استانی 12:48 - 30 تیر 1392
فارس گزارش می‌دهد
عدم راه‌اندازی بورس در استان چهارمحال و بختیاری عامل اصلی افزایش قیمت زمین و ملک در این استان نسبت به سایر استان‌ها است، به طوری که بیشترین تجارت مردم استان و به ویژه در شهرکرد خرید و فروش زمین و ملک است.

نبود بورس، عامل اصلی افزایش قیمت ملک در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در سال‌های اخیر با افزایش نرخ رشد جمعیت پدیده شهرنشینی نیز رونق زیادی یافته است، در یکی دو دهه اخیر سیل مهاجرت از روستاها به شهرها علاوه بر اینکه موجب معکوس شدن نسبت جمعیت شهری به روستایی طی سه دهه اخیر شده؛ نیاز به مسکن را به معضل اول اقتصادی اجتماعی کشور تبدیل کرده است.

رشد جمعیت از یک سوی و وضعیت بازار مسکن در یک دو سال اخیر موجب شده است تا شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها در یکی دو سال اخیر و به ویژه در سال گذشته باشیم که این افزایش قیمت تهیه مسکن را برای متقاضیان با مشکلات بسیار مواجه کرده است.

این در حالی است که بر اساس اصل 31 قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و یا خانواده ایرانی است، بر همین اساس در این گزارش سعی بر آن شده است تا علل و عوامل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری بررسی شود که در ذیل به آن اشاره شده است:

* افزایش 50 درصدی قیمت زمین در شهرکرد

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در سال گذشته قیمت زمین در این شهرستان نسبت به سال 90 بیش از 50 درصد افزایش داشت.

محمد رئیسی با اشاره به قیمت زمین در سال‌جاری، گفت: در سه ماهه نخست امسال شاهد کاهش 15 درصدی قیمت زمین در این شهرستان بودیم.

رئیسی ادامه داد: همچنین با توجه به پیشرفت فیزیکی احداث واحدهای مسکن مهر در این شهرستان؛ تحویل تعداد بسیاری زیادی از این واحدها به متقاضیان موجب شد تا نرخ اجاره بها در شهرکرد ثابت بماند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان شهرکرد ادامه داد: البته در برخی از مناطق شاهد افزایش پنج درصدی قیمت‌ها هستیم.

*نبود بورس سرمایه گذاری را به زمین کشاند

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان شهرکرد با اشاره به تفاوت قیمت زمین در مناطق مختلف شهرکرد، گفت: خیابان کاشانی با متوسط قیمت 3 میلیون تومان به ازای هر یک مترمربع زمین گران قیمت‌ترین و خیابان بهارستان با متوسط قیمت 800 تومان به ازای هر یک مترمربع ارزانترین منطقه در شهرکرد است.

رئیسی عدم راه اندازی بورس در استان را عامل اصلی افزایش قیمت زمین و ملک در این استان برشمرد و گفت: مهم‌ترین علت افزایش ملک و زمین در استان نسبت به سایر استان‌ها عدم راه‌اندازی بورس است.

وی تصریح کرد: مردم استان به علت نبود بورس در ملک، طلا و دلار سرمایه گذاری می‌کنند، به طوری که بیشترین تجارت مردم این استان و به ویژه شهرکرد خرید و فروش زمین و ملک است.

*گرانی به مسکن مهر منظریه هم رسید

یک مشاور املاک در شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در سال گذشته قیمت زمین در شهرکرد یا یک سیر صعودی تا حدود 50 درصد رشد نسبت به سال 90 افزایش یافت.

فرشاد مختاریان با بیان اینکه در سال جاری قیمت زمین ثابت مانده اما ارزان‌تر نشده است، گفت: این در حالی است که قیمت اجاره بها در سال‌جاری نسبت به سال گذشته در برخی نقاط افزایش نداشته و در نهایت در برخی نقاط حدود 10 درصد افزایش قیمت دارد.

مختاریان با اشاره به استقبال از واحدهای واگذار شده مسکن مهر در سال‌جاری، افزود: این واگذاری‌ها موجب شده است تا استقبال از خانه‌های اجاره‌ای کاهش و قیمت اجاره‌بها تقریبا ثابت بماند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته قیمت زمین‌های سنددار منظریه(مسکن مهر) حدود 50 درصد رشد داشته است، افزود: در منظریه هر مترمربع زمین با قیمت 600 هزار تا یک‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

* قیمت زمین فعلا ثابت است اما ارزان نشده است

یک مشاور املاک در شهرکرد با اشاره به قیمت زمین در مناطق مختلف شهرکرد، گفت: قیمت هر مترمربع زمین در خیابان کاشانی حدود 8 میلیون تومان، گودال چشمه در حدود 2 تا 3 میلیون تومان، میرآباد 800 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان، بهارستان قدیم 800 تا 900 هزار تومان، بهارستان جدید یک‌میلیون تا یک‌میلیون و 500 تومان، خرید و فروش می‌شود.

وی ادامه داد: در خیابان ورزش نیز زمین با قیمت 2 میلیون تومان به ازای یک مترمربع زمین، در خیابان معلم یک میلیون و 500 هزار تومان الی یک میلیون و 700 هزار تومان، خیابان سعدی غربی به سمت ناصر خسرو 2 میلیون تا 3 میلیون تومان و در سرچشمه‌ها با قیمت 900 هزار تا 2 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

* گرانی و بی‌رحمی موجران

عبدالرحمن سعیدی تازه زندگی مشترکش را آغاز کرده و به دنبال تهیه سرپناه اجاره‌ای است گفت: یک هفته از کار و تحصیل عقب ماندم ولی هنوز نتوانستم یک واحد مناسب پیدا کنم.

وی افزود: با مشاهده قیمت اجاره خانه‌ها تهیه مسکن در شهرکرد بسیار سخت شده است، چراکه من با یک حقوق کارگری امکان تهیه مسکن با چنین قیمت‌هایی را ندارم، و به همین دلیل مجبور هستیم خانه‌ای در فاصله بسیار دورتر از محل کارم تهیه کنم که این مسئله خود موجب می‌شود تا هزینه بسیاری را ماهانه بابت کرایه ماشین بپردازم.

سعیدی ادامه داد: تورم و گرانی و بی‌رحمی موجران دست به دست هم دادند تا زندگی سختی را با قرض و وام شروع کنیم.

وی اضافه کرد: به علت بالا رفتن قیمت مسکن نسبت به چند سال گذشته خرید مسکن برای ما شبیه یک رویا است.

................................

گزارش از زهرا شاهین

................................


1105746
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است