وبگردی 10:13 - 28 دی 1396
شبکه‌های اجتماعی آمیز‌ه‌ای فرصت و تهدید هستند. نادیده‌گرفتن تهدیدات این شبکه‌ها و تأکید مطلق بر فرصت‌ها و مزایای آنها باعث خواهد شد که نتوانیم جلوی گسترش پیامدهای منفی را بگیریم و در این صورت ارزش فرصت‌ها و مزایا نیز کم‌رنگ خواهد شد. اکنون در این مطلب می‌خواهیم به مهم‌ترین جنبه‌های منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی اشاره کنیم. این جنبه‌ها شامل موارد زیر هستند:

زندگی‌های مجازی

گروهی از روان‌شناسان و محققان دانشگاه میشیگان امریکا در تحقیقی دریافته‌اند که احساس تنهایی، نارضایتی از زندگی و افسردگی که یک چرخه معیوب را تشکیل می‌دهند، از پیامدهای حضور فراوان در شبکه‌های اجتماعی است. به گفته‌ی این روان‌شناسان، دلیل به وجود آمدن این چرخه این است که افراد به دلیل احساس تنهایی به شبکه‌های اجتماعی پناه می‌برند. در این شبکه‌ها با افرادی مواجه می‌شوند که به ظاهر به نظر نمی‌رسد که حس آنها را داشته باشند یا وضعیت اقتصادی یا اجتماعی بسیار بهتری نسبت به آنها دارند، بنابراین احساس تنهایی‌شان بیشتر و به دلیل وضعیت درماندگی که برایشان ایجاد می‌شود به افسردگی مبتلا می‌شوند.

بحران هویت

دکتر بارونس گرینفیلد، استاد دانشگاه آکسفورد، با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی نسلی را با آرزوی گرفتن بازخورد دائمی در زندگی پرورش می‌دهد، استفاده‌ی زیاد از این شبکه‌ها را باعث بحران هویت کاربران می‌داند. چرا که آنها از این شبکه‌ها می‌آموزند بی‌صبرانه در انتظار توجه بی‌درنگ سایرین به خود باشند.

حسادت و اختلافات زناشویی

بسیاری از افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی ‌نامزد یا همسرشان را زیر‌نظر می‌گیرند. در یک تحقیق مشخص شده است که سی و پنج درصد از کاربران فیس‌بوک معتقد هستند که فیس‌بوک باعث ایجاد احساس حسادت به‌طور مستقیم در روابط عاشقانه‌ی آنها شده است.

تحقیقات جدیدی که توسط دانشکده حقوق مارتی مونیال آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد که در برخی از ایالت‌های این کشور، 80 درصد درخواست‌های طلاق در این کشور به استناد موارد غیراخلاقی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود بوده است.

عذاب وجدان و تجربه‌ی طردشدن

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد 63 درصد اعضای شبکه‌های اجتماعی پاسخ به درخواست افزودن دیگران را در لیست دوستان‌شان را به تأخیر می‌اندازند، از هر ده نفر سه نفر با رد‌کردن این درخواست دچار عذاب‌وجدان می‌شوند، و 12 درصد اصلاً دوست ندارند چنین درخواستی دریافت کنند. نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان می‌دهد افرادی که درخواست دوستی‌شان در فیس‌بوک رد می‌شود، همان‌قدر ناراحت و آزرده می‌شوند که رد شدن در زندگی واقعی آنها را ناراحت می‌کند.

افت سطح آموزش و توانایی برای تحقیق

این روزها بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان در سراسر جهان به اطلاعاتی که به وفور در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، تکیه و استناد می‌کنند. بر اساس یافته‌های روان‌شناسان تربیتی و کارشناسان حوزه آموزش این اتکا و استناد، سطح یادگیری و توانایی و انگیزه برای تحقیق را کاهش می‌دهد.

افت تحصیلی

دانش‌آموزان و دانشجویانی که درگیر شبکه‌های اجتماعی می‌شوند تمرکزشان بر درس کاهش می‌یابد و افت تحصیلی گریبان‌گیرشان خواهد شد. طبق نتایج یک تحقیق که در سال 2012 توسط گروهی از روان‌شناسان به سرپرستی دکتر گراهام جونز در انگلستان انجام شده است، دانشجویانی که در روز بیش از دو ساعت در شبکه‌های اجتماعی وقت خود را سپری می‌کنند در مقایسه با دانشجویان دیگر که این کار را انجام نمی‌دهند، در سطح معناداری افت تحصیلی بیشتری را نشان می‌دهند.

براســاس نتایج یک تحقیق، معلمان دبیرستان‌های انگلیس اظهار داشته‌اند که به علت استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیش از سه‌چهارم توجه دانش‌آموزان آنها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

کاهـش ارتباطات واقعی

زمان زیادی که برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌گذرانند، باعث می‌شود زمان کمی برای ارتباط آنها با دیگران در دنیای واقعی باقی بماند. این مسئله موجب کاهش مهارت‌های ارتباطی آنها می‌شود. بر اساس نتایج تحقیقات مختلف، این افراد قادر نیستند به درستی و به طور مؤثر با دیگران ارتباط برقرار کنند. مهارت‌های ارتباطی موثر و مناسب برای موفقیت در دنیای واقعی کلیدی است.

کاهش تسلط بر مهارت‌های کلامی و خواندن و نوشتن

کاربران شـــبکه‌های اجتماعی اغلب از کلمات عامیانه و جملات کوتاه شده که مناسب این شبکه‌ها است، استفاده می‌کنند. آنها بعد از مدتی به ادبیات خاص ارتباطات اینترنتی و ویژگی‌های زبانی مخصوص به دنیای مجازی متکی می‌شوند. به همین دلیل تسلط آنها بر مهارت‌های کلامی و خواندن و نوشتن کاهش می‌یابد.

اتلاف زمــان

کاربران شـــبکه‌های اجتماعی گاهی اوقات گذر زمان را فراموش می‌کنند. زمان آنها به راحتی تلف می‌شود و این موضوع سبب می‌شود که آنها برای پرداختن به حوزه‌های شغلی یا تحصیلی‌شان وقت کافی نداشته باشند.

به خطرافتادن سلامت جسمی

به گفته‌ی گراهام جونز، روان‌شناس انگلیسی،‌ اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی وعده‌های غذایی کافی و خواب مناسبی ندارند. آنها به میزان زیادی قهوه یا چای برای بیدار‌ماندن مصرف می‌کنند و این بر سلامتی‌شان تاثیر منفی می‌گذارد.

خشم و خشونت

طبق نتایـج تحقیقات روان‌شناســان گفت‌وگــوی خشمگینانه در شبکه‌های اجتماعی با مانع کمتری نسبت به دنیای واقعی مواجه است و بنابراین افراد به راحتی خشم‌شان را بروز می‌دهند.

براساس نظریات آلبرت بندورا و مارتین سلیگمن چنین فضای آزادی برای بروز خشم موجب تسهیل رفتارهای پرخاشگرانه در دنیای واقعی می‌شود. در طرح اینفوگرافی ارائه شده در این صفحه به تفصیل به این موضوع اشاره شده است.


9642945
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی ایران، درحالی برای نخستین‌بار رونمایی شد، که با اعلام نتیجه مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده، تاریخ ایران با تحولاتی مواجه شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در برخی از سال‌ها ممکن است ماه رمضان با امتحانات دانش آموزان و دانشجویان همزمان باشد لذا برای بهره بردن از فواید این ماه و همزمان رسیدن به برنامه درسی لازم است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهیار کلاس اول دبستان که بود، یک شب به من گفت مامان مگر نمی‌گویید شهدا زنده هستند؟ فقط یک بار به بابا بگویید بیاید مدرسه و من بابام را به بچه‌ها نشان بدهم، بعد دوباره برگردد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورها به ویژه نواحی روستایی برخوردار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نامگذاری سال‌های مختلف نشان دهنده منظومه اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب طی انتخاب اسامی شعارهای سال بدان تاکید دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به جواب پرتکرارترین سوال‌ها درباره سلامت که در گوگل جستجو شده است پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خشکسالی یکی از موضوعات مهم کشور است که برای کاهش تبعات آن هم مردم و هم مسوولان می‌توانند اقداماتی انجام دهند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کنکور ۱۴۰۳ نیز همانند آزمون سال گذشته در دو نوبت (اردیبهشت و تیر ماه) برگزار می‌شود با این تفاوت که سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون تاثیر خواهد داشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» باطبی به عنوان یک مهره سوخته به درجه‌ای رسیده که دنبال کارفرمای جدید است و ماحصل آن نیز عکسی می‌شود که پیام جالب توجهی از نتیجه و آخر و عاقبت امثال وی دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است