استانی 02:03 - 22 تیر 1399
/یادداشت/
ایسنا/خوزستان همه داستان کوکب خانمِ کتاب فارسی دبستان را خوانده‌ایم، وقتی که مهمان‌ها سرزده به خانه کوکب خانم رفتند او با تخم مرغ، نیمرو درست کرد و همه از مهمان‌نوازی و سلیقه او تعریف کردند و سیر شدند.

تخم‌مرغ‌های مرغ تخم‌طلا، از داستان تا واقعیت

 بارها وقتی سر بزنگاه چیزی برای خوردن پیدا نکرده‌ایم، گفته‌ایم "بنشینیم و با هم یک نیمرو بزنیم"؛ غذایی که طبق تجربه هم سریع آماده می‌شود، هم ارزان بوده و هم اینکه همه در خانه ماده اولیه‌اش را داشته‌اند؛ تخم مرغ.

روزگار گذشت و داستان تخم مرغ در ایران، داستان پیچیده‌ای شد و قیمت آن، روز به روز بالا رفت به شکلی که اکنون شاید برخی از خانواده‌ها حتی توان خرید تخم مرغ را نداشته باشند، تخم مرغ‌هایی که آنقدر گران شده‌اند انگار توی داستان‌ها و از مرغ تخم طلا به عمل آمده‌اند.

خانواده‌ای کارگری که با گرانی، بالا رفتن اجاره مسکن، حقوق‌های معوق و هزار مشکل دیگر دست و پنجه نرم می کند، روزگاری دلخوش به آن بود که شب می‌تواند با تخم مرغ، شکم خود را سیر کند اما اکنون این غذای بسیار ساده و البته مقوی نیز در حال حذف شدن از سبد غذایی خانواده است و به نظر می‌رسد باید به فکر جایگزینی برای آن باشد. دانشجویان و کارگران هم باید فکری به حال خود بکنند و این غذای همیشگی را کم کم به فراموشی بسپارند زیرا با رشد قیمت تخم مرغ، دیگر دست‌شان نمی‌رود که برای یک لقمه نیمرو یا تخم مرغ آب‌پز، بیش از دو یا سه هزار تومان هزینه کنند.

مسئولان سازمان صمت می‌گویند که قیمت هر عدد تخم مرغ حدود ۸۰۰ تومان و در صورت بزرگ بودن تخم مرغ بیشتر از ۸۰۰ تومان است اما مغازه‌ها، هر عدد تخم مرغ را یک هزار تومان و بیشتر می‌فروشند.

در این میان آن کسی که بیش از همه از این آشفته بازار قیمت‌ها متضرر خواهد شد، مصرف‌کننده‌ای است که باید برای خرید مایحتاج خود در این شرایط دشوار اقتصادی، بخش زیادی از درآمد خود را هزینه کند.

صادرات تخم مرغ و هزینه بالای تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که زمینه‌ساز رشد قیمت تخم مرغ در بازار شده‌اند. نارضایتی تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ از قیمت پایین این محصولات در بازار پیش از گرانی نیز از دیگر عواملی بود که باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شد.

در شرایطی که افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به ویژه در برخی کالاهای اساسی، در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها منجر به چالش‌های روحی و روانی بسیاری برای مردم و به ویژه اقشار کم‌درآمد شده است و بسیاری توان خرید مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ را ندارند، تخم‌ مرغ می‌توانست به عنوان یک منبع پروتئین نقش پررنگی در سبد غذایی خانوارها داشته باشد.

تخم مرغ به عنوان یک محصول پرمصرف و منبعی از مواد پروتئینی و ویتامین، روزگاری نقش بسیار پررنگی در سبد خانواده‌ها و به ویژه خانوارهای کم‌درآمد داشت و قوت لایموت بسیاری از افراد بود اما حال با افزایش قیمت این محصول، تقاضا برای خرید آن در بازار کاهش یافته است و عده‌ای توان خرید این تخم مرغ‌های مرغ تخم طلا را ندارند.

افزایش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها و مشکلات معیشتی، در کنار حذف بسیاری محصولات از سبد غذایی خانواده می‌تواند به مرور زمان موجب افزایش نارضایتی و همچنین بروز بیماری‌های مختلف در زمینه سلامت خانواده‌ها شود. در این خصوص مسئولان و سران تصمیم‌گیر در سطح کلان کشور باید راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات به ویژه اقلام اساسی سبد غذایی خانوار ارائه و نسبت به کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار اقدام کنند.

یادداشت: شایان حاجی‌نجف – ایسنا

انتهای پیام


10613907
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است