اجتماعی 10:25 - 10 مهر 1399

۱۰۰ کلاس درس تحویل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهرالله رخشانی مهر شامگاه چهارشنبه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیمای خوزستان، اظهار کرد: مقرر شده است که حدود یک هزار و ۱۰۰ کلاس درس را با اعتباری بالغ‌بر ۲۸۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش استان خوزستان تحویل داده شود و این در حالی است که این عدد در سال قبل یک هزار و ۳۳۰ کلاس درس بود.

وی با اشاره به اینکه خوزستان سال گذشته مقام سوم را در زمینه کلاس‌های تحویلی مقام اول کشور و در زمینه مشارکت خیران داشته است، افزود: حضور خیران در خوزستان ویژه است و در سال گذشته رتبه سوم کشور را در این زمینه به دست آورد و هر چه میزان مشارکت خیران بیشتر باشد، سهم دولت هم برای تکمیل پروژه‌های نیمه خیری بیشتر خواهد بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه گفت: امسال حدود ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده برای یک هزار و ۱۰۰ کلاس درس که تحویل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان می‌شود.

رخشانی مهر با بیان اینکه در سازمان نوسازی مدارس کشور سه ردیف اصلی داریم، ادامه داد: ردیف اول «تخریب و بازسازی مدارس موجود» است که اگر مدرسه‌ای عمر بنای بالای ۵۰ سال داشته باشد و مقاوم در برابر زلزله نباشد باید تخریب و بازسازی شود.

وی بیان کرد: دو ردیف دیگر «تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیران» و «ردیف پروژه‌های مشارکتی» است؛ یعنی خیر ۳۰ درصد مدرسه روستایی یا ۵۰ درصد مدرسه شهری را می‌سازند و بقیه ساخت‌وساز را دولت باید انجام دهد که سهم دولت در این زمینه از ۵۰ تا ۷۰ درصد متغیر است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: ۸۰ درصد مدارس ساخته شده در سال گذشته برای خوزستان با مشارکت خیران و دولت بوده است و همچنین سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به خوزستان تخصیص اعتبار داده شد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ملی - استانی

رخشانی مهر با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا ساخت مدارس به تنهایی از عهده دولت برنمی آید و دستگاه‌های مختلف مشارکت و منابع اعتباری متنوع دارند، بیان کرد: در کشور ما نیز بنیاد برکت، بنیاد علوی، بانک‌ها و مؤسسات همه درگیر ساخت مدارس هستند و برای توسعه فرهنگ ایثار و مدرسه‌سازی نقش آفرینی می‌کنند چرا که مدرسه صرفاً یک ساختمان و کانون آموزش نیست بلکه کانون تربیت است و ساخت مدرسه یعنی انسان‌سازی و باید سهم خود را در پرورش افراد باید ایفا کنیم.

وی افزود: در سال جاری دولت حدود دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان با جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور در این خصوص تفاهم می‌کند. لذا آورده خیران دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید باشد و همچنین امسال در مجموع پنج هزار میلیارد تومان اجرای پروژه را در کشور داریم و تا امروز یک هزار و ۹۰۰ میلیارد هزینه تخصیص پیدا کرده و بین استان‌ها توزیع شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مشارکتی خوزستان تخصیص داده شد و ۸۰ میلیارد تومان تعهد خیران بود.

رخشانی مهر یادآور شد: ایجاد جامعه خیران مدرسه‌ساز اولین بار در سال ۷۷ بود که قدیمی‌ترین و منسجم‌ترین مجموعه خیریه کشور است و توانست اعتماد مردم را جلب و ارتباط خوبی را با آنها برقرار کند و تاکنون ۱۳۰ هزار کلاس درس توسط خیران در کشور ساخته شده است.

وی گفت: آمار ثبت شده خیران مدرسه‌ساز حدود ۳۰ هزار نفر است که در مقایسه با جمعیت کشور عدد کمی است و به نظر می‌رسد بیشتر افراد با توانایی مالی بالا درگیر مدرسه‌سازی شدند ولی برای درگیری همه مردم با این موضوع، طرح آجر به آجر را ارائه داده شده است.

طراحی سامانه مهر

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: هر ایرانی با خرید یک آجر می‌تواند در این زمینه مشارکت داشته باشد و بیشتر به جای اینکه نیازمند توسعه مدرسه‌سازی باشیم، نیازمند توسعه فرهنگ مدرسه‌سازی و نهادینه‌سازی و توسعه فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی هستیم. بنابراین این طرح را در این راستا ارائه دادیم.

رخشانی مهر با بیان اینکه این طرح با همکاری رسانه به مردم معرفی و بسیاری از کسانی که فکر نمی‌کردند در مدرسه‌سازی بتوانند مشارکت کنند به ما مراجعه کردند و همکاری داشتند، اظهار کرد: هفته گذشته یکی از همکاران بازنشسته فرهنگی گردنبند و مادر شهیدی هم النگوهای خود را اهدا کرد و در ۶ ماهه اول امسال مشارکت‌های خُرد داشته‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: سامانه «مهر مدرسه» در این راستا طراحی شد و با ورود به این سامانه امکان انتخاب استان هدف وجود دارد و مردم می‌توانند در ساخت پروژه به میزان علاقه‌مندی خود مشارکت کنند.

وی در ادامه بیان کرد: سالانه حدود یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ کلاس درس امکان تحویل کلاس درس را در خوزستان داریم که با مشارکت خیران حقیقی و حقوقی، سپاه، بسیج سازندگی، مناطق آزاد، سازمان برنامه و بودجه استان انجام می‌شود.

رخشانی مهر گفت: این عدد کمی برای خوزستان نیست و بالاترین رقم تحویلی در سال‌های پرپولی دولت، ۹۰۰ کلاس درس بوده است که در این زمینه تلاش زیادی انجام شد و موضوع جذب مشارکت خیران و تأمین سهم دولت به خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه بخشی از این کلاس‌های تحویلی مربوط به تخریب و نوسازی و برخی هم تحویلی جدید است، افزود: مسکن مهر را در این سال‌ها نیز داشته‌ایم که باید برای مناطقی که جمعیت در آن ساکن شده‌اند، مدارسی را احداث کنیم.

تنوع مسائل حوزه مدرسه‌سازی

وی با بیان اینکه سرانه خوزستان حدود ۴.۸ مترمربع که میانگین کشور ۵.۲ مترمربع است، عنوان کرد: باید برای رسیدن به میانگین کشوری تلاش شود و همچنین برای تخریب و بازسازی ۱۰ هزار کلاس درس تخریبی خوزستان نیز تلاش کرد.

رخشانی مهر تأکید کرد: مسائل حوزه مدرسه‌سازی متنوع است و بخشی از کار ما مربوط به تأمین سیستم‌های سرمایشی، مدارس مناطق عشایری و کلاس‌های سنگی است که همکاران ما دارند برای هر کدام از این مسائل تلاش می‌کنند. به طور مثال برای سال جاری هدف‌گذاری شد تا مدارس سنگی جمع آوری شود و در سال اول هدف‌گذاری برای جمع آوری ۱۰۰ مدرسه بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: بیش از یک هزار کلاس درس در خوزستان سنگی وجود دارد که به نظر می‌رسد این جریان ادامه داشته باشد که با برنامه‌ریزی در زمان مناسب همه آنها جمع‌آوری می‌شوند.

رخشانی مهر بیان کرد: در بعضی از مناطق به دلیل کم بودن جمعیت دانش‌آموزی ساخت مدارس جدید تعریف نشد بلکه مدارس روستا مرکزی برای تجمیع دانش آموزان دیده شده و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم همین را خواسته است.

وی با بیان اینکه اگر در مناطق صعب العبوری که دانش آموزان امکان تردد ندارند، مدارس شبانه‌روزی ایجاد کردیم تا مجبور به تردد در چنین مناطق سخت مسیری نباشند، تأکید کرد: در خوزستان نیز همین کار را داریم انجام می‌دهیم و تیم مشاوره قوی برای فضا و تجهیزات و نیروی انسانی در این استان مستقر شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد: وزیر کارگروهی را برای این موضوع تشکیل داده و معاونان مؤثر وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه همکاری دارند.

مدرسه‌سازی در کشور

رخشانی مهر تصریح کرد: سال گذشته ۱۱۵ میلیارد تومان در خوزستان خرید تجهیزات انجام شد که کمک آموزشی و آموزشی و سرمایشی هستند. سال گذشته با کمک سازمان بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی تعداد زیادی میز و صندلی با حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه نوسازی شدند؛ اگر این کار انجام نمی‌شد باید ۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌شد که حضور گروه‌های جهادی باعث صرفه‌جویی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در این راستا شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأکید کرد: اگر مطلع شویم که هنوز کلاس کانکسی (در مناطق شهری و روستایی) وجود دارد، به زودی آن را جمع آوری می‌کنیم.

وی گفت: حدود ۱۱۴ پروژه با ۴۵۸ کلاس درس در اثر سیل گذشته آسیب دیدند یا تخریب شدند و نیازمند به تعمیرات هستند که میزان خسارت‌های وارده ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: در یک حرکت به یادماندنی ۸۰ میلیارد تومان از خیران و در یک همایش و ۵۰ میلیارد تومان هم وزارت نفت برای خوزستان تأمین شد.

رخشانی مهر بیان کرد: در خصوص مسجدسلیمان نیز ۵۲ پروژه با ۱۵۰ کلاس درس آسیب دیدند که حدود ۴۰ مدرسه تعمیراتی و چهار مدرسه مقاوم‌سازی و هفت مدرسه با همکاری بسیج سازندگی نوسازی کامل و تمام شده است.

وی با بیان اینکه مقاوم‌سازی نیز تمام شده و احداثی‌ها نیز در حال انجام است، تأکید کرد: در جلسه‌ای که هفته‌های آینده در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار می‌شود، شتاب بیشتری را به پروژه‌های مسجدسلیمان بدهیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: در بحث کرونا وزارت آموزش و پرورش و معاونت پشتیبانی و تربیت‌بدنی و سلامت، برنامه‌های خوبی را تدوین کردند و ستادی با مسئولیت وزیر تشکیل شده و همیشه وضعیت مدارس کشور را رصد و هر شنبه از یک استان گزارش می‌گیرد.

رخشانی مهر با اشاره به این اینکه اعتبارات خوبی در بحث سرانه مدارس اخذ و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بین استان‌ها توزیع شده است، گفت: برای ما وظیفه‌ای برای تهیه مواد مصرفی بهداشتی تعریف نشد و چون وظیفه ما حوزه تملک، دارایی و سرمایه‌ای است، در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کل کشور موضوع مدرسه‌سازی جریان دارد و هرگز تمام شدنی نیست. مجموعه استان، سازمان برنامه بودجه، کشور و مجلس باید به یک جمع‌بندی برسند که باید اعتبارات ثابتی را متناسب با تورم افزایش برای نوسازی در نظر بگیرند چرا که چون مدارس کشور در یک روز ساخته نشدند که در یک روز هم نوسازی و بازسازی شوند. بنابراین این مدارس عمر مفید متفاوتی دارند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان گفت: دستگاه‌های اجرایی که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ورود کردند و دارند مدرسه‌سازی انجام می‌دهند باید از آنها تقدیر کنیم و همچنین از بنیاد برکت، بنیاد علوی، بانک‌ها، مؤسسات، بسیج سازندگی، شهرداری‌ها، صداوسیما، استانداری، سپاه، اداره کل نوسازی و آموزش و پرورش تشکر کنم.


10743102
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است