علمی فناوری 15:58 - 21 آبان 1397
رئیس انجمن ایرانی سازمان ملل متحد تاکید کرد
رئیس انجمن ایرانی سازمان ملل متحد در نشست «بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح وتوسعه» ضمن پرداختن به برخی موارد نقض حقوق بشر به واسطه پیشرفت‌های علمی تاکید کرد: لازم است که چارچوب حقوق‌بشری برای استفاده از این پیشرفت‌ها تدوین شود.

لزوم تدوین چارچوب حقوق‌بشری برای استفاده از پیشرفت‌های علمی

به گزارش ایسنا، نسرین مصفا با اشاره به اینکه امسال صد و هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است، تصریح کرد: در ارتباط با حقوق بشر سئوالات زیادی وجود دارد و پاسخ‌ها در برخورد با واقعیت‌های جهان محدود است.

وی همچنین متقارن بودن روزهای اخیر با صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول را که با کاربرد سلاح‌های شیمیایی همراه بوده، یادآور شد و گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به نوعی انعکاس این موضوعات و پایان دادن به اقدامات ضد بشری بوده است.

رئیس انجمن ایرانی سازمان ملل متحد، ماده ۲۷ این اعلامیه مبنی بر اینکه «هر کس حق دارد از پیشرفت‌های علمی جامعه بهره‌مند شود» را به عنوان نگاه اولیه به رابطه حقوق بشر و علم مطرح کرد و افزود: در ادامه و در میثاق حقوق اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل بیشتر به این موضوع پرداخته شده است.

مصفا در ادامه به مصادیقی که پیشرفت‌های علمی حقوق بشر را زیرپا گذاشته اشاره و تشریح کرد: حق حیات (ماده ۳) با اقداماتی نظیر عقیم سازی زیرپا گذاشته شده؛ همچنین ماده ۵، حق تمامیت جسمی و روانی از طریق ابزارهای شکنجه مورد خدشه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در همین زمینه حق زندگی خصوصی، ‌آزادی بیان و مالکیت نیز از طریق پیشرفت ابزارهای الکترونیکی، نرم‌افزارها و ... با چالش روبرو شده است.

رئیس انجمن ایرانی سازمان ملل متحد فجایع بزرگ از جمله قتل‌عام ۸۰۰ هزار نفر در روآندا را از دیگر موارد نقض معاهدات و تمهیدات حقوق‌بشری دانست و گفت: باید در نظر داشت که پیشرفت‌های علمی همواره این موارد را مورد خدشه قرار داده‌اند.

مصفا اضافه کرد: تغییرات اقلیمی نیز که امروز در دستورکار جهانی قرار گرفته است در اثر پیشرفت‌های تکنولوژی از جمله سلاح‌های بیولوژیکی، خوشه‌ای، گازهای سی‌اف‌سی و ... حاصل شده است.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد اهمیت آشنایی عالمان با موازین حقوق‌بشر به بهبود وضعیت کمک می‌کند؛ ضمن آنکه باید چارچوب حقوق‌بشری برای استفاده از پیشرفت‌های علمی تدوین شود.

انتهای پیام


9971449
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: ایجاد گفتمان اول آموزش و پرورش در هر مسئله‌ای یعنی پایه‌گذاری گفتمان آینده‌سازی در کشور است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از عملیاتی شدن واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور تا ۱۰ روز آینده خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت مراکز سراج توضیح داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نائب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: فروش اینترنتی دارو در دنیا انجام می‌شود اما برای اجرای این طرح باید مطالعات دقیقی داشته باشیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی دکتر «داود یونسیان» را به عنوان سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات غیرمعمول در دست‌های شما می‌تواند نشانه بیماری شایع، اما کشنده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای تزریق واکسن هپاتیت سی در وزارت بهداشت انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است