علمی فناوری 17:14 - 03 آبان 1395
وزیر علوم گفت: بازنگری رشته‌های تحصیلی با توجه به نیاز جامعه صورت گرفته و این کار با مقاومت افرادی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهادی وزیر علوم عصر امروز در مراسم چهار همایش توسعه انجمن‌های علمی کشور در دانشگاه خاتم با اشاره به اهمیت نشست این انجمن در اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی ابراز داشت: باید دانشگاهیان انجمن علمی در برون‌رفت از مسائل کشور راه‌حل‌های خوبی را ارائه داده که تحقیق و پژوهش در زمینه های کار آفرینی یکی از اولویت های اصلی دانشگاهیان و انجمن‌های علمی محسوب می‌شود.


وی بیان کرد: ما باید در مسائل علمی توجه و سرمایه گذاری ویژه داشته باشیم و سهم مناسبی باید به پژوهش داده شود و مسئولان باید در زمینه های تحقیق و پژوهش توجه ویژه‌ای داشته و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه صورت گیرد.


فرهادی ادامه داد: انجمن های علمی نقش پررنگی در بحث مسائل دانش و فناتوری می‌تواندد ایفا کنند و ما در کشور 156 انجمن علمی غیر پزشکی داریم که در آنها متخصصان مختلفی مشغول فعالیت و تحقیق بوده و نظرات کارشناسی خوبی در زمینه اشتغال و کار آفرینی می‌دهند.


وی ادامه داد: ما هم‌اکنون در کشور 2 هزار و 880 موسسه و واحد آموزش عالی داشته و از لحاظ تعداد دانشجویان هیچ کمبودی نداریم به طوری که در برخی رشته های دانشگاهی کشور به اشباع رسیده است و این مسئله می‌تواند بیکاری را در جامعه ایجاد کند.


فرهادی ادامه داد: 96 هزار نفر در مقطع دکترا و همچنین 350 هزار نفر در کارشناسی ارشد درحال تحصیل بوده که اگر ما پایان نامه ها را به صورت مساله محور مطرح کنیم این کار میتواند در حل مسائل کشور کمک بزرگی کند.


وی با بیان اینکه سامان دهی آموزش عالی باید انجام شود افزود: ما هم اکنون در کشور یک میلیون بیکار فارغ التحصیل داشته که با بررسی برنامه ششم به این نتیجه میرسیم که اگر رشد اقتصادی از 5 بعه 8 برسد میتوانیم 800 هزار شغل ایجاد کنیم که دراین زمینه انجمن های علمی در بسترسازی و زیرساختهای علمی و همچنین در بازنگری رشته های تحصیلی کمکی به وزارت علوم کند.


فرهادی ادامه داد : رشته های دانشگاهی باید بازنگری شده تا بر اساس نیاز کشور  تقویت و ارزیابی شود و در این زمینه ارتباط دانشگاه باصنعت تقویت شود.


بابیان اینکه کارورزی دانشجویان در صنعت آغاز شده است افزود: دانشجویان میتوانند به صورت کارورزی در صنایع مختلف کشور مشغول به فعالیت بوده که این امر کمک به تحقیق و پژوهش و توسعه فناوری دانشگاههای کشور می‌شود.


فرهادی  تحول ساختار مدیریتی و فرهنگی میتواند به وسیله انجمن علمی در کشور صورت بگیرد و این نهاد علمی با برنامه ریز زی های آموزشی و درسی می توانند وزارت علوم را در راستای سیاستهای کلان کشور کمک دهند.


 وی ادامه داد: در بحث ارتباط دانشگاه با صنعت انجمنهای علمی میتوانند کمک بزرگی کرده و در برنامنه ریزی‌ها ی وزارت علوم در بازنگری رشته های اشباع شده مشاوره های خوبی را ارائه دهند.
فرهادی ادامه داد: در بازنگری رشته های دانشگاهی ما شاهد مقاومت هایی بودیم که بعضی از افراد میخواستند تعداد رشته های موجود در کارشناسی به همین مقدار باقی بماند.


وی متذکر شد: انجمن های علمی میتوانند معضلات کشور را حل کنند و در  موضوع کار آفرینی و اشتغال برای برون  رفت از مسئله اقتصاد کشور انجمن های علمی کمک حال وزارت علوم باشند.


مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی، آب و هوایی‌،خشکسالی، مدیریت منابع آب از جمله مسائلی است که انجمن‌های علمی می‌توانند در این مسائل ورود پیدا کرده و کشور را از خشکسالی نجات دهند.


وی گفت:کشورما خشکسال بود ه وهمه گروههای علمی از جمله انجمن ها باید برای برون رفت از این مشکل راه حل ارائه دهند.


واگذاری سه پروژه نفتی به 9 مرکز دانشگاهی کشور


در ادامه مراسم احمدی رئیس شورای عتف گفت: تعداد مقالات علمی کشور در سطح بین‌الملل از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و این مقالات از نظر کیفیت خوب محسوب می‌شود اما در بحث نوآوری در دنیا با توجه به اینکه از رشد قابل قبولی برخوردار بودی اما این مسئاله جای کار زیادی دارد.


وی بیان کرد: ما باید همانطور که در منطقه اول باید باشیم مرجعیت علمی را ازآن خود کرده و باید سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهیم.


احمدی ادامه داد : تخلف به مسائل علمی با بخشنامه قابل حل شدن نیست و اگر در جامعه علمی تخلفی صورت بگیرد به این دلیل است که قبح انجام آن در حال ریخته شدن است.


وی بیان کرد: برای مبارزه با تخلفات علمی وزارت علوم تاکید ویژه‌ای دارد و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.


احمدی ادامه داد: در وزرات علوم 4 پروژه اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است که بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی کشور درجهت ارزش آفرینی همچنین طراحی و پیاده سازی نظام آمایش آموزش عالی، فعالیت محور شدن موسسات آموزش عالی کشور و بحث پژوهش از جمله اقدامات در دستور کار تحت عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم است.


وی یاد آور شد: رسیدن 5 دانشگاه به تراز بین المللی و طراحی الگوی تغییر و ارتقای سطح علمی دانشگاههای  کشور می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. 


وی عنوان کرد: ارتباط با صنعت می ‌تواند اشتغال و کار آفرینیرا در کشور افزایش دهد و دانشگاههای فنی حرفه‌ای اشتغال و کارآفرینی را به همراه میاورد اما متاسفانه این دانشگاهها نوآوری ایجاد نمی‌کنند.


احمدی ادامه داد : 20 هزار استار آپ در دانشگاه کار آفرینی اشتنفورد مشغول به فعالیت بوده و همین شرکتها می‌توانند نوآوری واشتغال را ایجاد کنند.


وی ادامه داد : دانشگاههای کار آفرین به فکر تعدیل نیرو بوده و مشکل نظریه پردازی و مدل فضا سازی دارند که اگر سهم پژوهش و اعتبارات آن در کشور افزایش یابد این مسائل محقق می‌َشود.


احمدی گفت: علاوه بر وزارت علوم انجمن‌های علمی باید نسبت به کاهش سهم پژوهش و اعتباری آن اعتراض کنند تا کار جهاد علمی کشور متوقف نشود.


وی گفت: دانشگاهای کشور در منطقه رتبه اول را دارند اما متاسفانه هنوز مشکلات اعتباری گوناگونی گریبانگیر محققان و پژوهشگران و دانشگاهیان کشور است.


احمدی ادامه داد : ما در بحث اعتبارات پژوهش مشکلات فراوانی داریم و این مسئله نمی‌گذارد که ما در سطح بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم.


وی اذعان کرد: اگر تخلف علمی صورت بگیرد باید بیشترین اعتراضات صورت بگیرد چون حیثیت علمی خدشه دار می‌شود و وزارت علوم با فعالیت انجمنهای علمی دانشگاهها کاملا موافق بوده و از این اقدامات استقبال می‌کند.


احمدی ادامه داد: وزارت علوم از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی حمایت میکند و در سال گذشته تفاهم نامه‌الی با معاونین حوزه های مختلف وزارت علوم برگزار شد تا درجهت استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی کار گروههای مختلف تشکیل شده است.


احمدی ادامه داد: نظام ارزشیابی علمی و فناوری کشور در حال انجام شدن است که انجمن علمی با حضور فعال خود می‌توانند کمک بزرگی به وزارت علوم در این زمینه داشته باشند.


وی ادامه داد: 2 قرارداد نفتی در زمینه پژوهش و توسعه میادین نفتی در اختیار وزارت علوم قرار گرفته که این وزارتخانه این دو پروژه را به 9 مرکز دانشگاهی واگذار کرده است و طبق قراردادها 12 منزل پژوهشی در پروژه‌های مختلف مشارکت فعال دارند . 


انتهای پیام/

8245678
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است