اجتماعی 13:19 - 27 خرداد 1398
رییس اداره بازرسی فنی سازمان غذا و دارو درباره فرایند احراز کیفیت داروهای ایرانی جهت ورود به بازار و قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده، توضیح داد.

گذر داروهای ایرانی از ۲۵ گلوگاه کنترل کیفی قبل از رسیدن به دست بیمار

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی کریمی در نشستی خبری درباره کمبودهای دارویی و چگونگی تامین داروهای فوریتی گفت: به طور میانگین در کشورهای دنیا ماهانه ۱۵ تا ۳۰ قلم کمبود دارویی وجود دارد. در ایران نیز با توجه به مشکلاتی که از قبل و در شرایط تحریم‌ها وجود دارد، واردات داروهای فوریتی توسط شرکت‌هایی است که به ثبت رسیده‌اند و دارای شناسنامه و کد هستند. واردات این داروها نیز باید به تصویب کمیسیون ماده ۲۰ دارو رسیده باشد. دارو پس از ورود به کشور نیز به آزمایشگاه مرجع سازمان ارسال شده و بعد از تایید کیفیت، به بازار وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث کیفیت داروها نیز شاخص‌های متعددی وجود دارد و در این زمینه بحث "اثربخشی" دارو مهم است. به منظور اثربخشی دارو نیز ابتدا تشخیص صحیح بیماری و تجویز داروی مناسب و همچنین مصرف صحیح و به موقع دارو از سوی بیمار، بسیار مهم است؛ چراکه یک دارو می‌تواند با غذا یا دارویی دیگر تداخل اثر داشته باشد. همچنین نگهداری صحیح از دارو بسیار مهم است و در این زمینه فرهنگی غلط را شاهدیم که برخی، همه داروها را در یخچال نگهداری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که فرمولاسیون داروتحت تاثیر تغییرات دمایی قرار گیرد.

کریمی درباره فرایند احراز کیفیت داروهای مصرفی در کشور، گفت: حدود ۲۵ گلوگاه کنترل کیفی توسط کارشناسان روی داروها صورت می‌گیرد و استنادات کنترلی ما نیز بر اساس مستندات بین‌المللی است و مجامع بین‌المللی مربوطه، سالانه چگونگی نظارت‌های ما را مورد بازرسی قرار می‌دهند. در مجموع آنالیزهای دارویی در کشور بر اساس فارماکوپه‌ها و رفرنس‌های بین‌المللی است.

وی با اشاره به نظارت‌های حین تولید دارو در کشور، افزود: محصول نهایی تولیدی قبل از ورود به بازار نیز کنترل می‌شود. در بازار مصرف نیز مطالعات PMQC صورت می‌گیرد و به لحاظ آب و هوایی نیز نمونه‌برداری از چهار منطقه کشور صورت می‌گیرد. در زمان تجدید پروانه نیز مطالعه همسنگ زیستی حیاتی دارو انجام می‌شود و زمانی پروانه صادر می‌شود که این مطالعه تایید شده باشد.

کریمی ادامه داد: سالانه شاهدیم که هموطنان ساکن در خارج از کشور، زمانی که به ایران می‌آیند و هنگام بازگشت، داروی ایرانی با خود می‌برند؛ آن هم در کشورهایی که مدعی درمان رایگان هستند. چه دلیلی وجود دارد که افراد داروی کشور ما را با خود ببرند؟ پاسخ چیزی نیست جز آنکه داروهای ما به لحاظ کیفیت با خارج همسنگ است.

وی همچنین درباره شفاف‌سازی در سازمان غذا و دارو نیز گفت: تمامی فرآیندها در سازمان غذا و دارو بر اساس ابلاغ آیین‌نامه‌ها است. همچنین در راستای اجرای قانون شفافیت ابلاغی دولت، سامانه میز خدمت را راه‌اندازی کردیم و شرکت‌ها از طریق مراجعه به سامانه میز خدمت، مواردشان را پیگیری می‌کنند. در این راستا سامانه الکترونیک نیز در سازمان راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام


10151952
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است