فرهنگی‌هنری 09:08 - 03 اردیبهشت 1398

صالحی: دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می‌ریزد

به گزارش خبرنگار مهر مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح امروز سه‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «محسن جوادی» رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سخنانی با اشاره به حضور ۲۴۰۰ ناشر داخلی و ۸۰۰ ناشر خارجی در این رویداد عنوان کرد: ایران عزیز ما در تاریخ به نام عالمان شناخته می‌شود و بنا داریم دوباره نام ایران را با این نمایشگاه و رویدادهایش به آن هدف بزرگ، نزدیک و نزدیکتر کنیم.

جوادی حضور پررنگ کشور چین در این رویداد را تلاشی برای احیا جاده ابریشم از راه کتاب و فرهنگ نامید و افزود: خوشحالیم که حاصل کار ما در این زمینه در معرض دید شماست.

در ادامه «گوای هی مین» نماینده کشور چین در این مراسم نیز در سخنانی در حالی که به زبان فارسی به حاضران سلام داد، در سخنانی عنوان کرد: در سالد ۲۰۱۶ و به دنبال دیدار روئسای جمهور چین و ایران موضوع توسعه دو کشور به منظور تبادل و گسترش امور فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ نیز تفاهمنامه حضور در نمایشگاه‌های کتاب به صورت مشترک میان دو کشور امضا شد.

وی افزود: ما با پیام دوستی مردم چین را به ایران آمده‌ایم. چین و ایران کشورهایی با تمدن دیرین هستند که از دو هزار سال قبل با جاده ابریشم به هم پیوند خورده‌اند. ۴۸ سال پس از برقراری رسمی روابط دیپلماتیک میان دو کشور روابط فرهنگی میان دو ملت دستاوردهای فراوانی داشته است. بسیاری از آثار کلاسیک ایرانی به چینی ترجمه شده و بسیاری از آثار چینی نیز به فارسی ترجمه شده‌اند. این مسیر ارتبط میان دو ملت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

گوای هی مین افزود: مردم ایران در تلاش برای خلق یک کشور باشکوه هستند و در این مسیر باید مبادلات دو کشور ایران و چین بیش از پیش پررنگ شود و در این میان صنعت چاپ و نشر می‌تواند مسئولیت تبادل اندیشه و فرهنگ میان دو ملت را بر عهده بگیرد. ما امیدواریم با تلاش هم و با تاکید بر روحیه صلح آمیز دو کشور به تجارتی پرسود برای هر دو کشور دست پیدا کنیم.

در ادامه مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب نیز با ارائه گزارشی از وضعیت تخصیص غرفه به ناشران در محل نمایشگاه تاکید کرد: امسال ۱۱۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و ۵۵ هزار و ۵۰۰ متر غرفه‌بندی برای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مهیا شده است.

در ادامه مراسم افتتاحیه، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه این مراسم پیش از این قرار بود با حضور ریاست جمهوری برگزار شود که به دلیل برنامه کاری از پیش تعیین‌نشده ایشان لغو شد، عنوان کرد: امسال که سال رونق تولید نامگذاری شده است، سالی است که نباید صنعت نشر را در آن نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی کشورها به صورت مستقیم و غیرمستقیم جایگاه مهمی دارد. بر اساس آمار وایپو، در میان ۱۱ کشور بزرگ دنیا، صنعت نشر سالانه ۴۶ میلیارد دلار درآمد داشته است. از سوی دیگر، نشر در حوزه اشتغال مستقیم هم سهم قابل توجهی دارد. تا جایی که بر اساس آمار وایپو تنها در کشور چین ۴۶ میلیون نفر با این صنعت به فعالیت مشغول هستند.

صالحی در ادامه با اشاره به کارکردهای غیرمستقیم فرهنگی و اقتصادی صنعت نشر نیز گفت: یک کتاب گاه فرصت وسیعی برای اقتصاد شهری و ملی می‌سازد. کارکردهای نشر و کتاب علاوه بر رونق اقتصادی، پالایش و پرورش یک جامعه و نیز ایفای نقش یک رسانه قدیمی و پایا، برای جامعه است. بنابراین اگر از رونق تولید می گوئیم، نباید کتاب را فراموش کرده و آن را دست کم بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: گفته می‌شود که دیپلماسی عمومی گاه مثمر ثمرتر از دیپلماسی سیاسی عمل می‌کند و دیپلماسی نشر کانون دیپلماسی عمومی به شمار می‌رود. در دنیا ایران را با کتاب‌هایش می‌شناسند و ما نیز ملت‌های دیگر را با کتاب‌هایشان می‌شناسیم. کتاب همواره یک سفیر مهم میان ملت‌ها بوده است و چنین نگاهی را باید امروز به کتاب برگرداند.

صالحی تاکید کرد: اگر کسانی می‌خواهند ملت بزرگ و با تمدن ایران را منزوی کنند، این کتاب و ارتباط از طریق آن است که این خیال را از بین می‌برد. دیوار بی‌اعتمادی و تکفیر و تحریم با کتاب فرو می‌ریزد. باید امروز تلاش کنیم تا به کمک کتاب کمربند تحریم بر دور خود را بازتر کنیم.


10109510
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است