل در احداث این تقاطع‌ها، شیوه نوین در احداث آنها بود. از آنجا که در طول ساخت بزرگراه امام‌علی، روند زندگی جاری و معمول مردم نباید مختل می‌شد و با توجه به اینکه این بزرگراه از بافت‌ متراکم مسکونی مناطق 7، 8، 13، 14، 15و 16عبور می‌کرد، در ابتدا ‌باید تقاطع‌های اصلی و فرعی مسیر بزرگراه احداث می‌شد، سپس بزرگراه از تراز منفی یک عبور می‌کرد. از این‌رو معاونت فنی‌وعمرانی شهرداری تهران با اتخاذ سیاستی مناسب، در ابتدا پل‌های مسیر بزرگراه را در سطح احداث کرد و سپس با حفاری مسیر بزرگراه، ساخت آن‌را ادامه داد.

عنوان تا سال 84 تاکنون درصد رشد
تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح 157 350 123

8831570
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است